Mn dochtertje van 3 1/2 is heel erg met letters bezig. Letters herkennen, natekenen, stickeren etc. Nou schrijft ze zelf ook al aardig wat letters maar ik heb ze haar in hoofdletters geleerd.. Nou hoorde ik net op de psz dat ze daar juist met kleine letters werken. Wat doen jullie? En hoe leren ze het op de basisschool? Het is al ingewikkeld genoeg en om haar nu op de basisschool weer wat anders aan te moeten leren is best moeilijk denk ik!
Nouja ze is in ieder geval al goed op dreef. Die eerste letters zijn toch het moeilijkst. Wij hebben vandeweek schrijfbladen gedownload op kleuterspelletjes.nl. Letters zoals ze het leren op de basisschool.
Onze dochter zit sinds september in groep 1, maar die hebben nog niet echt iets met letters schrijven gedaan (wel vormen maken die langzaamaan veranderen richting letters als ze ouder zijn). In de klas hangen trouwens wel wat letters en woorden (voor groep 2) en dat zijn inderdaad allemaal kleine letters en geen hoofdletters. Zelf schrijft ze overigens haar naam en nog wat andere woorden, maar dat is ook nog niet allemaal zoals het straks op school zou moeten. Tja, ik beheers dat schoolhandschrift ook echt niet (meer) edit: Na de tip van Saskia even gaan google'n en heb ook wat schrijfbladen gedownload, kan ze het ook goed leren als ze weer druk met schrijven bezig is
Ik raad je aan om de letters te benoemen zoals je ze zegt. Dus b is bu en niet bee. Spel maar eens pen, dat wordt peen (pe-ee-en). Verder niet te hard van stapel lopen hoor, je kindje heeft nog alle tijd! Misschien kun je letterstempels kopen als je echt wat wilt? Dat is makkelijker dan schrijven. Als je wel gaat schrijven plak dan de letters eens in de kamer. De b op de bank, de k op de kast etc.
En Playdoh cijfer/letter klei is hier ook erg populair op het moment En half jaar terug zocht ik in de speelgoedwinkel naar "moeilijke" puzzels. 35 stukjes kan ze met 2 vingers in haar neus.. 100 stukjes komt daarna pas en ik hoopte op bijv 70 stukjes Maar de goede man vertelde dus dat als ze al zo goed kon puzzelen... Ze waarschijnlijk ook vroeg leert schrijven. Het basisprincipe is volgens hem hetzelfde. Namelijk het herkennen van vormen. Vond ik erg leuk om te weten en inderdaad.. Dat was afgelopen augustus en nu is ze aardig into cijfers en letters.
Kylian zit in groep 3 en daar begint het schrijven eigenlijk pas echt. Eerst leren ze gewoon de letters en is het echt nog letters tekenen wat ze doen. Daarna leren ze de schrijf letters (dus met alle haakjes en krullen eraan) zodat ze dat straks aan elkaar kunnen schrijven. Bij de hema verkopen ze wel kleine doe boekjes waar ze de letters kunnen overtrekken, lijntjes kunnen overtrekken en allerlei oefeningen kunnen doen die behulpzaam zijn mbt het echte schrijven.
Die oudste van mij zit in groep 1/2 en die leert nu een beetje letters, ik ga er niet ( zoals veel ouders wel doen ) pushen op de letters, ze zijn nog zo jong en ze leren het van zelf wel. Sommige ouders willen het liefst dat hun kunderen al hele boekwerken schrijven maar dat gaat gewoon niet. Tuurlijk leert het ene kind sneller dan het andere maar altijd dat gepush en dat gezuer zo van '' kijk eens wat mijn kind al kan '' '' jeetje kan hij dat nou nog niet '' .. Maar goed, mijn zoontje is nu 4 en kent een paar letter, ben dr super trots op maar ik geef hem geen huiswerk ofzo hihihihi hij leert op zijn eigen tempo, hij moet straks nog lang genoeg naar school
Als je kind letters wilt schrijven moet je dat lekker laten gaan maar probeer dan wel te voorkomen dat ze hoofdletters gaan gebruiken. Iets aanleren is makkelijker dan iets afleren. (ze schrijven trouwens niet ze tekenen de letters) En ook de tip die ik hier las, spreek ze uit al mmmmm en niet als em. Ik ben zelf al jaren kleuterjuf en het is heel lastig om de foute letters af te leren. Sta nu voor het eerst voor groep 3 dit jaar en bij sommige kinderen is het er nog niet uit. Ik erger me trouwens aan de vele materialen in de winkels. Bijna alles is met hoofdletters en als er geluid bij zit dan ook nog vaak de verkeerde uitspraak. Hoe kan een kind nou leren horen dat es-oo-kaa sok is???? Ik vind Sesamstraat bijv ook heel slecht met de letters.
Nouja ik ben altijd heel stoer met wat ze kan. Gelukkig nul vergelijkingsmateriaal dus ik kan altijd oprecht stoer zijn met wat ze heeft geleerd zonder het meteen te vergelijken met anderen Ze is al heel lang af en toe met letters bezig is en kan ook prima haar naam en dergelijke herkennen. Het vasthouden van een pen op de juiste manier vind ze echter heel lastig Vandaar de letterklei. Lekker spelen met klei EN met die letters waar ze zo graag wat mee doet. Ietwat onverwacht kreeg ze ook een pen van Sint.. En tja een is voor schrijven Dus vandaar toch maar de schrijfbladen. Want kliederen is geen schrijven aldus mijn favoriete kleuter
Offtopic: Toevallig een paar maanden terug een prinsessenpuzzel van Jumbo gekocht van 70 stukjes. (Zocht ook naar een middenweg.. 50 ging ook al erg makkelijk, maar 100 lijkt me nog zoveel ) Ontopic: Wij hebben trouwens ook zo'n magnetisch bordje waar ze met magneetletters woorden op kan maken. Vind ze erg leuk! Ga binnen nu en een plaat met magneetverf bewerken zodat ze wat meer ruimte heeft voor al haar woorden
Helemaal mee eens! En ja ik heb hier babyspeelgoed gezien met geluid; de b is van brandweerauto. haha wat een giller! Kunnen ze net zo goed zeggen de c is van claxon
Mja wij doen het nu gewoon samen. Dat werkt ook prima en ze kan het best maar het is gewoon veel meer zoekwerk
Wij hebben ook ergens zo'n blaadjes gedownload, maar dan met de hoofdletters én kleine letters erop. Ze staan bij elkaar, en ik heb uitgelegd wanneer ze gebruikt worden. Omdat we onze kinderen tweetalig opvoeden, had onze oudste er in het begin wel moeite mee dat sommige klanken die in het Nederlands en Engels hetzelfde zijn in beide talen met een andere letter geschreven worden.
Hier ook aan de gang met de oefenbladen. Ze vind het zo leuk en wil zo graag ineens schrijven... We hebben haar naam geleerd als Ef Aah Eeh - Maar verder leren we het inderdaad als ffffff àh è . Voor sinterklaas hebben we voor haar een werkboek van Hello Kitty gekocht, vooral gericht op de cijfers. Dat is met stickers plakken, een 'spelletje' en dan de letters overtekenen. Erg leuk en leerzaam, zeker nu zo leergierig zijn en zo graag willen. Dus ik ga ook nog weleens bij de hema kijken.
Lezen jullie kindjes trouwens ook al? En zo ja, heeft iemand misschien een tip voor een leuk, makkelijk geschreven (op het niveau van AVI 1/2) Nederlandstalig boekje?
Hier nog niet.. met sinterklaas merkten we ook dat ze soms wel letters herkend, maar woorden/namen herkend aan het aantal letters en niet aan de letters op zichzelf . Maar ze heeft ook nog moeite met het lezen van cijfers. 1 2 en 3 herkend ze, maar verder? Niet dus... Ik maak me daar ook niet druk om ofzo hoor, maar meer om aan te geven dat dat hier nog niet speelt. Ik ga wel even kijken voor leuke boekjes op bol.com kun je zoeken op avi 1 en op avi start he? misschien kun je dan wat vinden...
PEUTERSPELLETJES | KLEUTERSPELLETJES | peuters en kleuters net. Daar vond ik in ieder geval schrijfbladen.. (onder ABC) Of ze exact overeenkomen met hoe het straks geleerd moet worden op school weet ik niet, daar mogen de juffen onder ons zich over uitlaten hihi En lezen.. Nee niet echt. Ze herkent wel heel veel dingen: bijv. in de supermarkt ziet ze dat iets 4,- kost, haar eigen naam, papa, mama, opa, oma, naam van haar zusje, en wat letters.. Maar echt lezen? Nee. Zijn ze ook nog wel erg jong voor met 3-4
Dank je. Zie wel dat de letters anders zijn dan bij ons op school. De cijfers niet. Ik ga morgen eens printen en... printen en... printen
Hihi Ik ga ze denk eens voorleggen bij juf en vragen of het overeenkomt of welke letters wel en welke niet. Dan weet ik wat wel handig is om uit te printen en evt. te oefenen als ze dat wil en welke misschien beter zijn van niet