Hoeveel dagen/uren kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door shahrazed, 25 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Ik krijg straks met borstvoeding en twee oudere kinderen van 3 en 5 jaar 49 uur, verdeeld over 7 dagen. Wel vreemd, bij mijn vorige kinderen was het verdeeld over 8 dagen, dus blijkbaar duurt de zorg nu een dag korter. Ze beginnen hier tussen 8 en 9 uur in overleg, en blijven dan dus tot 3-4 uur 's middags, 7 uur per dag. In overleg kun je ook nog kiezen om bijv. de eerste dagen iets langer te maken en dan de laatste dagen wat korter.

De eigen bijdrage is inderdaad 4 euro per uur, maar in aanvullende verzekeringen krijg je dat vaak ook nog vergoed. Ik wel in elk geval (als ik tenminste pas in 2013 beval, nu heb ik alleen basis).

Die 10 dagen is denk ik in bijzondere gevallen, als je extra zorgen nodig hebt, zodat de verzekering dat dan ook nog vergoedt.

2. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik heb pas de intake gehad en ik mocht kiezen; 24, 42 of 49 uur kraamzorg. De mevrouw van het kraamzorgbureau vertelde dat je voor elk uur kraamzorgcentrum eigen bijdrage van €4 moet betalen. Bij mijn aanvullende verzekering is het in 2013 zo dat ik 75% van die eigen bijdrage vergoed krijg. De mevrouw raadde mij dan ook aan om gewoon voor de 49 uur te gaan, aangezien het mij dan maar €49 zou kosten. Heb je niet de mazzel dat je eigen bijdrage (deels) vergoed wordt kan kraamzorg een dure grap worden (49x4=196) en als je hulp genoeg hebt van familie en vrienden kan je kiezen voor slechts 24 uur. Ik heb verder geen hulp dus ben heel blij met 6 uur kraamzorg per dag! Ik heb 13 katten dus dat er elke dag gestofzuigd wordt vind ik wel een erg fijn idee! :p

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Kun je er ook voor kiezen om het de eerste dagen met minder uren te doen omdat manlief dan ook thuis is?? Wil ook nog wel een beetje privacy eigenlijk...

4. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee

Tenzij er in die aanvullende verzekering meer zit waar je gebruik van gaat maken, bij mijn aanvullende verzekering wordt ook de eigen bijdrage van bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie voor 75% vergoed, de huur van een geboorteTENS, 6 uur lactatiehulp, een kraampakket, 16x fysio enz. Kijk dus verder naar de andere vergoedingen zou ik zeggen, het kan toch voordeliger zijn om die aanvullende verzekering af te sluiten!

5. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee

Tenzij er in die aanvullende verzekering meer zit waar je gebruik van gaat maken, bij mijn aanvullende verzekering wordt ook de eigen bijdrage van bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie voor 75% vergoed, de huur van een geboorteTENS, 6 uur lactatiehulp, een kraampakket, 16x fysio enz. Kijk dus verder naar de andere vergoedingen zou ik zeggen, het kan toch voordeliger zijn om die aanvullende verzekering af te sluiten!

Oh en je kindje is natuurlijk net zo uitgebreid verzekerd als jij als het geboren is, misschien maak je dan ook eerder gebruik van onderdelen van de aanvullende verzekering!

6. lies276

lies276 Niet meer actief

het klopt dat je vanuit het basispakket recht hebt op de basiszorg (49 uur bij bv en 45 uur bij kv).
    natuurlijk mag je ook altijd kiezen voor de minmale zorg (24 uur).
    afhankelijk van je persoonlijke situatie (wel/geen mantelzorg/ evt. bi/ keizersnede) kunnen er van die basiszorg nog uren afgaan of juist uren bijgeïndiceerd worden. dit kan al tijdens het intakegesprek, maar ook tijdens de kraamperiode.

normaal gesproken worden deze uren verdeeld over acht dagen (kan soms verlengd worden tot 10, of soms 14 dagen!) en dat gaat in overleg (al vinden wij bij onze kraamzorgorganisatie wel dat de kv de eerste dagen minimaal drie uur en liefst meer, aanwezig moet zijn om verantwoorde zorg te kunnen geven).

landelijk is er een eigen bijdrage vastgesteld. die is in 2012, 4 euro per uur kraamzorg.
    afhankelijk van je verzekering kan het soms zijn dat dit ook nog helemaal of gedeeltelijk wordt vergoed.
    er zijn ook gezinspakketten waarbij je ongeacht het indicatieprotocol 60/64 uur kraamzorg krijgt.
    om je pakket op te schroeven alleen voor de kraamzorg, is meestal niet de moeite waard (je betaalt dat dubbel en dwars aan premie terug). als je daarbij bijv. ook fysio nodig hebt en poliklinisch wil gaan bevallen is het meestal wél de moeite waard.

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb een uitgebreid aanvullend pakket met tandarts etc waar de kraamzorg nog extra in zit dus ik krijg (weer) 69 uur.... En daar was ik bij de eerste heel blij mee. Nu bij de 2e wil ik alles op alles zetten om de bv te laten slagen ivm koemelkallergie bij ons meisje. Dus denk wel dat ik het weer zal gebruiken en heb nu een dreumesje rondlopen. Familie woont niet in de buurt maar komen zo vaak mogelijk. Mijn moeder is lichamelijk niet in staat om echt te helpen helaas.

8. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik vind de aanvullende verzekering wel echt de moeite waard... 100% vergoeding vd kraamzorg en poliklinische bevalling, een kraampakket, lactatiedeskundige tot 160 euro, huur v een electrische borstkolf tot 110 euro, fysio... En ik betaal 15 euro extra per maand. Lang leve collectieve verzekering!

Als jij (of je man) voor het Rijk werkt of bij een groot bedrijf kun je daar vaak wel gebruik van maken.

9. Aylen

Aylen Niet meer actief

O ja, en een nieuwe bril :cool:

10. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Waar ben jij verzekerd dan? Gelden die vergoedingen ook voor 2013?

11. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ja, dat geldt vor 2013. Het is een collectieve verzekering voor mensen die bij het ministerie van Justitie werken. Maar als jij of je man voor een ander ministerie werken of je zit gewoon bij een groot bedrijf, dan kun je ook vaak gebruik maken van een collectieve verzekering.

12. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik even zitten rekenen met de 49 uur. De aanvullende die ik op het oog hebt kost me dankzij een collectieve regeling 32 euro in de maand. Dus ongeveer 400 euro op jaar-basis.

Ik zou rond de 200 euro kwijt zijn aan eigen bijdrage voor kraamzorg, en ik krijg een kraampakket. Dat alleen is niet lonend maar in dezelfde verzekering zit ook 200 euro voor een nieuwe bril die ik komend jaar nodig heb. En er zit fysio in, wat ik ook nodig heb. Dus komend jaar ga ik die aanvullende verzekering er wel uithalen denk ik.........

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee die extra zorgdagen/uren zit m eerder in bijv couveuse nazorg, extra hulp ivm keizersnede etc... dus niet omdat je meerdere kindjes hebt ofzo.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

zeker wel. bij 2 kindjes onder de 4 en bv krijg je 53 uur kraamzorg. of bij 3 kindjes onder ze 6.

KRAAMZORGUREN? Op hoeveel kraamzorguren heb je recht

hier kun je het invullen volgens landelijk indicatie protocol.

Deel Deze Pagina