Hallo dames, Is er iemand bekened met Clomid? Clomifeen behoort tot een groep geneesmiddelen die de werking van de vrouwelijke oestrogeenhormonen gedeeltelijk nabootsen en gedeeltelijk tegenwerken. Het stimuleert hierdoor de afgifte van hormonen die voor de eirijping en eisprong zorgen. Artsen schrijven dit middel voor bij verminderde vruchtbaarheid. Verminderde vruchtbaarheid Voor een zwangerschap is een gerijpte eicel nodig. De eicel rijpt in de eierstokken. Als de eicel voldoende is ontwikkeld, komt hij vrij voor bevruchting. Dit heet de eisprong. Een mannelijke zaadcel kan daarna de vrijgekomen eicel bevruchten. Clomifeen wordt gebruikt bij vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen. Behandeling Een veel voorkomende oorzaak van verminderde vruchtbaarheid is als de eicellen zich niet voldoende ontwikkelen of als er geen eisprong optreedt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een vergroeiing van de eierstokken (polycysteus ovarium syndroom, PCOS). Clomifeen wordt in dat geval gebruikt om de eirijping en eisprong te bevorderen. Mocht de verminderde vruchtbaarheid komen doordat de zaadcellen de eicellen niet makkelijk kunnen bereiken, dan zal de arts de zaadcellen via inseminatie bij de eicellen brengen. Deze behandeling wordt ook wel IUI (intra uteriene inseminatie) genoemd. Clomifeen kan daarbij worden gebruikt om de eirijping te stimuleren. Bij andere vormen van verminderde vruchtbaarheid kan In Vitro Fertilisatie (IVF) worden toegepast. Hierbij brengt men de eicellen buiten het lichaam in contact met de zaadcellen. Er zijn voor een IVF-behandeling meerdere eicellen nodig. Daarom wordt de eirijping soms gestimuleerd met clomifeen. Na de eisprong haalt de arts de rijpe eicellen uit de eierstokken om ze vervolgens buiten het lichaam te laten bevruchten. Effect Clomifeen bevordert de eirijping en eisprong, waarna de eicellen bevrucht kunnen worden door de mannelijke zaadcellen. Ongeveer acht op de tien vrouwen krijgt na stimulering met clomifeen rijpe eicellen. De kans op zwangerschap bij geslachtsgemeenschap is echter kleiner, namelijk bij ongeveer vijf op de tien vrouwen. Bij kunstmatige vruchtbaarheidsbehandelingen ligt deze kans hoger.
Ik heb deze periode voor het eerst gebruik gemaakt van clomid omdat ik van mezelf geen eisprong heb. Dus ik heb er een klein beetje ervaring mee.
ik kreeg best veel last van de hormonen. Maar dat kwam bij mij ook door de primolut, die ik daarvoor geslikt had. Veel moodswings enzo, volgens mij een beetje zoals alle vrouwen (als ik uit de ervaring maken spreken die ik heb door met 3 vrouwen samen te wonen) zich voelen tijdens hun cyclus en menstruatie. Dat had ik nu ook, alleen daar was ik helemaal niet aan gewent. Want bij mij was elke dag gewoon hetzelfde, geen rare behoeftes aan chocolade enzo. Verder lichamelijk kreeg ik buikpijn, hoofdpijn. Maar dat is het ook wel. Ben helaas niet zwanger, maar was ook wel de eerste ronde. Heb volgens de gyn wel een eisprong gehad, dus de clomid heeft wel gewerkt.
Door testen blijkt dat ik geen eisprong krijg dus meteen clomid/pregnyl clomid Zorgt ervoor dat je folikels groeien en pregnyl zorgt ervoor dat ze nog door rijpen & je eisprong krijgt Bijwerkingen van clomid: 1ste ronde last van hoofdpijn,misselijk,buikpijn 2de ronde helemaal geen last!
@sarah, wat ben ik blij om te horen dat jij de 2e ronden van clomid nergens last van had. Want ik werd bijna gek van mezelf door de clomid. Dat betekend dus dat er nog hoop is voor mij
Ik denk dat het vooral je Hoofd is die klaagt want je verwacht zoveel ervan dat je er ook echt letterlijk ziek van word, nu ben ik helemaal niet zenuwachtig meer dus ook geen bijwerkingen ! enkel de pregnyl Steekt me tegen Vandaag gekregen & ben echt ziek!
Mij verbaasde het juist dat het wat deed, omdat medicijnen normaal gesproken bijna niet werken bij mij. En toen kreeg ik opvliegers, hoofdpijn, buikpijn, moodswings etc. En dat allemaal van de primolut en de clomid. Dus ik denk niet dat het echt komt omdat ik er zoveel van verwachtte, want eigenlijk ging ik er vanuit dat het toch wel weer niet zou werken bij mij.
Ik heb 2,5 jaar geleden voor het eerst clomid (50 mg) geslikt, omdat ik lichte PCO bleek te hebben. Binnen 1 ronde met clomid ben ik zwanger geraakt. Deze maand ben ik opnieuw gestart met clomid, omdat we de wens voor een 2e hebben en mijn cyclus nog steeds zo lang was. Wel weer spannend... Oh, en hier trouwens geen bijwerkingen gehad!
Ocharmpjes dat is echt vervelend hé! Hier enkel last van het gevoel te hebben dat je koorts hebt & pff Emotioneel
Emotioneel, praat me er niet van. Heb in die periode zoveel ruzie gehad met vriendlief. Was echt heel heftig. Gaat nu gelukkig wel veel beter.