Dag meiden, Even een vraagje aan de experts Mijn zoontje was bij de geboorte ca 7 pond, na een maand bijna 9 pond, na twee maanden bijna 11 pond, en nu met 3 maanden is hij net boven de 12 pond. Hij is dus de eerste 2 maanden elke maand een kilo gegroeid, en nu de laatste maand maar bijna 600 gram. Het cb was er tevreden over, maar ja die gaan uit van kunstvoedingscurves. Op borstvoeding.com op de groeicurve is het lijntje van het gewicht afgebogen van net boven het gemiddelde naar net eronder. Hij krijgt sinds een week of 2 ook nog maar 5 voedingen per dag. En dan maak ik hem 's avonds nog speciaal wakker voor die 5e voeding. Is dit misschien te weinig om mijn productie op peil te houden? Loopt de producite terug? Ik ben er altijd vanuit gegaan dat, als hij weinig zou drinken of mijn productie achteruit zou gaan, er vanzelf regeldagen zouden komen. Maar is dit wel zo als je kindje duimt? Mijn zoontje is heel erg tevreden met zijn duimpje, maar daardoor duurt het soms wel even voordat ik door heb dat hij wakker is. Hij brult niet gelijk om een voeding zeg maar. Ik maak me gewoon een beetje zorgen omdat ik had verwacht dat hij wel weer een kilo gegroeid zou zijn. En het cb weet (in mijn ogen) gewoon niet zo veel van bv af, en ik heb zelfs verhalen gehoord over hele schadelijke tips van het cb over bv. Oa dat je met 3 maanden over moet gaan op 5 borstvoedingen per dag omdat dat voldoende moet zijn. Maar ik weet echt zeker dat dat niet waar is, bv geven moet gewoon op verzoek, ook al wil je kindje 10 voedingen per dag. Maar op verzoek is dus lastig als je kindje duimt en past gaat huilen als hij echt uitgehongerd is. Nou een heel verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen geruststellen! Alvast bedankt!
Hallo Miez, Vijf voedingen is behoorlijk aan de lage kant, maar het zegt aan de andere kant ook weinig. Mijn dochter dronk vaak kleine beetjes, misschien drinkt jou ukkie wel 5x 250, wie zal het zeggen? Ik denk niet dat je je heel veel zorgen moet maken. Zuigbehoefte is bij borstvoeding wel honger. Dus als je kindje wakker is en ligt te duimen, zou je kunnen proberen om hem aan te leggan. Geen honger, dan happen ze ook niet. Het Cb moet je inderdaad neit naar luisteren, die hebben vaak 0 verstand van borstvoeding. Blijven voeden op verzoek en alles komt goed!
Hoi Miez, ik kan bij Thirza aan de manier van duimen merken of het honger is, moe of gewoon lekker even voor zich uit liggen dromen en sabbelen. Ik zou dus zeggen: probeer eens wat er gebeurt als je aanlegt, dan ga je vanzelf doorkrijgen of ie verschillende manieren van duimen heeft... Maar evengoed drinkt ie gewoon elke keer een beste buik vol en heb je gewoon mazzel met weinig voedingsmomenten... Zolang hij tevreden is, zou ik me niet te druk maken of je wel genoeg hebt: blijkbaar wel,
Bedankt voor jullie reacties. Je hoort soms van die enge verhalen over kinderen die ongemerkt ondervoed raken enzo... Maar het zal inderdaad wel goed zitten. Hij is echt een lekker mannetje! Ik denk dat ik inderdaad gewoon geluk heb, hij drinkt niet vaak maar wel genoeg blijkbaar en het slapen gaat op het moment ook echt super!
Lekker van genieten zou ik zo zeggen. Hier was het zo: de ene dag een ritme, de andere dag weer een ander. Pas sinds ze een maand of zes is zie ik hier een ritme in voedingstijden en slaaptijden. Laat staan doorslapen . Maar ach, dat gaan ze allemaal vast een keertje doen!
hoi, ik zat met 3 maanden ook op 5 voedingen en overal lees je dat het minimaal 6 moeten zijn ed. Maar een ding wistik zeker. Als luca honger had, of heeft...Dan laat hij me dat absoluut weten! Let maar op je kindje rond de tijd dat je hem meestal voed, laat hij het je weten? huilt hij is hij boos? Ik twijfelde zoo vaak of het wel genoeg is. Je kunt ook aan de plas en poepluiers de hoeveelheid weten. Genoeg natte luiers dan is het goed. Als je een sterk kindje hebt dat tevreden is, dan kan je ook gewoon een grote eter hebben. Net als die van mij. Met kolven kolfde ik ook gewoon een hoop per keer en kennelijk dronk hij dat ook in een keer op. Het ene kindje kan zoveel drinken de andere niet. Met 3 maanden was Luca 550 gram aangekomen en dat was prima. Houd je zoontje in de gaten en is hij tevreden vrolijk en alert dan zal het goed zijn. succes
Hoi Miez, wou er nog even aan toevoegen: mijn schoonzusje had destijds bij mijn nichtje wel wat te weinig voeding, maar daar was dat ook te merken omdat m'n nichtje dan toch nog huilde na een voeding. Je kleintje geeft het dus echt wel aan als je te weinig voeding hebt,