Hoi dames, Ik ben over gegaan op flesvoeding omdat mijn dochter slecht er van groeit en erg onrustig is. Het gaat nu stukken beter met der. Maar met mijn borsten gaat het minder. Wat kan ik hier aan doen. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn borsten stoppen met melk geven. ik heb een kolf, en kolf het 3 x per dag. Want dan doen mijn borsten echt pijn. Mvg jacky
Je dochter groeide niet slecht van de borstvoeding, waarschijnlijk had je een probleem qua aanleggen (je kindje drinkt niet effectief). Ik zeg dit ook naar aanleiding van je eerdere topic (heel veel willen drinken maar blijkbaar dus toch niet genoeg groeien, dan gaat er duidelijk iets niet goed). Want van borstvoeding groeien kindjes juist heel erg goed ! (er zitten een heeeeleboel calorieen in...). Ook onrust hoort niet bij borstvoeding. Pijn, hetzelfde verhaal. Je schreef ook al eerder dat het voeden niet zo lekker liep. Wat zei de LK daar dan eigenlijk over? Want het leek me iets wat eigenlijk wel makkelijk op te lossen was.. Snel afbouwen, is ook niet verstandig. Je loopt daarmee het risico dat je een borstonsteking oploopt. Langzaam maar zeker moeten je borsten door gaan krijgen dat ze niet hoeven te doen wat ze graag willen doen: melk maken. Dus neem de tijd. Op een gegeven moment snappen ze het wel. Een beetje druk op je borsten is niet erg, maar meer dan dat ook niet. Op zo'n moment kolf je de druk er even af. De momenten tussen het kolven zullen langer worden tot het op een gegeven moment niet meer nodig is. In de tussen tijd kan je de gekolfde melk nog mooi aan je kindje geven. Als er pijnklachten blijven:dan toch weer even contact opnemen met je lactatiekundige!
Hoi zoe. Dank je wel voor je reactie. Ik ben bij de lactatie kundige geweest en zij zijden dat ze de melkkanalen dicht kneep. Ik had handige tips gekregen. maar wat ik ook deed ze blijft veel spugen en is erg onrustig huilt veel. Ik heb het daarna nog ff geprobeerd en maandag zij de lactatie kundige dat ik gedeeltelijk flesvoeding er bij moest geven. Dus borst en fles. Want ze was 20 gram af gevallen. Ik heb genoeg melk dat wel. Maar het lukt me gewoon niet. En dat die kleine zo onrustig is vind ik het nu ook gewoon zielig. Het is niet huilen maar krijzen wat ze doet. Na dat ik der een kleine kunst voeding flesje had gegeven. Heeft ze heerlijk geslapen en zag je aan haar dat ze voldaan was. ben naar de dokter geweest met het cm gebeld en met de lactatie kundige en zij zeggen allenmaal borst voeding is het beste. Maar bij sommige kinderen lukt het niet. Ik denk dat mij dochtertje bij een van Die kinderen hoort. Gister heeft ze een hele rustige dag gehad. En ben ik ook een beetje tot rust gekomen. Dus vandaar dat ik besloten heb helemaal over te gaan op flesvoeding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind. Want het is toch een heerlijk gevoel, en voel het nu als of ik gemaakt heb. Maar ik vind het ook belangrijk dat we allebij een beetje rust hebben en dat me dochtertje minder onrustig is minder huilt en meer slaapt. Groetjess Bedank voor je tips
Snel afbouwen is inderdaad niet verstandig. Je loopt veel risico op een borstontsteking nu. Als je normaal afbouwt, trek je per voeding 2 weken uit om de schok voor je borsten niet zo groot te maken, en voor je kleintje is het ook beter. Het niet goed groeien heeft inderdaad niks te maken met je melk maar met drinktechniek, niet effectief genoeg kunnen drinken... ben ook benieuwd wat de lactatiekundige heeft gezegd, lees namelijk typische opstartproblemen...
Sluit me hier helemaal bij aan. Kinderen die goed aan de borst drinken, groeien juist heel goed. Klinkt of je overproductie hebt. Als je wilt afbouwen, bouw de voedingen dan één voor één af. Trek er de tijd voor uit, minstens 10-14 dagen per af te bouwen voeding. Spanning en stuwing weg laten drinken of wegkolven. Drie keer per dag kolven is echt veel te weinig, dat moet momenteel zeker nog het dubbele zijn. En de gekolfde melk natuurlijk niet wegdoen maar aan je kind geven!
Zie dat je in Amsterdam woont. Daar is zat goede bv-begeleiding te vinden. Al hier geweest? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoedingcaf's - Borstvoeding- en mammacaf's in Nederland