Sojamelk

Discussie in 'Voeding' gestart door Tania, 27 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Valt sojamelk onder de 300 ml. melkproducten die wordt aangeraden vanaf 1 jaar?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sojamelk word onder een jaar toch afgeraden ivm mogelijke allergie ontwikkelen voor soja?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Heb een tijdje sojamelk gegeven ivm verdenking lichte koemelkallergie en gebruikte idd 300cc per dag. Die 300cc is volgens mij gebaseerd op de hoeveelheid eiwitten (en zout) die erin zitten.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb eigenlijk geen idee - heb nooit sojamelk gebruikt.
    Het lijkt me wel dat je dit als vervanger van koemelk gebruikt, dus dat het ook deel uitmaakt van de 300 cc. Maar of de voedingswaarde van sojamelk hetzelfde is als van koemelk en je hiervoor dus diezelfde 300cc moet aanhouden weet ik niet.

5. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Mijn zoontje is sowieso bijna een jaar. Dus als het afgeraden wordt (wist ik niet trouwens) dan is het geen probleem, want hij krijgt het nog niet.

Ik was er benieuwd naar omdat ze op het cb zeiden dat je niet veel meer dan 300ml. melkproducten 'mag' geven. Maar mijn zoontje krijgt nu pap 'sochtends, een fles melk voordat hij naar bed gaat en eigenlijk wil ik ook nog iets van yoghurt of kwark geven. Dus ik dacht als ik nou bijvoorbeeld z'n pap met sojamelk maak en dat telt niet mee dan scheelt dat weer.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij is 300 niet het absolute maximum, maar een richtlijn. Dus als je iets meer geeft is het volgens mij niet erg.

Ik snap je redenering wel, maar zou zelf niet (om deze reden) sojamelk geven.

Je zou ook kunnen overwegen om ipv pap 's morgens een boterham te geven.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij is 500cc echt de max, 300cc de richtlijn. Soja is ter vervanging van koemelk dus niet als extra.
    Ik zou dan ook eerder 's morgens een boterham geven, 's middags is melk bij het eten ook geen must.

8. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Wil je soja naast de gewone melk geven? Ook voor soja geldt dezelfde zuivel regeling als voor melk hoor.

9. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Hij komt 'sochtend tussen 5.30 en 7.00 voor de papfles. Als ik hem daarna terug leg gaat hij nog slapen tot 8.00/9.00. Als ik hem een boterham ga geven is hij helemaal wakker en wil hij niet meer slapen.
    Maar ik zal dan wel kijken of hij iets anders wil drinken voordat hij gaat slapen in plaats van melk. Of misschien een kleinere fles.

Bedankt voor de antwoorden!

10. adi

adi Niet meer actief

sojamelk telt inderdaad mee als zuivel.

Je kunt ervoor kiezen om alleen 's ochtends en 's avonds melk te geven en dan overdag niet. Dat doe ik bij mijn zoontje. Hij is 21 maanden, maar gaat echt niet slapen zonder (soja)melk, en hij komt nog steeds voor een nachtvoeding. Overdag krijgt hij geen yoghurt oid, wel kaas, kookroom e.d., die komt dan boven die 300cc.

Deel Deze Pagina