De raply metode, wie kan me het beter uitleggen?

Discussie in 'Voeding' gestart door janna76, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hallo meiden,

Onze zoon zit in een periode dat ik vind dat hij echt wel mag overstappen van prak naar echt eten :rolleyes: . En nu heb ik al aardig wat gehoort over de raply methode. Met brokoli of bloem kool snap ik het. En een stukje vlees geven, okee. Gaat even duren maar mischien krijgt hij dat ook wel weg.
    MAAR, nu komt de vraag.

Hoe werkt het precies in de praktijk?

Hoe doe je het dan met bijvoorbeeld appelmoes? Of chiliconcorne? Toetje? Dat soort dingen.

En hoe kan ik hem het beste leren straks om zelf met een lepel te eten?

Of moet je dit hem zelf nog voeren :( . Om hem gelijk dat ook zelf te laten leren met een lepel vind ik ook zo wat. Maar hij is nu al wel bijna 11 maanden dus ergens heb ik ook zoiets van er mag wel eens wat gaan gebeuren. Zijn brood eet hij wel als je hem zijn stukjes gewoon aangeeft [-o< . Maar deze methode klinkt me wel heel aardig in de oren.

Zijn er hier moeders/vaders die me het een beetje uit kunnen leggen?

Alvast bedankt voor de moeit ;) e.

Liefs Janna

2. Sneeuwwitje

Sneeuwwitje Actief lid

12 aug 2008
    308
    0
    0
    Ik heb er inderdaad ook een vraag over. Met brood werkt de methode in principe goed.
    Maar met warm eten pakt hij het in zijn handjes en knijpt het fijn, maar de handjes gaan niet naar zijn mondje.
    Kortom alsnog het lepeltje erbij om hem eten te geven.
    Hoe doen jullie dat dan? Hoeveel krijgt jullie kindje uiteindelijk binnen aan groente?

3. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Rapley is geen opvolger van groentenprakjes/pap hoor. Het is een ander soort bijvoeden, dat vnl bij borstvoeding wordt gebruikt. Je gaat juist in plaats van groentenpapjes echte stukken groenten/fruit etc geven. Vanaf het begin dus!
    Maar de Rapley-mama's zullen het wel beter kunnen uitleggen ;) Sowieso moeten alle kids leren normaal eten, dus niet meer gepureerd. Maar dat is dan geen Rapley meer na een tijd al puree te hebben gegeven.

4. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    De rapley methode

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.264
    7.312
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben altijd Rapley gedaan. Begonnen met stukken groenten, toen fruit, toen brood en daarna ook vlees. Gewoon stukjes voor haar neerleggen en eten maar (of niet ;)).

Prakjes eet ze niet, omdat ze geen avondeten van een lepel wil. En ze wil echt wéten wat ze eet en dat is lastig met prakjes. Dus Chili con carne wordt het hier niet ;). Dat is wel een beetje een nadeel van Rapley, al vind ik het meer voordelen hebben.

Vloeibare dingen krijgt ze met een lepel en dat wil ze gelukkig ook wel, tenminste, alleen appelmoes en yoghurt/kwark. Ze eet sinds ze 10-11 maanden is soms zelf met de lepel, nu al een hele tijd zelf. Omdat het zo langzaam gaat en ze uiteindelijk gaat klie(de)ren, voeren wij haar wel op een gegeven moment terwijl we een liedje zingen (anders iets ze niet en ze drinkt al haast geen zuivel, dus ik wil wel dat ze het binnen krijgt). Maar ze kan het dus al een paar maanden prima zelf, kwestie van oefenen. Moeten ze het wel willen, Eva wilde al heel snel alles zelf doen.

6. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Dat je het vanaf het begin moet doen heb ik nu ook begrepen. Maar ik heb er pak en beet 3 maand geleden voor het eerst van gehoord :oops:
    Maar ik vind het wel een facinerende methode.
    Kan in elk geval proberen het een beetje aan te passen voor onze situatie.
    Tacha. Bedankt voor de pagina. :D
    Deze kende ik inderdaad ook. Heb ik ook veel uit gehaald.
    ;)
    Bedankt voor de antwoorden

Liefs Janna

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Op www.borstvoeding.com kun je er ook veel over lezen. Ook heeft Stefan Kleintjes er een boek over gelezen. Aanrader! Mijn zoontje van 7 maanden eet dus ook volgens de rapley-methode en dat is echt heel leuk om te zien en hij leert er ook veel van. En het is voor mij ook handig. Kan lekker zelf eten zonder dat ik hem steeds een lepeltje voor zijn neus hoef te houden ;)

Deel Deze Pagina