Hoe kindjes boven 1 jaar eten aanbieden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jessmin, 16 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #1 Jessmin, 16 jan 2010
    Laatst bewerkt: 16 jan 2010
    Mijn cb vroeg dus laatst of mijn dochter (bijna 16 maanden) al zelf at. Toen ik zei van niet, zei ze dus dat ik haar wel die kans moest geven door haar zelf te laten eten. Nou geef ik haar wel eens een lepel als ik een prutje (groot deel gepureerd) maak, maar daar loopt ze zo mee te kliederen (het lukt dus niet echt) dat ik toch veel hapjes tussendoor geef, waardoor ze ook de moeite voor die lepel niet meer wil nemen. Geef ik alles in stukjes die met een handje gepakt kunnen worden, eet ze alleen aardappels of klompjes plakkerige rijst, maar groente dus niet. Dus dat lijkt allemaal niet te werken.

Vandaar dus dat ik me afvroeg; hoe bieden jullie je kind (avond)eten aan? Geprakt of gepureerd en dan met een lepel? Of mag het dan wel met de handjes? Of stukjes 'fingerfood' die ze dan met de handjes mag eten? Of met een vorkje?

En fruit? Stukjes op een bordje die met de handjes gepakt mogen worden? Hier pureer ik het nog vaak omdat de stukjes te glibberig zijn om goed vast te kunnen pakken.

Ben erg benieuwd!

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Kyra eet dingen hoe wij ze eten, dus als wij stamppot eten eet ze 'gepureerd' en anders gewoon stukjes. Wel eet ze nog het meeste met haar handjes want met de lepel lukt wel maar gaat een stuk minder. Ik mag haar eigenlijk zeer zelden voeren met een lepel dus dat doe ik eigenlijk ook nooit.

Wat je kunt doen is telkens van alles een stukje op haar bordje leggen dus een stukje vlees(vervanger), een stukje groente en dan nog een stukje aardappel/rijst. En pas weer nieuw eten op het bordje leggen wanneer jij vindt dat ze genoeg op heeft.

Met betrekking tot het fruit kun je misschien beginnen met partjes mandarijn (eventueel doormidden gesneden). Die zijn niet glibberig en kan ze makkelijk oppakken. Ook gehalveerde druifjes werkten hier goed. maar dan wel met de bolle kant op het bordje leggen anders wordt het een beetje moeilijk voor je dochtertje om ze op te pakken.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vanaf een jaar hebben wij niks meer gepureerd.
    Wij hadden alleen een ander probleem: ons jochie wilde niet gevoerd worden. Maar zelf eten was ook nog moeilijk. We hebben toen een paar maanden toch vrij veel "fingerfood" aangeboden naast de gewone pot. Wij aten dan wel allemaal rijst met saus, maar zorgden voor een portie gekookte wortels/boontjes etc voor ernaast. Zodat hij iets makkelijk binnen kreeg. De rest probeerde hij met de lepel of vork.
    Hij kon al heel snel zelf genoeg binnen krijgen (logisch als hij voeren weigert). Denk echt een kwestie van weken. En dan met lepel en vingers

Maar nu, anderhalf jaar later eet hij nog niet perfect hoor. Wel met vork en mes. Maar er valt nog genoeg naast de vork, en hij speelt ook in fases. Dat negeren we verder, maar complimenteren gewoon de goede happen.

En door rijst hebben we een periode creme fraiche gedaan. Dan plakt het lekker ;)

En fruit al met 10-11 maanden in stukken. Bij geglibber deed ik het op een vork, dan knabbelde hij het er zelf wel af..

4. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Maar hebben jullie dan niet met vlees dat het te hard of taai is om te kauwen in grote stukken? Of ben ik gewoon een hele slechte kok :D

5. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit krijgt ze gewoon in grote stukken, een kiwi bijvoorbeeld doe ik door de helft en krijgt ze 2 parten, het is glibberig maar ze kan het erg goed vast houden (volgens mij hebben kindjes zuignapjes aan hun handjes hihi)
    Uhm eigenlijk alles in stukken.
    Appel kan ze nu ook eten, normaal kauwde ze op een appel en spuugde het uit en nam weer een hapje om te kauwen en vervolgens weer uit te spugen maar nu eet ze het ook echt op.
    Eten doen we samen, zij een lepel en ik een lepel, laat haar lekker aanmodderen en gaat perfect en soms schuif ik er wat in :)
    Als ze trek heeft in een yoghurt doe ik dit in een drinkbeker en leng het wat aan met water dat het net niet te dun is maar ook niet te dik en zo heeft ze leren drinken uit een beker en nu gaan zelfs sapjes perfect met een bekertje zonder te morsen.
    Brood gaat met de handjes maar ben begonnen om tussen de middag het haar met een vork te laten eten en gaat perfect alleen geeft ze nog wel de vork zodat ik een stukje er op moet prikken.
    Mijn dochter eet al met de pot mee vanaf dat ze 8 maanden is en heb misschien een paar weken gepurreerd tot een moesje en toen ze ongeveer 6 maanden was helemaal nooit meer.
    Ging van echt een moesje naar steeds grover tussen de 4 en 6 maanden.
    Vlees eet ze hier ook en als er een taai stukje tussen zit bv dan spuugt ze dat gewoon uit en zegt bleeehh haha.

Geef je dochter gewoon het laatste beetje eten in een bakje en een lepel of een vorkje en laat haar lekker aanmodderen.
    En gewoon fruit in stukken geven hoor, kan makkelijk en het zal vast wat keren uit der handjes vallen maar ze zal het ook weer proberen op te pakken en dan leert ze de grip er wel op te krijgen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze aten hier weinig vlees. Ze hadden het het liefst in de vorm van soepballetjes (jummie, zelfgemaakt van kalfsgehakt), en ze namen veel soep met zelfgetrokken bouillon. Kip ging ook al snel goed. Zelfs kluifjes!

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vlees was inderdaad ook lastig. Hij kreeg(krijgt) niet elke dag vlees. En als we zo stuk vlees aten snijden we het voor hem in hele kleine stukjes (5x5x5 mm)
    Maar we hadden ook een zak kleine gehaktballen(40-50gram) in de vriezer liggen. Als wij dan iets van biefstuk/varken aten, kreeg hij zo'n gehaktbal.
    Die kruidde en braadde ik eerst, en dan de vriezer in. Hoeven ze achteraf alleen nog verwarmd te worden.

Maar nu nog kauwt hij soms zolang op het vlees dat het te droog wordt om te slikken. Hij begint nu dus te leren dat hij 1 stukje tegelijk moet opeten, en evt een slokje water ernaast..

8. boni001

boni001 VIP lid

1 mrt 2008
    6.548
    0
    36
    Twente
    Hier:

Fruit in grote stukjes, eet ze met haar handjes.
    Boterham eet ze uit het vuistje, ik snij hem meestal in vier of zes stukjes (dubbele boterham) en laat haar er zelf mee prutsen.
    Avondeten laten we meestal met haar handjes eten, we maken gewoon kleine stukjes, ook van vlees. Ze eet nu alles wat wij eten. Als we macaroni oid eten dan laten we haar met de lepel eten, gewoon een zo groot mogelijke slab voor ;). Als ze naar ons idee niet genoeg binnenkrijgt helpen we haar met een tweede lepeltje.
    Toetje na het avondeten mag ze altijd zelf met haar lepel eten, zo oefent ze daar in ieder geval goed mee.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat heb ik zelf nu nog wel eens, van dat vlees dat je niet doorgeslikt krijgt, brr.

10. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    mandarijntjes en druifjes spuugt ze dus gewoon weer uit omdat ze de schil irritant vindt, lijkt het. Gister bordje met alleen stukjes groente, maar die proefde ze, duwde het weg en probeerde vervolgens de rijst van ons bord te eten. Zucht...

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mandarijntjes, druiven en sinaasappel heeft hier ook lang geduurd. Door die schilletjes.
    Ik sneed de stukje vaak nog door midden, maar tot 1,5-2 jaar bleef het onhandig, dus dan maar een appeltje ;)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Het blijft een kwestie van uitproberen.
    Hier gaven (en geven) we beide: eten dat met de handjes kan en eten dat met een lepel moet. Inmiddels proberen we wel aan te wennen dat hij avondeten met lepel of vork eet, maar hij is ook al wat ouder dan de dochter van TS.

Met fruit in het begin was ik heel pietluttig. Mandarijnen heb ik in het begin echt gepeld (dus ook de witte schilletjes eraf) en zelfs bij druiven heb ik dat een tijdje gedaan. Daarna met schilletje, maar wel gehalveerd. Bij druiven ook al vanwege de veiligheid: als ze de druif niet goed doorbijten kan zo'n ding precies een luchtpijpje afsluiten!
    En uiteindelijk is ieder kindje anders. Onze eigenwijs was al erg snel van 'zelf proberen'.
    Enne... eten = knoeien met een eenjarige. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit een punt van gemaakt. Als je minder vlekken wilt, neem dan stukjes-eten wat niet zo 'smeert'. Stukje broccoli of gekookte wortel of sperzieboon kunnen ze prima met de handjes eten zonder er een vieze boel van te maken.

Vlees was altijd lastig, zolang er nog geen kiezen waren (die heb je nodig om vlees goed te kunnen kauwen). Wel zachte gehaktballetjes en worstjes, maar andere dingen waren in het begin 'te moeilijk'. En nog wel eens.... dan propt hij zo drie stukken vlees in z'n mond, kauwt er even op, krijgt het niet weg en spuugt het weer uit. Valt niet mee, om niet te proppen.

Deel Deze Pagina