van 6 flesjes naar 5 flesjes doe ik daar goed aan??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door paars, 23 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hey

mijn zoontje bijna 9 weken oud drinkt op dit moment 6 flesjes van 150 cc met 4 schepjes voeding..
    Hij drinkt dit niet helemaal leeg meestal laat hij zo´n 40 cc staan. en voor de fles van 23.00 moet ik hem zowat wakker maken..

Zou ik er goed aan doen om het 5 flesjes te geven en dan om de 5 uur te gaan voeden??
    hij weegt nu 5100gr ik weet niet zo goed hoe ik dan moet uitrekenen of hij wel genoeg krijgt.

Ik wil het wel goed doen voel me er erg onzeker over hij is al een tijdje niet lekker wij denken zelf aan kma en is hierdoor erg onrustig en heeft veel pijn sinds maandag overgestapt of friso ha en heb een compleet ander kereltje gekregen.
    voel me er dus erg onzeker over of ik het allemaal goed doe.

Groetjes,

2. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Misschien eens overleggen met CB? Zij kunnen je in elk geval advies geven, of je gevoel ondersteunen, misschien heb je daar wel wat aan.

Rekensommetje voor je voeding is:
    150x5,1=765 en dan 765:6 = 127,5 ml per voeding als je 6 flessen geeft
    150x5,1=765 en dan 765:5 = 153 ml per voeding als je 5 flessen geeft.
    Zoveel moet ie ongeveer drinken per voeding. Is een richtlijn hoor, sommigen drinken meer, sommigen wat minder.
    Volgens mij drinkt ie dan wel genoeg, als hij nu ongeveer zo'n 150 met 6 voedingen drinkt!

Je kunt het beste ook kijken naar hoe je kindje groeit en hoe hij reageert. Als hij goed groeit en fit is, is het prima, al zou hij wat minder dan de richtlijn drinken..

Voor een kindje van 9wk is het helemaal niet gek dat je hem wakker moet maken voor die laatste voeding. Mijn zoontje is nu bijna 6 mnd en die maken we nog steeds wakker voor de laatste voeding (anders wordt hij snachts nog wakker voor eten..)

Succes er mee!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat maartje zegt..

Maar vaak wordt afgeraden om overdag meer dan 4 uur tussen de flessen te doen. Dat heeft te maken met het opbouwen van een goed dag-nacht ritme. En als er overdag meer tijd tussen de flessen komt, heb je een kans dat hij 's nachts een keer extra wil drinken.

Maar ja, sommige kindjes gaan toch beter op een schema dat anders is dan het algemene advies, dus het is ook een kwestie van je eigen gevoel volgen.

4. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    dus eigenlijjk is het beste om om de 4 uur te blijven voeden met flesjes van 150 en dan gewoon om 23.00 wakker maken.. het punt is dat ie dat flesje bijna helemaal niet op krijgt omdat ie heel slaperig is..
    Ik wil ook wel gewoon voeden op verzoek maar dan komt hij niet echt in een bepaalt ritme en zit ik soms snachts 2 keer te voeden..

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Misschien kun je die fles net even wat eerder/later geven.

Normaal gesproken zit de kleine in een slaapritme wat steeds zo'n 45-60 minuten duurt. Als je hem midden in zo'n blok slaapt pakt, dan is hij waarschijnlijk slecht wakker te krijgen.
    Terwijl hij tussen die blokken beter wakker wordt. Dus eens proberen om kwart voor 11, of half 11..

Wij probeerden zoveel mogelijk om op die grens te voeden.
    Mijn zoontje was dan wat onrustiger, draaide wat in zijn slaap, wat geluidjes soms. Dan was hij makkelijk wakker te krijgen. Maar ging ook nog goed slapen na zijn fles..

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Krijgt hij nog een nachtvoeding? Anders is het haast niet mogelijk om op 5 voedingen te komen als je om de 5 uur zou voeden (voorbeeldje; 7-12-17-22 uur, de 5e voeding zou dan om 3 uur 's nachts zijn?). Als je over wilt naar 5 voedingen, zonder nachtvoeding dan kom uit op een schema van om de 4 uur voeden (voorbeeldje; 7-11-15-7-23 uur). Wakker maken voor de voeding van 23 uur is niet erg, dat moeten heel veel mensen. Zolang hij er verder wel goed van drinkt is dat geen probleem.

En je zegt dat je 150 water met 4 schepjes geeft...Die verhouding klopt toch helemaal niet? Het is òf 120+4 òf 150+5 schepjes. Je kunt eens proberen om overdag eerst eens 5 flesjes van 120+4 te geven, aangezien hij van de huidige flessen vaak 40cc laat staan. Met flesjes van 120+4 die hij dan mss wèl leegdrinkt, krijgt hij dan uiteindelijk meer voeding binnen..Mochten die flessen goed opgaan, dan kun je gewoon ophogen naar flesjes van 150+5..En krìjgt hij nog een nachtvoeding en komt hij daar zelf voor?

7. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Ik moest mijn zoontje ook steeds om 23,00 uur wakker maken en dan zat hij net in een vaste slaap (hij gaat 's avonds rond 21,00 uur naar bed) en hij werd steeds 2x 's nachts wakker. Hij kreeg overigens 6 voedingen van 120 cc en 4 schepjes.
    Nu wilde ik het eens anders aan gaan pakken en ben afgelopen zondag overgegaan naar 5 flessen van 150cc en 5 schepjes. Ik maak hem nu om 22.00 uur nog wakker voor een fles ( dan slaapt hij nog licht) en nu heeft hij iedere nacht ineens tot 06.00 uur doorgeslapen.
    Ik denk zelf dat hij nu minder wordt gestoord en dat dat juist goed voor hem is.
    Maar iedere baby is natuurlijk anders!

8. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Je kindje moet 150cc per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen, daar gaat het cb in ieder geval van uit. En het is een richtlijn he, geen vast 'moeten'!! Ik probeer het elke dag opnieuw, maar onze dochter is gewoon geen goede drinker. Ik heb alles al geprobeerd, andere flessen, tijden, spenen, maar ze drinkt totdat ze genoeg heeft en dat is meestal 130-140cc per kg. Het is niet anders, ze is verder alert, vrolijk, slaapt van 22-8u door en groeit goed dus de richtlijn is ook wel elastisch, zoals het cb me laatst zelf vertelde!

Deel Deze Pagina