Ik wil graag dat onze dochter met de pot mee begint te eten. Gewoon lekker verse aardappeltjes en verse groenten in plaats van potjes. Helaas is het om onze eettijd, haar bedtijd. Klaarmaken en invriezen heb ik al geprobeerd maar dat werkt voor mij niet. Dit is ongeveer haar schema; 7.00 fles 9.00 fruit daarna slapen tot 10.30 11.00 fles 12.00 beetje brood daarna slapen tot 14.30 15.00 fles 17.00-19.00 avondeten 20.00 laatste fles en daarna bedje tijd Eigenlijk vind ik dit schema niet zo'n succes. Haar avondeten ligt ergens tussen 17.00 en 19.00 omdat ze op verschillende tijden slaapt. Soms slaapt ze van 16.00 tot 19.00 en de dag erna slaapt ze helemaal niet.
Ik heb precies hetzelfde dilemma. Mijn zoontje krijgt over 1,5 week voor het eerst bijvoeding, maar op de dagen dat ik werk kan hij in de avond niet met ons mee-eten. Ik ben pas rond half 6 thuis, maar hij gaat al rond 6 uur naar bed. Mijn vriend eet met hem rond 5 uur (als ze terug zijn van het kdv). Op de dagen dat ik wel thuis ben, gaan wij met zijn 3en om 5 uur eten, zodat hij toch met ons mee kan eten. Vind ik wel erg vroeg, maar ik vind het ook zo ongezellig als we nooit met zijn 3en eten... Nu moet ik erbij zeggen, dat mijn zoontje eigenlijk altijd vanaf 2 a 3 uur wakker is, hij wil aan het einde van de middag niet meer slapen. Maar wat zou je in het schema willen veranderen? Kun je jullie etenstijd niet aanpassen aan haar ritme? Dus dat jullie met zijn allen gaan eten zodra zij wakker wordt (dus ergens tussen 17.00 en 19.00 uur)? Of als het met werk niet uitkomt, dat 1 van jullie met haar eet en de ander later?
Ik ben ook begonnen met een potje om 17:00 en wij aten om 18:00 en dan kreeg ze nog wat rapley en dan om 19:00 naar bed. Je kunt natuurlijk ook een half potje combineren met wat mee eten. Zo doe ik het hier tenminste. En als we een keer later eten of iets wat zij echt niet mag dan snij ik een lekker stuk paprika voor dr ofzo, kan ze lekker knabbelen en sabbelen Voor het slapen gaan krijgt ze altijd nog de borst, kan ze zelf bepalen of ze nog wat trek had of niet suc6
Onze meid is nu 15 maanden en het lukt ons nog telkens niet om haar mee te laten eten... Ze moet om 18:30-45 echt naar bed, anders is ze te moe. Wij redden het niet zo vroeg het eten op tafel te hebben. Maar als jouw kleintje om 20:00 naar bed gaat, zou je toch tijd moeten hebben? Maar ik begrijp dat ze nog een 3e slaapje doet die precies tijdens jullie eten is? Kunnen jullie niet eten op het moment dat zij weer wakker wordt? Zodra ze naar bed gaat, kun je alle voorbereidingen doen, en zodra ze (bijna) wakker is, het afmaken. Dan kun je 10 minuutjes later aan tafel toch?
Dat was ook het eerste wat ik dacht: waarom pas je jullie eettijd niet aan je kindje aan?? Voor jullie maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit om wat later of misschien wat vroeger te eten... Je moet gewoon zorgen dat je inderdaad zoveel mogelijk al hebt voorbereid, zodat je snel klaar bent als je kindje wakker wordt. Het blijft wat passen en meten, maar uiteindelijk komt het wel goed! Of je moet zorgen dat je voor haar sowieso wat apart houdt wat ze al eerder kan eten of juist wat later en dan op het moment dat jullie gaat eten gewoon wat mee laten knabbelen... Je kan daarvoor natuurlijk ook wat bewaren van de dag ervoor en dat voor haar opwarmen??
Ik zou me er eerlijk gezegd nog niet zo druk om maken. Dat met jullie mee eten aan tafel komt vanzelf wel. Mijn zoontje is nu 7,5 maand en die eet ook nog apart. Meestal doet hij nog een kort tukje als wij eten. Ik heb broccoli en spinazie in deelblokjes (de broccoli in roosjes) in de vriezer en ook bakjes met wortel, sperzieboon, snijboon en erwten. Aardappelen kook ik altijd wat extra en als het dan voor hem etenstijd is warm ik het op, prak ik 't en geef het hem. Easy as that! Als je kindje wat ouder is en wat langer wakker kan blijven komt het met jullie mee eten aan tafel vanzelf wel. Overigens eet hij nog niet met ons mee, omdat wij te laat eten voor hem. Mijn man werkt tot 17.30 uur, dus hij is vaak thuis rond 17.45 uur, dat redt mijn zoontje echt nog niet. Ik werk op woe en vrij en ben dan ook pas om 17.30 uur klaar. Op woe werkt mijn man tot 17.00 uur en geeft ons zoontje gelijk te eten als hij thuis komt. Op vrij past mijn moeder op en zij geeft hem dan ook eten voor wij thuis komen. Hier dus ook geen mogelijkheid om de gezamenlijke avondmaaltijd te vervroegen.
Wij aten altijd samen vanaf 6 maanden. Gewoon als zoontje wakker was, ging ik papa bellen om naar huis te gaan en ging ik koken. Slapen is hier op verzoek van zoontje, dus als hij moe was, ging hij gewoon naar bed. Bijvoeding is die eerste weken nog niet een halszaak hoor! Het is sowieso tot de eerste verjaardag BIJvoeding.
Wij hebben dit issue nooit gehad omdat de kindjes hier heel voorspelbaar waren en dus in een vaste routine zaten. 8:00 wakker en aansluitend ontbijt 9:30 fruit 10:00 - 11:00 slapen 12:00 lunch 13:00 - 15:30 slapen 16:00 tussendoortje 18:00 warme maaltijd 19:00 fles voor het slapengaan 19:30 - 20:00 naar bed we zitten als 3,5 jaar ongeveer in het zelfde schema en dat werkt voor ons heel prettig.