Mijn zoontje van 2 jaar is sinds oud en nieuw voor vanalles bang. Alles rondom vuur en rook vind hij sowieso eng. Op bezoek gaan bij mensen met een kachel of haard is er niet meer bij. Als hij dit ziet begint hij te gillen en houd hij er pas mee op als we weg gaan uit de ruimte. Ook het rook wat van het fornhuis komt als je aan het koken ben vind hij eng. Zelfs als hij in sesamstraat iets ziet met rook begint hij te gillen. Voor oud en nieuw had hij dit nog niet maar sinds mijn vader vuurwerk in zijn bijzijn heeft afgestoken vind hij dit behoorlijk eng. Het gaat zelfs zo ver dat hij het avondeten van oudejaarsdag (pannenkoeken) niet meer wil eten terwijl hij dit eerst altijd erg lekker vond. Heeft er iemand tips hoe ik mijn zoontje leer met deze traumatische (voor hem) ervaring om te gaan en hem leer dat hij niet bang hoeft te zijn?
Misschien eens naar de brandweer gaan? Of een vuurkorf aandoen en hem het zelf uit laten gooien met water? Rookmelders samen met hem installeren op zijn kamer. Samen de situatie naspelen om te vluchten als er brand is.
Een kaarsje aansteken vind hij momenteel al eng...dus ik dek dat een vuurkorf aandoen teveel van hem is gevraagd. Volgens mij is hij ook niet bang voor brand (heeft hij nog mooit meegemaakt dus ik denk ook niet dat hij snapt wat brand is?). Momenteel proberen we hem er weer een beetje aan te laten wennen door expres wel kaarsjes aan te doen op een theelichtje en dan gezellig thee drinken. Dit vond hij eerst eng maar dat gaat gelukkig nu goed... Nog iemand wat meer tips??? Of is het herkenbaar voor anderen dat kinderen na oud en Nieuw zo bangig zijn geworden?
Maar toch is een vuurkorf anders. Daar kan je mee laten zien wat brand is en dat de brandweer het met water of jullie zelf mocht het nodig zijn als er ooit brand is, het zelf kunnen doven. Met een kaarsje gaat dat zo moeilijk. Maar je kindje is 2. Hoe 2? Bijna 3 of net 2. Daar zit ook wel een verschil in. Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd pb 'en. Ik weet nl wel waar ik over praat om nu maar niet even verder uit te wijden hoe en wat. ( hou mezelf graag anoniem)
Mijn zoontje is 2 jaar en 3 maanden oud. Ik bedoelde ook niet dat je niet weet waar je over praat hoor. Maar momenteel word mijn zoontje al doodsbenauwd als hij alleen maar een vuurtje of rook op tv ziet. Denk dat hij dus een vuur in de vuurkorf ook erg eng vind....