Dag dames, Mijn zoontje is 9 weken oud en krijgt vanaf dat hij 3 weken was Nutrilon forte omdat hij niet tevreden was na de voeding. Hij krijgt 5 x per dag 180 ml + 20 extra voor z'n ontlasting en 6 schepjes. Maar nou heb ik het idee dat hij toch allergieën heeft (eczeem/winderig/moeilijke ontlasting/onrustig zowel wakker als tijdens het slapen). Hij krijgt crème voor de eczeem, wat weinig lijkt te helpen en lactulose en extra water bij de voeding voor de moeilijke ontlasting maar daar krijgt hij diarree nu van en extreem stinkende en pijnlijke windjes. Nu overweeg ik om te gaan mengen met hypoallergeen voeding. Of helemaal over te stappen en eventueel jbpm of rijstebloem te gaan toevoegen als het hongerige aanhoudt. Hebben er mama's hier ervaring met mengen of overstappen van forte naar HA voeding?? Groetjes
Hypoallergene voeding zal weinig effect hebben. H.a. voeding is ter voorkoming van kea, maar na gebruik van gewone voeding is het nut ervan weg. Als je denk dat het kea zou kunnen zijn zal je volledig over moeten stappen naar pepti om te zien of het kea is of niet. Mengen werkt dan ook niet. Rijstebloem kan je beter niet in elke fles geven, advies is voor 1 of 2 flessen geloof ik. Daarnaast is rijstebloem bijvoeding en elke vorm van bijvoeding wordt afgeraden voor 4 maanden. Je vergroot de kans op een allergie als je eerder begint. Daarnaast geeft rijstebloem kans op krampen en verstopping. Jbpm kan diarree, verstopping of krampen geven. Als je vermoeden van kea hebt zal je dus volledig over moeten naar pepti. Misschien valt er nog winst te behalen uit de tijdsduur van een voeding? Hoelang duurt dat?
Je zou ipv naar h.a. ook kunnen overstappen naar standaard. Deze is lichter verteerbaar dan de forte.
Maar je hebt het idee dat hij aan de diarree gaat van de lactulose? Zou je dan dat niet langzaam af kunnen bouwen? Misschien dat alleen extra water aan de fles toevoegen nu voldoende is? Dat hij de lactulose alleen nodig had om de boel weer even goed op gang te brengen? Weet niet hoeveel hij krijgt, maar zou dat eens proberen langzaam af te bouwen. Met JBPM en zeker met rijstebloem zou ik een beetje voorzichtig zijn aangezien zijn darmen toch al zo gevoelig zijn. Zoals Averlach al zei heeft overstappen naar H.A. nu inderdaad niet zoveel nut. Zou je over willen stappen naar pepti dan zou ik dat zonder toevoeging van ook maar iets proberen, dus geen JBPM dan ofzo toe gaan voegen.
Bedankt voor de reacties dames. De lactulose heb ik maar een paar keer gegeven als hij echt verstopt zat en een aantal dagen niet had gepoept. Dan geef ik 5ml bij de fles in. Dan heeft ie 2 à 3 dagen diarree en is daarna weer helemaal verstopt. Jbpm heb ik 2 keer gegeven een paar weken terug (ook om te zien of hij daarvan wat meer verzadigd door werd) en daar raakte hij nog meer verstopt van dus heb ik het maar niet weer gegeven. Maar misschien was dat omdat het niet goed combineert met forte voeding? Maar als ik het zo hoor heeft het dus weinig zin om met HA voeding te gaan beginnen.... Dan ga ik toch maar een pak standaard halen. Hij krijgt 5 flessen per dag, 8uur, 12uur, 16uur, 19:30uur en 23:30uur. Ik hoef ook vrijwel niet te rekken tussen de voedingen. Ik ga morgen sowieso maar een telefoontje doen naar de cb. Hij groeit verder wel gewoon goed, niet te zwaar oid. Ik heb het er vorige keer er wel of gehad maar kreeg niet echt het idee dat ze me serieus namen kreeg als reactie: ach, alle baby's hebben weleens last van krampjes. Groeit ie wel overheen. Maar zij zijn niet degene die met een huilend en krijsende baby zitten omdat ie niet kan poepen
Hier hebben we ook even moeten puzzelen met de lactulose... huisarts schreef 2x 2ml voor maar daar kreeg hij ook diarree van. Dus toen zelf verlaagd naar een dosering die wel goed ging, elke ochtend 2ml was voor hem al voldoende. Standaard voeding kan je inderdaad ook proberen, misschien iets beter te verteren voor de darmpjes. Zijn de klachten ook begonnen na de overstap op forte voeding?
Ja het is ongeveer 2 weken daarna begonnen. Ik heb net een pak standaard opgehaald en hem een fles gegeven, 4 schepjes forte + 2 schepjes standaard. Eens kijken hoe dat gaat....
Dan zou ik eerst de drinktijd verlengen. Je hebt kans dat de fles te snel gaat en daardoor er meer honger lijk te zijn. Voor veel kindjes is 20 minuten beter dan 15. Een goede fles kan je daarbij helpen. Ik zelf vind dr brown erg prettig.
Lactulose kan je ook veel minder geven dan is voorgeschreven. Mijn Beebje kreeg 6ml @ 6kilo voorgeschreven, het liep nog niet niet zn luier uit zo dun.... Uiteindelijk was 1ml per dag voldoende. Sinds we pepti gebruiken heeft hij het niet meer nodig. Jij gaat nu ook naar een lichtere voeding dus ik zou er even terughoudend mee zijn
Hier dezelfde ervaring: onze zoon kreeg forte omdat hij onverzadigbaar leek en zijn (Difrax) flessen binnen 10 min opdronk. Sinds we flessen gebruiken van Dr Brown kost het hem veel meer moeite en energie om een fles leeg te drinken en doet hij er nu gemiddeld 20 tot 25 minuten over. Hierdoor lijkt ook dat hongergevoel te verdwijnen. Die harde ontlasting en verstopping (4 dagen niet poepen) had hij ook heel veel last van met de forte. We zijn inmiddels aan het mengen met standaard en dit gaat goed qua hongergevoel. Ik heb alleen het idee dat hij momenteel meer last heeft van darmkrampjes en pijnlijke scheten laten omdat zijn darmen toch weer moeten wennen aan een andere samenstelling van voeding - maar dat is altijd als je overstapt.