Hoi meiden, Ik hoor graag ervaringen over een curettage, wat zijn precies de nadelen ervan? Ik heb vorige week woensdag bij de (4e) echo gezien dat ons kindje is gestopt met groeien, ik was 9 weken zwanger (vruchtje had na al die weken pas de grootte van een vruchtje van 6 weken...). ik wil heel graag dat het vanzelf loskomt, zodat ik het evt kan opvangen. dit heb ik ook kunnen doen bij mijn vorige mk 2 jaar geleden en dat heeft mij enorm geholpen bij de verwerking ervan. maar nu gaat het anders, toen kwam na de slechte echo na 3 dgn het vloeien op gang en de dag erna kwam het vruchtje er al uit, in het weekend nog wel, heel fijn! nu zijn we bijna een week verder, wel ben ik sinds vrijdag af en aan aan het vloeien, maar het zet niet door... morgen moet ik eigenlijk weer beginnen met werken na 6 weken zomervakantie, maar ik zie er zo tegenop, ben zo bang dat ik daar het vruchtje ga verliezen en dan kan ik er niets mee... ik durf eigenlijk gewoon niet naar mn werk, maar ja, heb allerlei afspraken staan... ik word gek van dat wachten, durf niet ver van huis, niet de stad in, ben steeds bang dat het komt en de vorige keer had ik het geluk thuis te zijn, want toen had ik echt niet ergens anders moeten zijn, mn maandverband was compleet gevuld met het enorme stolsel waar het vruchtje aanzat... nu overweeg ik om toch een curettage te laten doen, compleet tegen mn gevoel in, maar ergens kan ik het niet aan om nog langer te wachten... wat ik weet als nadelen van een curettage is het volgende: -het vruchtje wordt weggegooid, dus je kan het niet begraven oid -het is een medische ingreep (waar ik niet van hou) -kans op restweefsel -kans op verklevingen/Asherman -cyclus meer van slag kloppen deze nadelen, zijn er nog meer? wat moet ik nou doen?? wat zouden jullie doen?? sorry voor het lange waarschijnlijk verwarrende verhaal, maar ik heb het nu gewoon even niet goed op n rijtje... gevoel en verstand staan loodrecht op elkaar... ik weet het niet...
Of je cyclus er meer door van slag is, weet ik niet. Je zit idd wel met de nadelen van narcose, (alhoewel het ook wel, als je erom vraagt, onder plaatselijke verdoving kan. Het is alleen de vraag of je dat wel zou willen: is emotioneel niet zo fijn natuurlijk). Wat je zou kunnen doen, is de miskraam opwekken met cytotec, eventueel in combinatie met myfegine. Dat laatste kan alleen niet elk ziekenhuis verstrekken: daarvoor moeten ze een vergunning hebben en die heeft niet elk ziekenhuis. Je kunt het wel zelf ophalen bij abortusklinieken. Myfegine geeft je lijf het signaal dat de zwangerschap klaar is, cytotec drijft het vruchtje af, (cytotec is eigenlijk een middel bij maagklachten, maar heeft dit als bijwerking). Nadeel van cytotec is dat je 70-80% kans hebt dat de miskraam daarmee volledig is en je dus alsnog een curettage zou moeten ondergaan als restweefsel niet voldoende los komt. In combinatie met myfegine is de kans op een volledige miskraam zo'n 90% geloof ik. Nadeel van cytotec is dat je er heftig door kunt bloeden, (alhoewel dat bij mij vorige week helemaal niet zo was, terwijl ik bij mijn eerste -spontane- miskraam half leeggebloed ben en in principe meer kans had op heftig bloeden). Voordeel is weer wel dat als je al cytotec hebt gebruikt, alles losser zit en de kans op asherman/verklevingen bij curettage drastisch afneemt. Succes met je beslissing en sterkte!
dankjewel voor je uitgebreide antwoord. ik heb zojuist de poli gebeld in het ziekenhuis en voor morgen (ik heb besloten niet te gaan werken) een afspraak gemaakt om de mogelijkheden alvast te bespreken, dit ga ik zeker meenemen! wilde eerst voor volgende week afspreken maar volgens de telefoniste kon er zo 5 dagen tussen zitten voordat ik geholpen zou worden, dus toen toch maar alvast voor morgen een afspraak...
Heel veel sterkte gewenst! Rozemarijke heeft het al heel helder uitgelegd. Nog twee toevoegingen. De eerste is dat je ook na een curretage het vruchtje mee naar huis kan krijgen. Je moet er dan wel specifiek om vragen. Ten tweede mocht je uiteindelijk toch kiezen voor cytotec zou ik vragen of je dit poliklinisch mag gebruiken i.p.v. thuis. Dit omdat het nadeel van cytotec kan zijn dat er gevaarlijke bloedingen kunnen optreden, waarbij snel medisch ingrijpen noodzakelijk is. In het buitenland is dit ook gebruikelijk, maar in Nederland in veel ziekenhuizen nog niet. Ik denk dat je uiteindelijk moet kiezen voor waar jij het beste gevoel bij hebt. Iedereen zijn ervaringen, inclusief de mijne, zijn zo wisselend, waardoor iedereen je iets anders zou adviseren.
de nadelen wat je beschreven hebt kloppen idd. je kunt zoals rosemarijke al had beschreven om mifegyne + cytotec vragen om het op gang te helpen.
Hoi Surf, Als eerste: rot voor je dat je voor de tweede keer een miskraam mee moet maken. En naar dat het niet vanzelf op gang komt. Ik heb twee maanden geleden een curretage gehad en kan er wel iets over zeggen. Hoewel dat natuurlijk ook maar weer mijn ervaringen zijn. Ik heb gekozen voor een ruggenprik i.p.v. narcose (deze keuze werd mij ook voorgelegd). Naar mijn idee was dit minder heftig. Naast die narcose kreeg ik wel een korte 'roes' per infuus, zodat je de curretage zelf niet bewust mee hoeft te krijgen. Ik ben heel slecht voorgelicht, maar achteraf heb ik gelezen dat ze het vruchtje voor je kunnen bewaren. Wat betreft je cyclus: mijn (zeer onregelmatige) cyclus is nu regelmatiger/korter dan voor de curretage. Daarnaast vond ik het gewoon een naar idee om met een dood kindje in m'n buik rond te lopen. En kreeg ik het advies voor curretage omdat ik al in de 12e week zat. Plus het argument dat met een miskraam 'restjes' achter kunnen blijven, maargoed bij mij zijn er na de curretage ook resten achtergebleven, waardoor ik nog een keer gecurreteerd moest worden. Heb je wel nog het risico van verklevingen. Ik ben daar heel slecht over voorgelicht, ik zou hier wel even naar doorvragen, maar wat ik op internet lees komt dit heel zeldzaam voor. Kortom: ieder heeft zijn voor- en zijn nadelen, ik denk dat je er goed aan doet je te laten informeren in het ziekenhuis. Sterkte!
dankjulliewel meiden voor alle info en medeleven. ik heb inmiddels besloten om toch de curettage door te zetten. Ik merk aan mezelf dat ik heel onzeker word van al dat afwachten. We hebben vier echo's gehad toen eindelijk bevestigd werd dat het niet goed zat (wat wij eigenlijk al wisten na de 2e echo). dit betekent dat we al bijna 5 weken afwachten en van echo naar echo leven met alle spanningen die daarbij komen kijken. Ik loop al 5 weken met inlegkruisjes of zelfs de laatste week door het vloeien met maandverband. Continu de angst dat het los kan komen... ik ben woensdag geweest om het te bespreken en de gyn acht de kans klein dat het nog vanzelf komt omdat het al zo'n lange tijd hardnekkig vast blijft zitten... de medicijnen vond hij daarom ook geen goed idee meer omdat hij slechte ervaringen had met zo'n 'vast' vruchtje en het helemaal slagen van de mk, vaak moet er dan alsnog gecuretteerd worden. Hij zei wel dat het een optie was geweest als ik nu nog maar 7 weken was geweest, maar ja, ben al ruim 10... ook merk ik bij mezelf dat door die onrust, de zwangerschapsverschijnselen die ik nog steeds heb (vanochtend weer heerlijk met de pot geknuffeld), de onzekerheid en het gevoel weer door te willen, ik wel vrede kan hebben met de curettage. helemaal nu ik van jullie lees dat ik het vruchtje WEL kan meekrijgen! dit heb ik vanochtend niet eens gevraagd bij de anesthesist, maar dat vraag ik maandag zeker (als het lukt tenminste, want het is nog zo klein...)
Als jij je er goed bij voelt dan is het een goed besluit! Ik vroeg voor een curretage altijd of ik even de gynaecoloog die de ingreep zou gaan uitvoeren mocht zien. Is over het algemeen niet gebruikelijk en daar moet je dus specifiek om vragen. Aan hem of haar vroeg ik dan of het vruchtje in een potje onder mijn kussen gelegd mocht worden. Ik werd dus wakker met een lege buik, maar wel met ons kleintje onder mijn kussen. Zo wist ik zeker dat het goed ging. Het vruchtje kan er wat minder fraai uitzien door de curretage, maar bij een gewone miskraam is dat vaak ook zo. Alvast heel veel succes gewenst en maandag word je gecurreteerd?
Heel veel sterkte maandag en ik zal aan je denken. De ingreep stelt helemaal niks voor en de narcose is zo kort en licht dat je er nauwelijks hinder van ondervind. Ik ben in totaal vier keer gecurreteerd en fysiek nergens last van, behalve een zeur gevoel in mijn buik en een beetje moe. Knuffel!
heel veel sterkte maandag! goede beslissing! ik heb slechte ervaring met de cytotec, vind t ook niet verantwoord dat je dit gewoon thuis mag gebruiken! xxx
Ik heb twee totaal verschillende ervaringen van de narcose en blijkbaar heeft dat ook veel van doen met welke anesthesist je hebt. Bij de eerste curettage ben ik niet meer dan 20 minuten onder narcose geweest en had ik nergens last van. Bij de laatste ben ik anderhalf uur in slaap geweest en daar heb ik heel erg veel meer last van gehad. Misschien handig om, als je ws toch je anesthesist even ziet bij de pre-operatieve screening, even te vragen naar de zwaarte van de narcose en te bespreken dat die niet te lang moet duren....
Ik ben bij mijn spontane miskraam half leeggebloed en vorige week met de cytotec was mijn miskraam fysiek gezien echt een peuleschil.... Ik weet dus niet of de slechte ervaringen met cytotec die je hier veel leest, nou zo aan de cytotec liggen, of dat je ook zo'n nare miskraam gehad zou hebben als je afgewacht zou hebben tot het spontaan kwam....
@rozemarijke: ik was gisteren bij de anesthesist en die had het over een lichte narcose, van nog geen half uur... dus denk dat het niet lang zal zijn inderdaad. iedereen heeft zulke verschillende ervaringen met alle methoden, dat ik gewoon maar duim en hoop dat het bij mij goed uitpakt...
goed dat je een besluit hebt genomen! sterkte met de curretage meid! krijg je van te voren ook geen cytotec om de baarmoeder wat te openen? dit heb ik wel gehad bij mn laatste curretage.. dit zou de kans op verklevingen ook verkleinen heb ik begrepen..
Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de kans op heftige bloedingen een stuk groter is dan bij een spontane miskraam. De cijfers verschillen per onderzoek, maar ze varieren tussen de 10-25% en bij een spontane miskraam is het een paar procent. Het is dus geen toeval dat je het hier vaak leest. Persoonlijk vind ik het onverantwoord dat vrouwen dit nog mee naar huis krijgen i.p.v. poliklinisch gebruik, maar ik ben dan ook negatief bevooroordeeld als gevolg van mijn eigen traumatische ervaringen met cytotec. Surf het komt vast goed en voor je het weet is het voorbij! Ik weet hoe vervelend deze zenuwslopende weken zijn en je wilt je gewoon niet meer zwanger voelen.
Nee ook van tevoren niet... Ooo heb er zo'n geen zin in, maar moet gebeuren. Gelukkig is vriendjelief maandag en dinsdag thuis....