te weinig groei?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jannanas, 10 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hoi!

Ik heb een vraagje, ik heb hem ook al een paar keer op het CB gesteld maar ben niet helemaal zeker over het antwoord, dus vandaar.

Mijn dochter is nu 13 weken, en krijgt vanaf het begin borstvoeding. Dit liep in het begin super en ze groeide als een speer erop. Ik voed haar op verzoek, ik heb in het begin nog wel eens geprobeerd op de klok te voeden (want ja, die (schoon)moeders beinvloeden je nog wel eens een beetje :oops: ) maar heb dit na een poosje losgelaten. Het grappige was dat ze dus heel snel zelf een ritme aannam! In de eerste week kwam ze zo op 7 a 8 voedingen, na een paar weekjes ging dit naar 6 a 7.

Haar geboortegewicht was 3240 gram
    Afgevallen tot 3120 op dag 3 en 4, daarna alweer aankomen
    Na 1 week 3210
    Na 1 maand 3950
    Na 2 maand 4660
    Na 3 maand 4970
    Op 9 oktober, dus 1 week en 2 dagen later 5090

Mijn vraag is of ze wel genoeg aankomt!
    Vooral in het begin ging het hard, maar de laatste metingen is ze nog geen 100 gram per week gegroeid.
    Ik zat nog op 6 voedingen: om ongeveer 6.00- 10.00-13.30-17.00-19.30-23.00 uur. Die laatste voeding was echter geen succes, een enkele keer dronk ze goed maar meestal maar 20 0f 30 cc ( ik kolfde dan af, want uit de borst drinken ging helemaal niet). Ze is gewoon niet wakker te krijgen, zit al helemaal in de nachtslaap. Ook overdag moest ik haar vaak wakker maken voor de voedingen. Nu sinds een paar dagen ben ik, ook met mededenken van het CB proberen over te stappen naar het schema ongeveer 7.30-11.00-14.30-18.30-22.00 uur. Een voeding minder dus, maar wel meer uitgesmeerd zodat de nacht niet te lang duurt.Dit lijkt ze ook goed te accepteren. Sinds 4 weken slaapt ze de nacht door, in het begin vond ik dit maar eng en maakte ik haar 's nachts nog wakker, maar daar ben ik maar mee gestopt na een paar keer. Ze ligt naast ons, en dus kan ik goed horen of ze wel of niet iets wilde.
    Sanne is een heel tevreden baby, ze is vrolijk en lijkt zich prima te ontwikkelen. Ze huilt eigenlijk nooit dat ze honger heeft, maar kan dat ook komen doordat ze erg duimt ( dus haar zuigbehoefte wordt lekker gestild daardoor). Als ik haar niet pak om te voeden, zal ze eigenlijk ook niet huilen, pas als het echt lang duurt meld ze zich ( dit nml al eens "uitgetest". Maar ja, dan hoor je de verhalen over stille hongerleiders.......Verder slaapt ze goed.
    Ik heb voldoende melk, tot een week of drie geleden had ik overproductie. Als ik kolf kom ik 's ochtends op ongeveer 130 ml, en 's middags/'s avonds op ongeveer 80 a 100 ml. Dit drinkt ze ook wel ongeveer aan de borst, ze zijn dan nml wel ongeveer leeg. Ze heeft goede plasluiers, en poept nu gemiddeld 1 keer per dag.
    Ik wil haar met alle liefde vaker voeden, ook 's nachts vind ik geen probleem. Ze lijkt er echter gewoon geen behoefte aan te hebben, of is dit schijn? Op het CB zijn ze tevreden over haar groei, en vinden ze dat ik me teveelzorgen maak ( nou ja, niet met zoveel woorden hoor). Als ik haar gewichten invul in de groeicurve voor borstvoedingskinderen buigt de lijn toch echt wel wat af naar beneden, en zit ze onder het gemiddelde. Regeldagen heeft ze tot nu toe ook niet echt gehad. Wat betreft lengte groeit ze precies op de gemiddelde lijn.
    Maak ik me zorgen om niets en moet ik juist blij zijn met zo'n tevreden dochter? Of moet ik toch meer gaan voeden en komt ze tekort?

Dan nog een vraagje: Sanne zit niet drinken als ik haar zittend wil voeden. Op bed liggend is geen probleem, ook de fles zittend geven is geen probleem. Als ik het toch probeer ( wat ik nog wel eens doe hoor) is ze heel onrustig, zet zich af, neemt een slokje en trekt zich weer los, jammert, strekt zich, en drinkt niet of nauwelijks. Hebben jullie dit vaker gehoord, en wat zou het kunnen zijn? Het is niet problematisch, op andere manieren lukt het nml prima, alleen het zou voor mij makkelijk zijn om ook gewoon zittend te kunnen voeden. In het begin lukte het nog wel eens, ook toen was het altijd al iets onrustiger, maar nu wil ze het echt niet meer!

Een heel verhaal, ik ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes Anna

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi anna,

in principe volgen kindjes hun eigen lijn in groei. daar komt bij dat ze nu ook op ander vlak zal gaan ontwikkelen. dat kost energie en die zie je dan niet in de grammen erbij.

wanneer je eerst veel melk had, kan het zijn dat ze heel effectief drinkt. geef je 1 of 2 borsten per voeding? wanneer jij je zorgen maakt en dat is opgelost door 1 keer extra te voeden, dan kun je dat natuurlijk gewoon doen. het schema hoeft niet zo strak te zijn van om de zoveel uur. het kan zijn dat je haar in de ochtend of avond een keer extra aanlegt, gewoon om haar de gelegenheid te bieden voldoende melk tot zich te nemen, omdat ze daar zelf niet echt om vraagt.
    je kunt ook gaan wisselvoeden: hierbij let je op haar drinkgedrag: neemt ze langer pauze, dan haal je haar af en legt opnieuw aan aan de andere kant. (wel lastig wanneer je niet zittend voedt, hierover later meer) door een paar keer per voeding van borst te wisselen krijgt ze mogelijk vettere melk, lekker om te groeien! en je borsten krijgen een extra impuls om meer aan te maken.

zittend voeden kan op diverse manieren. het is handig als bijvoorbeeld een lactatiekundige je hier in kan helpen. mogelijk gaat ze dan ook effectiever drinken, zodat jullie nog lang op de borstvoeding voort kunnen!
    met een lactatiekundige kun je ook het verloop in groei, luiers en schema bespreken, om uit te sluiten dat ze inderdaad maar net aan groeit.

zoek iemand in de buurt om te overleggen, bijvoorbeeld via www.nvlborstvoeding.nl

succes,

heidi margit

Deel Deze Pagina