Misschien is dit niet die juiste plek voor mijn vraag en misschien vinden sommigen dit wel een hele rare vraag, maar ik vraag me een beetje af wat het nut is om de flessen en spenen en alle benodigdheden steeds te steriliseren... Mijn kraamverzorgster heeft mij zelfs verteld dat we alle flessen en spenen enzo gewoon kunnen afwassen en goed afspoelen met heet water, ipv in de magnetron-sterilisator. Dit omdat de boel al niet meer steriel is nadat je het uit de sterilisator haalt (of als je het in een pan hebt uitgekookt). Er komen immers gelijk weer dingen uit de lucht bij het zojuist schoongemaakte. Wat vinden jullie? Het zelfde geldt voor het maken van flesvoeding (onze dochter krijgt sinds vandaag 's avonds voor ons eigen gemak kunstvoeding, omdat ze tussen 6 en 12 aan het clusteren is, en ik dan druk ben met alle dingen, zoals eten maken en bijkletsen met mijn partner. Omdat ik nog niet voldoende heb afgekolfd, krijgt ze bv aangelengd met kv, tussendoor leg ik haar wel weer aan of kolf ik af, beetje afhankelijk van hoe laat het is). Op de verpakking van kv staat dat ik eerst water moet koken, dit laten afkoelen tot de juiste temp, dan het poeder erbij en klaar. Hierbij heeft de kraamverzorgster gezegd dat warm water uit de kraan ook gewoon kan. En ook hier begrijp ik het wel, want op een ander merk kv staat dat je koud water in het flesje moet doen, dat op temp brengen dmv flessenwarmer of au-bain-marie en dan poeder erbij. Het water heeft dan ook niet gekookt en is dan ook absoluut niet steriel. Plus dat gekookt water, door het afkoelen en later door de dop van het flesje eraf te halen en het poeder erbij te doen, al weer bacterien en andere organismen uit de lucht zal bevatten. Ook hier: wat vinden jullie?
Als je de zoekfunctie gebruikt vind je bij de afdeling flesvoeding al een heleboel topics over deze 2 onderwerpen
Even 1 tip over het clusteren: als je borstvoeding wil blijven geven, kan je beter 'toegeven' aan het clusteren. Het is namelijk niet voor niets dat je kindje dat doet...
Ik heb gezocht, maar blijkbaar niet goed genoeg... Dat doe ik ook zoveel mogelijk, maar als ik bezig ben met eten koken, geeft Danny Lana het flesje wat ik overdag al heb afgekolfd. Na het eten kolf ik dan of opnieuw af, of ik leg Lana aan, en dan blijft ze de hele avond bezig.
Je mag nooit warm water gebruiken uit de kraan, voor het aanmaken van flesvoeding (ivm legionella-bacterie die in de leidingen kan zitten).Wat je wel kan doen, is koud water uit de kraan, even in de magnetron en dan poeder erbij.
Dat klinkt al een stuk beter . Ik dacht dat je zoiets had van, aan clusteren doe ik niet..... Persoonlijk zou ik Danny lekker laten koken en zelf de borst geven. Mijn vriend kan sinds Eva er is steeds beter koken .
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik denk niet dat het goed is voor je productie om dan later weer wat te kolven. Meid je bent net bevallen jij mag ook uitrusten hoor ! Lekker voeden met je kindje op de bank en laat je man dan maar eten koken. Oke mischien moet ik me er niet mee bemoeien Maar ik ben bang dat het niet goed komt zo. Of anders je kindje in een draagdoek dan heb je nog wel je handen vrij als je perse iets wilt doen.
over het steriliseren; in zuigelingenvoeding tot 6 maanden zitten bacterien die binnen 24 uur kunnen gaan groeien en dat kan schadelijk zijn voor je baby. Je hoeft het niet heel nauw te nemen, want met goede hygiene druk je dat wel aardig de kop in. Maar alleen door te steriliseren gaan die bacterien dood. Door af te wassen met heet water niet. Om die reden steriliseer ik nog 2 keer per week ongeveer.
De flesjes sterilliseer ik elke week zo ongeveer,maar de speentjes elke dag! Eerst deed ik het om de paar dagen, maar toen kreeg Alyna spruw en nu doe ik het elke dag, ze heeft er sindsdien ook geen last meer van
Hier een paar linkjes: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=93123 http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=92810 http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=90841
de kraam zorg zei hier ook dat het niet meer hoefde, dat had zei weer gehoord, maar zelf vond ze dat ook niet zo een goed idee. en wij hadden zo van we sterriliseren het tot een maand of 5 heb ik het dagelijks gedaan en nu krijgt ze niet zo veel flesvoeding meer en doe ik het om de 2 a 3 dagen, vind het wel zo fris om ze te sterriliseren en niet alleen maar af te wassen.
Even mijn reactie op de verschillende berichten (allemaal quoten is zo lastig). Wat betreft het water voor de fles, ik heb de andere topics gelezen en er verder over nagedacht. Als ik een flesje maak, dan kan ik al wel van te voren water koken, de juiste hoeveelheid water vast in het (gesteriliseerde ) flesje, laten afkoelen en in de koelkast tot we het nodg hebben, dan kan ik het opwarmen in de flessenwarmer of magnetron. Zijn de meeste bacterien dood en dat wat er nog inzit, kan zich nauwelijks vermenigvuldigen door de kou in de koelkast. Als het niet anders kan, pak ik koud water uit de kraan, maar idd NOOIT warm water. Wat betreft Danny die eten gaat maken... hihihi, hij kan pannekoeken bakken en dat is het wel. En daarbij, hij werkt de hele dag, dan laat ik m ´s avonds niet eten koken. Ik laat hem thuis al de andere zware klusjes doen (omdat ik rustig aan moet doen om verzakkingen te voorkomen) Wat betreft het clusteren, Lana heeft er drie dagen wat last van gehad en nu is het weer in orde. Ze komt ´s avonds natuurlijk nog wel sneller dan overdag, maar ze is tussendoor lekker rustig om zich heen aan t kijken, lekker bij dr papa liggen. Wat betreft het uitrusten, ik ben soms nogal een onrustig persoon, kan dan moeilijk stilzitten. Helemaal als ik dan overdag al weinig heb gedaan(lekker slapen als Lana slaapt, even boodschappen halen). Wat betreft het steriliseren, dat doe ik gewoon elke dag, neem natuurlijk geen onnodig risico! Verder natuurlijk erg bedankt voor jullie reacties!
Daan ik heb ook voor gekookte flesjes water in de koelkast staan. Toen Esmee nog op de 7 flessen zat had ik een kan met gekookt water in de koelkast staan.