Spoed, wel of geen zetpil?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2012mama, 7 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Finn heeft sinds vannacht koorts. Begonnen bij 39,2, een uur geleden 40,0 en nu 40,6.
    Om 6u heeft hij een paracetamol 240 zetpil gehad.
    Nu heeft Finn tot dat hij 2 was verschillende koortsstuipen gehad. Daarna ging het tot nu goed, nu hoge, snel stijgende koorts maar nog geen stuip.
    Inprincipe was altijd de afspraak om geen zetpil te geven em zo wel dan om de 6u een. Nu dus weer naar nu twijfel ik omdat de koorts zo snel stijgt dat hij met zetpil te snel zakt en dan een stuip kan krijgen.
    Wilde de huisarts bellen om te overleggen maar uiteraard net pauze. Wat zouden jullie doen?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Volgens mij mag het om de 6 uur toch? En ook blijven geven voor nu. Dan bouw je een paracetamol spiegel op, en werkt het beter.

Ik zou het wel geven en zo snel mogelijk de huisarts bellen. Hier houden ze 41,7 aan als max, maar als het zo oploopt, dan zou ik niet de avond afwachten.

( officiele rekensom is kilo kind *60mg, dan heb je aantal mg per dag. Delen door 240, en weet je hoeveel per dag. Bijv 15 kilo, is 900 mg. Dus bijna 4 per dag, om de 6 uur)

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Anders geef je een halve?

4. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Opzich gaat het md niet om die zetpil wel of niet mag, na 6u mag dat inderdaad. Alleen zal die de koorts laten zakken en kans geven op een stuip. Maar niet geven stijgt de koorts en ook kans op stuip...

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als je maar door blijft doseren toch? Zeker tot morgenochtend dan. Want het loopt meestal nog op in de avond..

Hoe is hij verder? Duf, last van pijn, eet/drinkt hij nog? Kan een reden zijn om ook PCM te blijven geven.

Kan zo de 6e ziekte zijn. Had mijn jochie ook, 2 dagen belachelijk hoge koorts, daarna vlekken en klaar..

6. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Net de huisarts gebeld voor overleg, en inderdaad, de kenmerken die Finn laat zien behoren bij een evt aankomende stuip. Finn is wazig, onrustig trillende wangen, niet kunnen slapen.
    Nu toch besloten om een lage dosering zetpil te gaan geven en dan vanaf nu om de 4u, en minimaal 24u lang, om de kans op die koortsstuip zo klein mogelijk te maken...

7. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik zou het ook geven hoor hier ook 2 koortstuip monsters en vanaf 37,7 moet ik ze paracetamol geven maar omdat hij nou al 40 heeft zal hij het niet krijgen een koortstuip kruig je doordat de temp ineens snel omhoog gaat maar dat is hij al.

8. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hoe gaat het inmiddels? Koorts al wat gedaald? Als deze niet daalt, zou ik toch nog een keer de huisarts bellen of er naar toe gaan.

Onze HA adviseerde laatst ook een zetpil toen onze dochter dezelfde verschijnselen had, wat ik natuurlijk al gegeven had.... Koorts wilde echt niet zakken, dus heb haar goed ingepakt en ben gewoon naar de HA met haar gelopen (300 mtr). Bleek ze een zware longontsteking te hebben :(

Sterkte! Hopelijk knapt hij weer snel op!

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Een koortstuip krijg je alleen als de koorts te snel stijgt niet als ie snel daalt toch?

Ik zou gewoon zetpillen blijven geven en dan om de 6 uur

*sorryzie dat je de HA al heb gebeld*

10. mamaprinses

mamaprinses Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.125
    2
    0
    Hoi ik heb ook een stuipertje van 2 hier thuis! 5 weken geleden had hij er 1 en vorige week ook weer, nu heeft hij weer steeds hoge koorts. Ik heb hem om 7 uur in bed gelegd met 39,8 en nu net 35,4?!?!? (Ff in de gaten houden) maar ik geef bij hem zetpillen standaard om de 4 uur om de koorts te blijven onderdrukken!!!! Ook idd om een stuip proberen te voorkomen! Hoe is het nou met hem?

Deel Deze Pagina