Sinds deze week hebben we een nieuwe autostoel, groep (wat is het?) 2/3. Mc Rodi XP. Maar hij staat zo los in de auto.. Is dat normaal?? Hiervoor had ik een stoel met isofix, dus dat staat muurvast. En dan de gordels lekker stevig aantrekken. Mijn vriend heeft geen isofix, maar ook daar kon ik het gr1 stoeltje best stevig verankeren met die clips om de gordel vast de maken. Dus vroeg me af of ik iets verkeerd doe? Ik doe de gordel door de speciale gordelgeleider boven en de ronde gaten beneden. Kan niet missen, lijkt me.. Ik snap dat de gordel aantrekt bij een frontale botsing/remmen. Maar vooral naar opzij. Dan valt die stoel toch gewoon (half) om of kletst tegen de deur? Ik vind t maar niets. Maar ja, ze is nu echt te zwaar voor de oude stoel (past verder wel nog).
Slecht zeg! Ik heb echt de neiging om dr weer in t oude stoeltje te zetten. Houden die gordels het niet meer vanaf 18kg of hoe zit dat met die gewichtsgrens??
we hebben ook n tijdje rodi airprotect. het voel zo raar he?want als je in n rottende zit dan gaat zoontje ook mee in zijn stoel. ik dacht ook dat t ni goed vast was. maar het hoort echt zo. als je ligstand rechtzet dan lijkt het iets vaster. maar goed, ik heb ook moeite mee met het wennen.
Mja ik denk dat het meer het idee is dat je beter in de gewone gordel past... E dat het daar redelijk mee ophoudt qua extra veiligheid. Er zitten tenslotte ook bijna geen zijkanten meer op.
Wij hebben de Rodi Airprotect, en die zit een beetje los, maar gat in de bochten niet mee. Heb je wel dat ding achter de hoofdsteun vast gedaan? Er zit een soort van beugel met een elastieke band en die moet je achter hoofdsteunen klemmen. En daardoor kan die bij ons niet kantelen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.. Wij hebben geen airprotect, maar XP. Die is iets anders, geloof ik. Maar er zitten idd wel elastieke banden. Daar onder zit een beugel? Er zat ook geen boekje bij, misschien is die ergens in de stoel verstopt. Zou idd al schelen als je hem ergens aan vast kunt maken.. Ga eens kijken.
dat zegt ze aan mij denk ik. hahaha. nou echt mee met de bochten gaat ie niet natuurlijk hoor. maar heel anders dan tobi bedoelde ik. de stoel maakt papa vast, dus ik ga hem vragen.
Achter de hoofdsteun van de mijne (een maxi cosi xr) zit een elastiekje met een stukje plastic. Dat fungeert als een soort haakje, wat je tussen die 2 ijzertjes kunt doen als je de hoofdsteun omhoog doet. Wat in mijn auto een heleboel scheelde tegen het omvallen van de stoel is, dat ik de hoofdsteun van de achterbank er afgehaald heb en er achterstevoren weer opgezet heb. De autostoel stond door de dikte van de hoofdsteun niet tegen de rugleuning van de achterbank, met als gevolg dat hij niet stevig stond. Je kunt de hoofdsteun er ook gewoon af laten, dat heb ik bij Jittes stoel ook gedaan, daar paste het helemaal niet, ook niet achterstevoren. Ze hebben hem toch niet nodig.
Ik heb de hoofdsteun gisteren weggehaald en dat scheelt idd al wat. Maar dat met dat haakje en 2 ijzertjes snap ik niet.. XR en XP zouden toch ongeveer tzelfde moeten zijn (alleen kleurlijn, dacht ik). Kun je dat haakje uitschuiven/trekken? Zou je daar een foto van kunnen maken..?
De xp en xr zijn niet hetzelfde. Wrs heeft die van jou niet dat haakje waar je hem mee vast kan zetten, maar dat is ook maar een wassen neus. Niet voor de veiligheid hoor. Je moet zo denken: die stoel zorgt ervoor dat je kind net zo is beveiligd als jij wanneer je in de gordel zit. Jij valt toch ook niet zomaar om? Een stoel met zij hoofdprotectie biedt nog iets meer bescherming, maar dan nog zitten ze los in de auto.
De XR is de voorloper van de Fero volgens mij. De XR is nu ook bijna niet meer te krijgen, dacht ik. Ik kan nu geen foto maken, mij te koud buiten.. ) maar ik heb even de gebruiksaanwijzing voor je opgezocht. Klik hier Op bladzijde 3 bij het 2de plaatje zie je bij I en J het ding wat ik bedoel. Dan op bladzijde 8 hoe je het vast moet maken. Van wat ik zo snel kan vinden heeft de XP dat niet. Maxi cosi XP gebruiksaanwijzing Wel staat in de gebruiksaanwijzing dat je de hoofdsteun moet verwijderen. Ik hoop dat het zo duidelijker is...
Nee, idd, maar als je toevallig een wat gladdere achterbank hebt (zoals wij in de bus) en de hoofdsteun van de achterbank er niet af kan (zoals wij in de bus) en dan ook nog vrij smalle zitplaatsen hebt (alweer: zoals wij in de bus) valt hij toch echt om met kind en al als je wat te hard door de bocht gaat. En dan hoef je nog niet eens belachelijk hard te rijden. Normaal zet je jezelf schrap tegen de leuning, maar een kind heeft de kracht nog niet om dat met stoel en al te doen. Een gordel blokkeert pas als je hard remt, tot die tijd rolt hij gewoon mee af. Gelukkig krijgen we eind volgende week een andere bus, en dan hoop ik dat de hoofdsteun er gewoon af kan zodat de stoel steviger in de bus staat. Is toch een fijner gevoel. Kan de hoofdsteun er niet af, dan ga ik denk ik toch eens kijken voor een losse verhoger, dat lijkt me dan veiliger dan een stoel die omvalt als je een ontwijkende manouvre moet maken...
Thanx! Ja, ik zie het. Dat heeft de xp idd niet. In mijn auto valt hij niet om hoor, zo erg is t niet. @taliaa, vrees dat je gelijk hebt Bedankt voor de antwoorden!