Voeden op vaste tijden?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door FB1984, 25 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hallo,

Jesley krijg nu 6 voedingen per dag.

Meestal zijn de tijden:
    04.00
    09.00
    12.30
    16.00
    20.00
    23.30

Wij maken hem meestal wakker voor zijn voedingen zodat hij een beetje een vast ritme heeft.
    Alleen zijn nachtvoeding wachten we af tot hij wakker word.

Is dit een goed schema? Of is het handiger om te wachten tot hij zelf wakker word voor zijn voeding?

Groetjes Fabienne

2. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Dat is echt afhankelijk van je baby zelf.

Als je het helemaal zeker wilt weten kan je een dag of 2/3 volledig op verzoek gaan voeden.
    Goed bijhouden wanneer hij wakker wordt en wat hij dan drinkt.

Sommige baby's doen het beter bij structuur (en dus wakker maken of bepaalde tijden) en andere doen het beter op verzoek.

Ook voeden op 'verzoek' kan op schema. Maar dan gewoon zorgen dat er max een bepaalde tijd tussen zit. Dus zodat hij overdag niet veel te lang zonder voeding komt.
    Maar als hij na 2,5 uur honger heeft bij wijze van gewoon voeden. Zo creeert een baby een eigen schema.

Maar dit werkt niet voor elke baby.

Je moet het dus eigenlijk echt bekijken hoe het bij jou kleine werkt.

3. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik sluit me bij Vica86 aan. Ik heb Lisa ook een tijdje op verzoek gevoed maar ben op een gegeven moment over gegaan op schema. Dit werkt bij haar veel beter. Eerst had ik op verzoek in een schema met verschil tussen 1 uur voor en na de officiele tijd (snap je) en nu heeft ze eigenlijk helemaal zelf haar ritme bepaald.
    Ze is ook veel beter gaan slapen nu. Weet niet of het daar ook door komt:)

Dus ik zou gewoon wat proberen en kijken wat het beste is voor je kindje. Succes!

4. tulip

tulip Niet meer actief

Ik heb ook altijd 'op schema' gevoed. Ik vond het heel prettig en in tegenstelling tot veel baby's die steeds maar hazeslaapjes deden, was het hier voor het slapen ook heel goed. Ze was snel gewend aan de routine en deed het er super op. Ik maakte haar max. een half uurtje na de tijd wakker. Nu nog merk ik dat ze structuur heel prettig vind.

s nachts wachtte ik wel tot ze wakker werd idd.

Dit was ons schema:

8.00 uur
    12.00 uur
    16.00 uur
    20.00 uur
    23.30 uur

De eerste weken dronk ze om de 3 uur en was de eerste fles om 7.00 uur.

5. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik sluit me aan bij bovenstaande. Hier hebben we beide geprobeerd. Uiteindelijk hebben wij het bij volledig voeden op verzoek gelaten. Het lukte absoluut niet om haar wakker te maken en dan te laten drinken. Ze wilde het dan gewoon niet. Dus wij hebben haar altijd gewoon laten liggen en gewacht tot ze zelf kwam. Dat betekende dus wel dat het bv. soms 3 uur en soms 5 uur tussen de voedingen zat.

6. misa

misa Niet meer actief

Ik hou heel erg van op schema voeden. Mijn zoontje doet het er goed op en ik voel me daar ook beter bij. :)
    Ons schema was ongeveer zo:
    7:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00 - 3:00 (of 4:00 of 5:00).
    Maar s'ochtends begonnen we altijd tussen 6 en half 8 met de eerste voeding. En op een gegeven moment werd de nachtvoeding steeds later en zijn we gaan rekken met het speentje. Hij huilde dan niet echt om een voeding, maar rommelde een beetje. Met het speentje een paar keer geven, viel hij weer in slaap.
    We speelden wel altijd een beetje met de tijd. Een half uur eerder of later was niet erg.

Het valt me op dat je wel heel wisselende tijden hebt. Wil je op schema voeden, dan zou ik meer dezelfde tijde tussen de voedingen laten. En anders helemaal op verzoek voeden. En dus niet wekken.

Het slapen gaat hier ook eigenlijk bijna altijd heel goed en met regelmaat. Regelmaat en rust overdag, kan ook voor goede nachtrust zorgen.

Succes!

7. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Ik en mijn zoontje voelden/deden het juist veel beter bij voeden op verzoek.Heb mijn zoontje dus ook nooit wakker gemaakt voor een voeding,hij sliep met 4wkn de nacht door.Omdat ik flesvoeding gaf/geef moest ik wel beetje op de hoeveelheid letten,hij is vanzelf in een soort schema gekomen.Je moet gewoon kijken naar waar je baby en jijzelf je het beste bij voelen.

8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Verplaatst naar Flesvoeding.

Lotte

9. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

13 feb 2008
    251
    1
    18
    Ik gaf in het begin wel redelijk op verzoek, maar al snel maakte ik hem smorgens om 7 uur wakker voor zijn eerste fles zodat ik de oudste rustig naar school kon brengen en hij daarna weer ging slapen. Toen pakte hij al snel zelf een 4 uurs schema op en liet de nachtvoeding vallen met 8 weken en met 10 weken maakten we hem ook niet meer wakker voor de late avondvoeding en vanaf die tijd zit hij op 4 voedingen en hij heeft zelf een mooi schemaatje nu. 7:00 11:00 15:00 19:00.

Deel Deze Pagina