Mijn kinderen zitten op de Vrije School en daar hebben we heel veel contact met andere ouders. Tot in de 6e klas (groep 8) breng je je kind in de klas (nou ja, ze gaan natuurlijk ook wel alleen naar school, maar voor de gezelligheid ga ik nog wel af en toe mee). Ouders schilderen de school, doen mee met de jaarfeesten, maken een natuurlijk schoolplein, zetten een intern KDV op, runnen een winkel en een bibliotheek, enz. Erg leuk, we hebben heel veel leuke ouders leren kennen en heel veel gezellige uren op school doorgebracht!
@towser: hoe leuk ik dat ook zou vinden... Ik moet ook nog werken Voorlopig hou ik het dus maar op kletsen op het plein en soms 's ochtends eens een klasgenootje ophalen als ik zie dat ze nog thuis zijn...
Towser, zijn er op jullie school veel ouders die niet werken dan? Lijkt me inderdaad lastig te combineren als je ook nog een baan hebt (of een klein kind thuis). Maar fijn om te lezen dat het voor jou als ouder ook zo'n leuke school is!
Hier zitten we in een kleine school (60 leerl.) en 's ochtends breng je je kind tot in de klas. Tussen de middag (als je kind niet overblijft) kunt je voor de klas wachten tot de kinderen klaar zijn. 's Middags moet je bij "de deur" (onze school zit binnen een brede school, dus binnen het gebouw is "de deur" de ingang naar het gedeelte van de school) wachten en worden de kinderen per groep naar de deur geleid. De leerkracht noemt ook de namen van de leerlingen op als ze mogen gaan. Dit om te voorkomen dat leerlingen al weglopen terwijl er nog geen ouder is. zowel 's ochtends als 's middags sta je dus wel met de ouders bij elkaar en is er de mogelijkheid om contact te maken. Zeker in onze situatie (wonen sinds 2 jaar hier en zijn hier in het dorp dus echt nog "buitenstaanders") vind ik het erg fijn om nu, via de ouders, meer contacten in de buurt te krijgen en zo ook meer van het sociale leven hier mee te krijgen. (bijv. naar welke zwemschool je moet gaan of wat voor een sportverenigingen of andere hobbyclub ofzo er in de buurt is). Dat was in de eerste 2 jaar erg moeilijk omdat we hier verder niemand kenden.