Gekke vraag misschien, maar ik vraag me dit toch af. Ik wilde al beginnen met een papfles (omdat we op zijn behoefte zijn overgegaan op 4 flessen) en dacht aan fruithapjes om de tijd tussen de flesjes iets op te rekken. Maar ik denk dat dit toch niet handig is, omdat we nog niet zeker weten of hij eczeem heeft of niet (volgens cb-arts wel, volgens huisarts niet ). We zijn nu al een halve week overgegaan op 4 flesjes en als hij te vroeg wakker is voor zijn volgende voeding overdag, geef ik hem een beetje diksap (thee wil nog niet helemaal lukken). Dit doen we nu sinds een paar dagen en het gaat goed. Hij slaapt gelukkig nog steeds de nacht door, dus een flesje pap is 's avonds niet noodzakelijk, dus wacht ik er maar even mee. En diksap vindt hij heerlijk, dus ik denk dat een fruit-of groentehapje ook makkelijk even kan wachten. Maar is diksap wel goed, vanwege de zoetigheid? Ik geef hem ook de diksap (1 a 2 keer per dag, maximaal 130 ml in totaal) om het vocht te compenseren. Hij kreeg namelijk 5 keer 200 ml (klaargemaakt) en nu dus 4 keer 200 ml, omdat ik begrepen heb dat het niet goed is om iedere voeding 210 met 7 schepjes te geven. Hij komt dus 200 ml vocht per dag tekort en dat moet toch ergens in gecompenseerd worden? Moet toegeven, dat ik in zijn flesjes wel vaak 10 ml extra water doe. Hoe doen jullie dat bij 4 flesjes? Hij is overigens nu ruim 6,5 kg (dit woog hij twee weken geleden bij cb). groetjes, Natasja
Als hij niet genoeg heeft aan 4 flessen van 200, waarom geef je hem dan ipv de diksap niet gewoon een klein flesje melk? Het lijkt mij dat ook diksap behoorlijk allergeen kan zijn. Ik ben bij Jelle ook pas overgegaan naar 4 flessen toen hij goed groente en fruit at en zeker een hele fles liet staan. Van het CB mocht ik ook al eerder, maar Jelle pikte het natuurlijk niet dat hij opeens 200 cc minder voeding kreeg... Dan ga je ook een ander schema in, en kom je eigenlijk als vanzelf op 4 flessen.
Diksap is ook bijvoeding, en kinderen kunnen er best op reageren. Met 4 flessen van 200cc komt hij toch geen vocht tekort? Gezien zijn gewicht moet er bij 4 flessen minimaal 180cc melk gegeven worden, dus dat zit wel goed hoor.
Hij zal ook geen vitaminen en mineralen enz. tekort komen, maar als hij steeds 5 flessen van 200 heeft gehad, en nu maar 4 heeft *hij* wel het idee dat hij tekort komt.. Tenminste, dat vond Jelle wel, en wat zou je zelf doen als je ineens een maaltijd moest laten staan...