Hallo allemaal, Zoals jullie in de titel al kunnen lezen vraag ik me af hoe lang je 'moet' wachten met zwanger worden na een keizersnede. Ik hoor wel eens dat vrouwen het advies van een jaar hebben gehad, maar ik kan me niet herinneren dat de gyn er iets over gezegd heeft. Is dit het standaard advies? Of verschilt het per persoon en kan ik beter contact opnemen met de gynaecoloog? Zijn er dames hier eerder weer zwanger geworden en mocht je dan wel gewoon bevallen?
Hallo, Voor zover ik weet kun je na een keizersnede het best een jaar wachten met zwanger worden. Ik heb gevraagd aan de gynaecoloog of dat voor iedereen geldt (had zelf een spoedkeizersnede) en daar antwoordde zij ja op. De reden is dat er, wanneer je weer zwanger bent, veel druk op het litteken kan komen te staan. Om zeker te weten dat het litteken goed genezen is, moet je een jaar wachten. De gynaecoloog zei ook dat lang niet iedereen zich aan dit advies houdt en dat het je eigen keus/verantwoordelijkheid is. Ik heb wel een jaar gewacht.
Hier ook het advies gehad om echt te wachten met opnieuw zwanger te worden na een jaar om bovenstaande redenen!
Ik was na 8 maand weer zwanger van de 2e, wat ook weer uitliep in een (spoed)keizersnede. Ze hadden zelfs moeite om het vorige litteken weer open te krijgen tijdens de operatie, zo dik was mijn littekenweefsel. Ik denk zelf dus dat het per persoon verschillend is. Overigens heeft de gyn het hier nooit gehad over een 'minimale periode'..
Ik heb het gevraagd aan mijn gynaecoloog en die heeft gezegd dat je gewoon zwanger mag worden, het is je eigen verantwoordelijkheid tenslotte... Maar zijn advies was wacht het liefst een half jaartje, maar er zijn ook dames die op na controle gaan en die alweer zwanger blijken en na een keizersnede blijft er volgens mij altijd een "risico" daarom ben je bij een volgende zwangerschap altijd medisch.
Of je 'gewoon' mag bevallen hangt af van je situatie, je bespreekt dit t.z.t. met de gynaecoloog. Sowieso wordt een volgende zwangerschap van vrouwen die een keizersnede hebben gehad 'medisch' (zoals hierboven ook al werd gezegd). Dat wil zeggen dat je op een bepaald moment wordt overgedragen aan de gynaecoloog en in het ziekenhuis zult 'moeten' bevallen.
Bedankt voor de reacties. Dat ik in het ziekenhuis moet bevallen weet ik, en dat een keizersnede situatie afhankelijk is begrijp ik. Ik vroeg me vooral af of eerder zwanger worden maakt dat de kans op een keizersnede veel groter wordt. Dat wanneer je voor het jaar zwanger bent je sowieso een keizersnede krijgt, of is dat niet zo?
Ik zou heel graag een keizersnede willen vermijden bij de volgende keer. Ook al was mijn eerste keizersnede eentje die gepland was, het herstel duurde me veel te lang
Ben nu twee keer binnen het jaar zwanger geraakt. Na mijn eerste kindje was ik na tien maanden weer in verwachting van de tweede. Na mijn tweede kindje was ik na iets meer dan zeven maanden weer in verwachting. Ik voel het litteken nu soms wel trekken en heb de gynaecoloog ook gevraagd of het litteken het wel gaat houden *bloos *. Zij antwoordde dat het litteken het zeker gaat houden maar dat ik echt amnenooitniet gewoon mag bevallen. Dat is sowieso de regel. Na twee keer een keizersnede heb je geen keuze meer.
Hier ook steeds hetzelfde advies gekregen.. Liefst een jaar wachten.. Met de derde was ik er van uitgegaan dat het zeker wel een aantal rondes zou duren voor ik weer zwanger was.. Maar toen was ik het meteen. In de 11de maand na keizersnede. Het was geen probleem en ik mag nu ook voor een 4de keizersnede. Alle dames die een keizersnede gehad hebben wil ik wel graag aanraden je lidteken goed te masseren tijdens de herstelperiode. Bijv met vallen en stotenzalf. Dat kreeg ik als tip mee. 3x braaf gedaan en nu een heel soepel lidteken dat je bijna niet ziet en absoluut niet hard is.
Na een spoedkeizersnede, binnen een half jaar zwanger. En pas geleden normaal bevallen van m'n tweede. Op de echo's zag je altijd een beetje schaduw door t litteken. Voor de rest alleen aan het einde van m'n zwangerschap gemerkt dat het wat meer trok.
Ik had ook een spoedkeizersnede. Je tweede bevalling ging dat goed? Waren er nog complicaties?of veel last gehad van je litteken?
Bedankt allemaal voor de reacties. We willen eigenlijk wel wachten tot onze uk een jaar is, maar het kriebelt toch wel behoorlijk. En ik weet dat ik er niet al te veel invloed op heb, maar zou dit keer toch echt graag normaal bevallen, en als de kans hierop kleiner wordt door eerder zwanger te worden, dan zou dat een reden extra kunnen zijn om toch die paar maanden nog te wachten. Wat fijn om te horen dat je normaal bent bevallen nina. Is het goed verlopen? Julia, heb je die tip destijds van de gyn gehad? Ik had hier nog niet van gehoord, en vrees dat het na 9 maanden niet zo gek veel zin meer heeft. Wel goed om in mn achterhoofd te houden mocht ik toch ooit nog eenks krijgen.
Ik weet niet meer wie de tip gaf..kan zelfs wel de vk zijn. Die komt meteen de eerste week. Of toch de gyn. Het werkt in elk geval wel!