Hallo! Mijn dochter is bijna 3 weken. Ze doet het goed, woog afgelopen dinsdag 3885 gr. Nu hebben we alleen wat moeite met slapen. Ze slaapt eigenlijk alleen bij mij of mijn man in de armen. Zodra we haar op bed leggen, begint ze te huilen. We proberen bijna elke keer om haar zelf in te laten slapen en laten haar dan ook best even huilen. Dit is alleen nog geen enkele keer gelukt.. Verder krijgt ze 7 x 100cc per dag. Die drinkt ze op en de laatste dagen begint ze daarna direct op haar vuistje te zuigen. We hebben haar net wat meer voeding gegeven. Fles op, zuigen op vuist.. We geven al een tijdje infacol tegen krampjes.. Ze spuugt overigens niet echt vaak, zou af en toe komt er wat voeding terug. Waar denken jullie dat ze last van heeft, honger, kramp, maagzuur?? En wat kunnen we doen??
Je laat een baby van 3 weken best (!) even huilen?? Lees ik dat echt goed? Weet je niet dat je hier schade mee kan aanrichten? Sorry hoor, maar waarom MOET een baby van amper 3 weken al alleen in een bedje liggen? Weet je niet dat ze jou en jullie aanwezigheid enorm hard nodig heeft nu?? Slapen in je armen is heel normaal, mijn dochter heeft tot ongeveer 2 maanden op mij of mijn man geslapen en wij hebben haar NOOIT laten huilen! Een baby van 3 weken heeft mama en papa nodig om vertrouwen te krijgen in de wereld om haar heen! Alleen in een bedje liggen huilen, daarvan raakt ze in paniek! En waar ze last van heeft, tja. Het klinkt als een perfect normale baby, die hebben allemaal krampjes, soms wat last van voeding teruggeven. Het is jullie taak om het haar zo aangenaam mogelijk te maken als ze pijn heeft of ergens last van heeft. Dat betekent haar zoveel mogelijk bij je dragen. Haar laten slapen in een draagdoek of in jullie armen. Als je haar kan overleggen in haar bedje is dat prima, maar laten huilen?? Echt direct mee stoppen, je doet hier alleen maar kwaad mee! Ze zal vanzelf haar ritme vinden, geef haar een beetje de tijd, laat haar drinken wanneer ze wil en hoeveel ze wil. En heb een beetje geduld! Ze is pas 3 weken! Man, toen zat mijn dochter praktisch tegen me aangelijmd! Ik kan er echt niet bij dat je een baby'tje van 3 weken al aan de slaaptraining wil hebben... dat is pas iets voor na 6 maanden of nog later!
Ze heeft "last" van mamahonger, en een heel klein babietje zijn Lekker bij je dragen, wat rechtop na de fles. Veel knuffelen. Dan komt het helemaal goed
Dit klinkt als een normale baby die af en toe kramp heeft. Ieder zijn eigen methode maar ik heb onze zoon nooit laten huilen. Ze zoeken juist geborgenheid want ze zat 9 maanden in je buik. Zoek op Google dit maar eens op: A letter from a sleep training baby mijn hart brak toen ik dit las. Onze zoon heeft elke dag op mijn arm of borst geslapen overdag. In de nachten soms in zijn bedje maar vaak bij ons in bed en vind dat heerlijk. Dat in zijn eigen bedje slapen komt later wel.
Bedankt voor de reacties.. Hoewel ik de reactie van Nescio wel wat moeilijk vindt.. Sorry dat ik niet precies weet hoe en wat, ben om precies te zijn 3 weken moeder, met de bijbehorende onzekerheid.. Op internet, via het consultatiebureau, boeken en van vrienden/familie hoor ik steeds verschillende adviezen. Nou ja, bedankt..
Sorry Linnel, was echt niet rot bedoeld! Ik reageerde alleen wat heftig omdat ik niet zo goed begrijp dat men dit soort adviezen nog geeft... ik snap dat je je laat leiden door wat je hoort, zie mijn reactie maar als een aanval op die zogenaamde 'experts' (consternatiebureaus, o.a.) Ik ben ook moeder en had ook die bijkomende onzekerheid. Maar weet gewoon dat je baby van 3 weken niet alleen 'hoort' te huilen en dat alleen inslapen echt wel komt, als zij daaraan toe is. Laat je omgeving lekker lullen, CB's leven soms nog in de middeleeuwen, en doe wat goed voelt voor je baby en voor jou! Er staat genoeg goede info op internet en in boeken over hoe een pasgeboren baby een beetje 'werkt'. Ik heb echt van alles opgezocht die eerste weken/maanden en dat heeft me toch wel geholpen hoor! En je hebt je moedergevoel! Luister daarnaar, niet naar je omgeving.
Eerste tip; niet laten huilen. Er zijn meer onderzoeken die zeggen dat aangetoont is dat dit slecht is dan onderzoeken die zeggen dat het wel kan. Onderzoeken uit de laatste groep zijn overigens alleen naar onderzoeken van baby's ouder dan 6 maanden. Sommige oma's zeggen dat dit best kan en soms zelfs cb. Dit is achterhaalt. Babys, zeker zo jong, kun je onmogelijk verwennen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag, dat zorgt voor reflux klachten en dat zorgt voor huilen... Tip twee; probeer rust, ritme en regelmaat. Elk cyclus alles op dezelfde volgorde. Babys herkennen dit ritme en de regelmaat ervan en slapen vaak beter. Daarnaast zorgt rust voor minder prikkels. Sommige babys zijn heel gevoelig voor prikkels (tv, radio etc) en soms zelfs voor uitstapjes. Tip drie; voeding. Een voeding hoor je als volgt klaar te maken; Warm koud kraanwater (of geschikt bronwater) op (geen warm kraanwater!). Waterkoker, magnetron of au bain marie tot juiste temperatuur, of laat het afkoelen. Voeg de juiste hoeveelheid poeder toe, maak altijd gebruik van hele schepjes. (Bij halve klopt de verhouding niet. Extra water is geen probleem, extra voeding kan nierproblemen veroorzaken). Roer de voeding door het water met een vork, of rol de fles tussen je handen (nooit sschudden! Dat zorgt voor extra lucht en dat veroorzaakt krampen) Hou je baby zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder dat er lucht in de speen staat. Zorg dat de voeding minimaal 15 minuten, maar liever 20 minuten duurt. Korter is absoluut niet wenselijk, zorgt voor kramp, hongergevoel (het lichaam krijgt pas na15-20 minuten een verzadigd gevoel) en de zuigbehoefte wordt niet voldaan. Laat je kindje goed boeren. Tip vier; zorg voor meer kleine voedingen dan een paar grote voedingen. Liever 7 x 90/3 dan 5 x 120/4 of zelfs 4 x 150/5 En geef niet te veel voeding, advies is 150 cc voeding (water+poeder) per kg per 24 uur. Als laatste; als je reflux vermoed, volg dan alle leefregels op. Als je die niet kent wil ik ze wel geven. Hopelijk helpt dit iets.
Wat misschien een tip kan zijn is om je baby in bijv. een puckababy te laten slapen, ons zoontje vind dat heel fijn omdat hij dan nog steeds de geborgenheid voelt. Ik weet niet hoe andere moeders dat doen maar je kan toch niet een hele dag met een baby op je arm liggen als hij alleen op die manier slaapt? Ons zoontje leggen wij na zijn laatste flesje in zn wagen bij ons op de kamer en huilt nooit en slaapt binnen 5 minuten. Overdag leg ik hem vaak in de box en als ik dan zijn muziekmobiel aan zet valt hij bijna altijd in slaap.
Ik snap zeker dat je onzeker bent dat heb ik ook de eerste weken gehad. Je denkt dat je veel fout doet maar niemand is als moeder geboren! Iedereen probeert je goed bedoeld advies te geven maar probeer je eigen gevoel te volgen. Ik heb mijn zoon heel vaak slapend op me arm maar als ik wat moet doen gaat ie in een draagzak en soms kan ik hem slapend wegleggen. En probeer wat met de tips van Averlhach, onze zoon is ook erg gevoelig voor prikkels als het ergens druk is en wij zijn daar geweest bijv een verjaardag dan weet ik dat als ik thuis kom met een kind zit wat zwaar overstuur is. De puckababy kan je ook idd proberen was hier trouwens geen succes helaas.
Ik draag mijn kinderen . In de bondolino. Middelste heeft de eerste drie maanden aan me vast geplakt gezeten. Dag en macht. Dochtertje slaapt van 2300 tot andere ochtend ingebakerd in eigen bedje. Derest van de dag wil ze bij me zijn. Laten huilen kan zorgen voor ernstige hechtingsproblemen oa. Daarbij wil ik niet dat m'n kinderen huilen. Dochtertje heeft reflux en koemelkallergie heeft nt 5 dagen in bet ziekenhuis gelegen. Leefregels zijn lastig als ze alleen bij je wil zijn, maar ik wil dat ze zich geborgen en veilig voelt bij mij, Dan is ze ook rustige en slaapt veel !