En hoe zit het met een eventuele geslachtsbepalingsecho? Wordt die ook gewoon vergoed of doen ze dat automatisch met de 20-weken echo?
Bij de 20 weken echo kijken ze wel naar het geslacht, maar wil je echt een geslachtsbepalingsecho doen dan is die voor eigen kosten.
De echo's die op aanvraag gebeuren dus met verwijsbrief of bij de gynaecoloog of verloskundige zelf worden vergoed. Pretecho, geslachtsbepaling en bijv 3d zijn op eigen initiatief en niet noodzakelijk. Deze betaal je uiteraard zelf. Met 20 wk echo wordt ook naar geslacht gekeken. Vraag hier zelf om. Is niet de standaard. Tenslotte is de echo om te kijken of het medisch iets aan de hand is. Eigenlijk worden alle kosten wel vergoed wat betreft zwangerschap en bevalling. Bloedprikken valt wel onder eigen risico. Ook ziekenhuis bevalling zonder medische rede kost je een eigen bijdrage naast het eigen risico of zit in het aanvullende pakket.
Ze hebben bij onze 20 weken echo niet gekeken naar het geslacht. Wij wilde het ook niet weten en daarnaast viel er weinig te zien, madam had der benen over elkaar. Maar je kan aangeven te willen weten of het een jongen of meisje is. Als ze het geslacht dan kunnen zien vertellen ze je dit.
Ik heb met 6 wken echo gehad nadat ik had gebeld over bloeding. Week later weer echo (stond gepland) 2x kloppend/flikkerend hartje te zien. Nu as woensdag 10/11wkn echo.zou dus nr 3 zijn. Heb VK niet gehoord over kosten van de andere echo's. Denk dat ze dat zelf bepalen en dit per praktijk verschilt.
Ik loop bij de gyn en ik krijg elke keer een echo, nog nooit een rekening van gezien. Alleen de combi test hebben we zelf moeten betalen. Voor zover ik weet worden verder idd alleen de termijn- en 20 weken echo vergoed