Ons huis is na 1,5 jaar te koop te hebben gestaan in principe verkocht, maar nu willen de kopers eerst een bouwkundige keuring. Het huis is 35 jaar oud met een uitbouw uit 2013. Ik weet niet waarom, maar ik ben me er toch een partij zenuwachtig over!! Ons zijn geen gebreken bekend en we hebben er 15 jaar met veel plezier gewoond en de uitbouw is ook helemaal goed geplaatst (geen verzakkingen, lekkages e.d. gehad). Wel moeten er wat onderhoudsdingen gebeuren (lichte en goed zichtbare lekkage aan het dakraam, schilderwerk buiten, keuken en badkamer zijn wat verouderd en niet helemaal je van het meer), maar toch.... Het idee dat er straks iemand heel kritisch na elk hoekje komt kijken, vragen aan mij gaat stellen en wellicht toch nog iets vindt dat helemaal mis is (mijn nachtmerrie!!), daar krijg ik gewoon echt de zenuwen van! Naar mijn idee gaat het huis voor een zeer nette prijs weg (we hebben niet heel hard onderhandeld, weg is weg), maar ik ben bang dat de kopers op basis van de keuring toch nog afspringen. Heeft iemand ervaring met dergelijke keuringen als verkopende partij en kan iemand mij gerust stellen aub?!
Volgens mij is het vrij normaal om een bouwkundige keuring te doen hoor. Niet druk om maken. Je koopt per slot van rekening geen nieuw paar schoenen
Ons huis is ook "gekeurd" voordat het verkocht werd. Wij hadden niets te verbergen, achterstallig onderhoud dat er was, was zichtbaar en hebben wij nooit verzwegen. Tijdens de keuring kwamen er wel een paar vragen als: weet u of er asbest in het huis zit. Nee dat wist ik niet, ik verwacht het niet. Bij de lekkage die we aangegeven hadden, die we gerepareerd hadden, werd eigenlijk heel slecht gekeken vond ik. Wat je kan hebben is dat de kopers nog willen "afdingen" op basis van dingen die in het rapport naar voren komen. Maar aangezien wij al duidelijk hadden gezegd dat de ketel oud was en niet onderhouden en het wel heel duidelijk was dat er buitenom geschilderd moest worden. Hadden ze geen reden om verder af te dingen en is de koop daarna gewoon gesloten.