Vanaf wanneer speelafspraakjes, zoontje maakt nog weinig contact.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door elsa, 10 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Hoi,
    Mijn zoontje is eind november 4 geworden en gaat sindsdien naar school. Dit gaat op zich goed, hij komt altijd blij thuis, al zegt hij in de ochtend best vaak dat hij niet wil ;) er is echter nog nooit n traan gelaten.

Het valt me wel op dat hij nog niet veel interesse toont in andere kinderen en ook nog niet echt vriendjes heeft waar hij mee speelt en mee af wil spreken. Is dit iets wat normaal is en in de loop van t schooljaar zich zal ontwikkelen? Hoe ging dat bij jullie?

Ik liep toevallig net langs school met mijn andere prul en toen zag ik hem ook alleen over t schoolplein rennen, dan breekt mijn hart wel moet ik zeggen, maar dat heeft meer met mijn eigen onzekerheid te maken denk ik (ben veel gepest op school).

Binnenkort hebben we een eerste gesprekje met de juf, dan zal ik t eens vragen maar vroeg me af of dit niet gewoon moet groeien.

2. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    hey

ik sta zelf in een kleuterklas en de kleinste spelen meestal nog alleen hoor, pas als ze tegen 5 jaar aan zijn spelen ze meer samen. Maar dan zijn dat nog niet echt 'vriendjes', gewoon iemand die het zelfde wilt doen.

Dus persoonlijk zou ik me geen zorgen maken, en luister eens wat de juf weet te vertellen, die weten het vaak best.

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Snapje gevoel.

Heb je wel eens gesprekjes met ander mede moeders op school? Zo ja nodig daar eens een kindje van uit om bij jouw thuis te spelen. Kijken wat het opleverd;) misschien krijgt hij de smaak dan wel te pakken.

Bedoel eigenlijk te zeggen doe het even voor hem een kindje mee nemen ook al is het niet een kindje waar hij mee speelt maar gewoon eens om te oefenen.

Wie weet helpt het..

Snapje gevoel wel ben zelf niet echt gepest maar heb er ook nooit echt bij gehoord.

Mijn zoon liep ook vaak alleen te spelen opschool en zo ben ik toch zelf kindjes mee gaan uitnodigen en het hielp;)

4. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn dochter is voor de grote vakantie al naar de basisschool gegaan, maar toen had ze ook nog geen speelafspraakjes. Dit komt nu een beetje op gang. Ze vroeg weleens, ik wil met iemand spelen en dan zei ik, dan moet je dat aan iemand vragen. Of ze vroeg of ze met die en die mocht spelen en dan regelde ik dat met d'r moeder verder. Morgen is het woensdag en dan vraag ik wel, als je met iemand wilt spelen, dan moet je dat even vragen aan iemand. Soms doet ze dat en soms niet. Maar maak je geen zorgen hoor, zoiets komt vanzelf.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Lianna zit sinds eind augustus op school en net voor de kerstvakantie vroeg een klasgenootje of ze kwam spelen. En gisteren vroeg ze zelf of ze mocht spelen bij iemand, alleen dat ging helaas niet. Dus het komt nu wel op gang.

6. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter gaat sinds half november naar school maar ook nog geen speelafspraakjes gehad.
    vandaag had ze (zonder dat ik het wist) aan een meisje gevraagt of die kwam spelen maar helaas voor mijn dochter gaat het meisje naar de na schoolse opvang.

7. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    Oke, bedankt voor jullie reacties.

Volgende week hebben we een eerste gesprek op school dus dan zullen we g wel horen hoe t gaat.

Juffrouw gaf vandaag aan dag ze f. Nog wel erg kinderlijk vond,dat klopt denk ik dan want hij is net 4........ Zal volgende week wel horen wat ze hiermee bedoelt.

Vroeg terloops wel of hij al wat aansluiting vindt, dit is niet t geval maar ligt meer aan hem dan aan de rest want ze proberen t wel. Herken t wel, want hij speelt graag alleen maar had gehoopt dat hij zich al wat meer zou interesseren in andere kindjes.

Baart me wel n beetje zorgen, maar moet t maar loslaten denk ik. Helaas zegt hij de laatste dagen ook dat hij niet meer wil en hij heeft vandaag ook al 2 keer in zijn broek geplast.....even in de gaten houden!

Dank voor jullie reacties.....

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja maar als hij zo kinderlijk is.. Is er misshien niet heel gek.
    Peuters kunnen niet zo goed samen spelen tenslotte.
    Misschien moet hij gewoon nog erg wennen.

Schone taak voor de juf om hem wat meer te proberen te betrekken bij spelletjes denk ik dan en verder is hij natuurlijk pas net 4.. Kimt vast goed!

Hier speelt dochterlief vooral veel met kindjes waarvan ik het goed kan vinden met de ouders.. Dan durft ze wat beter te vragen of ze mag spelen lijkt het.
    Vandeweek werd ik meegesleurd.. "Je moet met haar praten mama!"
    Bleek dat ze daar wilde spelen maar het niet durfde te vragen.
    Helaas voor haar.. Woont dat meisje niet heel dicht bij school (en wij ong dezelfde afstand andere kant op) en was het al laat toen ze het vroeg.. Dus nu mag ze maandag mee spelen meteen uit school.

9. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje zit nu 5 maanden op school en heeft vandaag zijn eerste, echte speelafspraakje na schooltijd.
    Hij speelt wel met kinderen uit de buurt, maar echt afspreken was er nog niet van gekomen.

Ik zou me dus niet te veel zorgen maken.
    De juf van mijn zoon vertelde ook dat kinderen die net 4 zijn nog niet echt vaste vriendjes hebben, dat moet echt nog groeien.

10. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter snapt het afspreken-concept nog niet zo goed. Ze zegt steeds tegen mij dat ze 'een afspraakje' wil maken met iemand, maar bespreekt dat niet met het kind zelf :) Met als gevolg dat het kind al weg is na school en ik geen idee heb wie ze nou eigenlijk bedoelde (ik ken die 30namen nog niet uit mn hoofd na een paar dagen hoor haha) en zij dus teleurgesteld is.

Ik heb haar weer uitgelegd dat ze best mag afspreken met klasgenootjes maar dat ze dat samen moeten bespreken en met beide mama's moeten overleggen. Ben benieuwd of t kwartje gevallen is :)

11. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Marin zit vanaf half augustus op school.
    Ze heeft wel een paar speelafspraakjes gehad maar ook niet veel.
    Dit vindt ik eigenlijk niet zo erg; ze spelen (functioneren) de hele dag in een groep, dit is voor Marin nog best vermoeiend.
    Dan vindt ik het wel lekker dat ze thuis lekker alleen (of met haar zusje) kan spelen of lekker uitrusten.
    Dat spelen dat komt later wel.
    Ik heb niet het idee (heb ik ook niet van de juf teruggehoord) dat ze geen aansluiting kan vinden bij andere kinderen.

Groetjes Senna

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.070
    3.862
    113
    Mijn dochtertje ging de eerste 2 maanden ook nergens spelen hoor en ook geen kinderen bij ons thuis. Sinds ze 1 x ergens is wezen spelen, is ze verkocht. Het liefst zou ze elke dag wel een speelafspraakje willen hebben, maar daar beginnen we niet aan. Ze mag nu max. 2 keer per week en meestal heeft ze ook 2 speelafspraakjes.

13. Saskia78

Mja hier speeldate-vuurdoop.... Meteen uit school door zonder dat ik naar school hoef en zonder dat ik ooit bij degene thuis ben geweest.
    Anne heeft er alvast zin in... Ik maak maar van de gelegenheid gebruik om een stukje muur te schilderen...
    Altijd beetje zo'n wat-is-het-stil-thuis-gevoel :)

14. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    vraag me af, gaan jullie eerst mee koffie drinken bij die ouders of laat je ze gewoon meegaan?

15. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Mijn zoontje had gelijk de 1e week al een vriendje te spelen. En de ene week gaat hij nergens heen/ komt er niemand en de andere week willen ze bijna elke dag met iemand spelen.
    Ik ga niet mee als mijn kind ergens voor het eerst gaat spelen, maar wij wonen in een niet al te groot dorp waar bijna iedereen elkaar wel een beetje kent.

16. Saskia78

@m28: soms ga ik mee.. Soms niet.
    Ligt ook beetje aan de situatie.
    Vaak spreekt ze af na school en woont diegene op de route dan loop ik mee en soms blijf ik wel, soms niet.
    Laatst ging ze met iemand mee die heel stuk de andere kant op woont. Ook vantevoren afgesproken en toen ben ik zelfs niet naar school geweest maar wel nog even gesmst voordat de school uit was.
    Zodat ik in ieder geval zeker wist dat ze het niet waren vergeten :)

Maar eerlijk is eerlijk.. Ik vond het spannender dan dochterlief.
    Dames werden opgehaald door haar vader (die ze nog nooit had gezien) en normaal is ze extreem verlegen bij vreemden dus ik vond het erg spannend. Had m'n telefoon ook even in de buurt gehouden voor het geval dat er iets zou zijn.
    Maar uiteindelijk einde van de middag heb ik dr opgehaald. Was hartstikke goed gegaan en ze wilde absoluut niet naar huis.
    Ik heb nog even kop thee gedronken daar en even gekletst. Was heel gezellig. Volgende keer haal ik dr misshien wel weer op tijd op en drink ik weer een kopje thee terwijl de dames nog even doorspelen.

Dus tja.. Situatie afhankelijk dus.
    En toevallig kwam die keer wel erg goed uit. Nu ipv tegen 4 uur thuis (detour via school direct uit werk plus wachttijd kost al gauw een uur) was ik om 3 uur thuis.. Gang geschilderd op m'n gemak. Want ineens tijd over :)
    Toch wel fijn :)

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dochterlief zit nu een maand op school en is op dit moment bij d'r 3e speelafspraakje aan t spelen :) Ik moet haar nu al remmen, want het kwartje is dus duidelijk gevallen en nu wil ze elke dag met iemand afspreken :D

18. Saskia78

@wijffie: dat is hier ook ja.. Nu ze doorheeft dat samen leuker is dan alleen en dat andere kinderen ook ander speelgoed hebben is het hek van de dam :)

Nou mag ze hier 2 dagen in de week "weg" maar dat betekent niet dat het 2 dagen per week gebeurd. (ik wil m'n kind ook graag zien tenslotte).
    Woensdags past oma op en komt het buurmeisje uit grp3 van dezelfde school vaak bij ons. Vrijdags houdt oma dat een werke af heb ik het idee. (tja, oma zit er ook niet enkel voor de thee en koekjes natuurlijk en vrijdags is ze half 4 pas vrij dus hele korte middag)
    En dinsdags BSO-dag en krijg ik dr zelden zonder mopperen mee naar huis. Veel te gezellig zo'n BSO :)

19. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ja grappig he, als dat kwartje eenmaal gevallen is... :)

Ik heb ook met haar afgesproken dat ze het alleen op de woensdag en vrijdag mag, de ma/di/do zijn mijn werkdagen en dan wil ik als ik thuis kom gewoon ff rustig met een bakkie thee bijkomen van een drukke dag en drukke file etc :) Op woensdag en vrijdag ben ik vrij, dus dan mag ze d'r gang gaan :D

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle heeft ook pas vorige week zijn eerste speelafspraak gehad. Hij zit vanaf augustus op school. Hij is uit school meteen meegegaan met die moeder en heeft daar een boterham gegeten. Om 14.45 belde de moeder dat ze hem zo terug kwam brengen, want Jelle zat bijna te slapen bij hun op de bank. Ze hadden ook een erg drukke ochtend gehad, want het was de jaarlijkse meester en juffen verjaardag.

Ik spreek voorlopig ook het liefste af op woensdag, maandag en dinsdag moet Jelle tot 15.30 naar school. Voor we dan thuis zijn is het 15.45 en dan hebben ze maar een goede anderhalf uur om te spelen. Op donderdag gaat Jelle naar de BSO en op vrijdag is hij de hele dag vrij, en dat wil ik graag zo houden... ;) Is onze we-doen-het-rustig-aan-dag.. :D

Deel Deze Pagina