9wk1 zwanger en grote cyste in eierstok!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door babs38, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Vandaag heb ik mijn derde echo gehad, alles zag er goed uit..kindje groeit goed, hartje klopte, maar ineens ontdekte de medisch verloskundige een flinke cyste in mijn linkereierstok. Ze deed er nogal laconiek over, zei dat het lichaam dat zelf oplost, maar ik ben er niet helemaal gerust op. De cyste is even groot als mijn baarmoeder is en 2 wkn geleden op de echo hebben ze hem niet ontdekt...toen konden ze zelfs mijn eierstokken niet eens vinden.
    Iemand hier ervaring mee?

2. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Hoi Hoi,

Ik snap je onzekerheid, maar als ze zich echt zorgen hadden gemaakt hadden ze direct wel verder gekeken/onderzocht.

Bij mij werd ook een cyste gevonden in mijn eierstokken en ik shrok hier ook erg van... bij mijn eerste echo hebben ze het toen ook niet gezien
    Ook mijn gyn gaf aan dat dit meestal na 12 weken wel verdwenen is.
    En idd na een volgende echt is de cyste niet meer terug gevonden..

Hopelijk kan ik je met mijn verhaal een beetje geruststellen

3. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Dat stelt me idd gerust! Dank je....

Ze heeft de cyste wel opgemeten, maar zei er achteraan dat het lichaam dit meestal vanzelf oplost, maaar....lang leve google..NOT! Ik heb natuurlijk thuis zitten googlen en schrok me rot van de verhalen. Omdat ik hiervoor al een zwangerschap heb gehad die niet goed is verlopen, denk ik meteen dat ze me nog niet bang willen maken en dat ze het nog even aan willen kijken, maar dat het alle kanten op kan. Doemdenken ben ik goed in, ja...
    Ik schrok me ook rot van de afmeting van dat ding!! Gelukkig moet ik 3 aug weer voor een echo!

4. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Ik had er ook eentje. Bij mijn eerste echo ivm bloedverlies hebben ze die aangezien voor een niet intacte zwangerschap. Gyn vertelde later dat deze cystes veel voorkomen. Bij mij was ie met de termijnecho weg.

5. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Dank je...weer een positief antwoord. Dat kon ik wel even gebruiken!

6. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Fijn dat ik je wat kan geruststellen..
    Ik schrok ook enorm en ben ook opzoek gegaan op internet maar heb het van schrik allemaal weer gauw weggedrukt.
    Op internet staan altijd de meest vreselijke dingen..

Hoeveel cm was hij dan?

7. Tara26

Tara26 Bekend lid

7 apr 2010
    783
    0
    16
    Ik heb ook een cyste, het zk checkt bij mij om de paar weken of hij groeit of niet...
    Hij zou nu bijna 3 cm zijn, dat is niet echt groot nog...Hij groeit ook nauwelijks..

Maar idd ook bij mij zeiden ze dat het geen kwaad kan en het waarschijnlijk na 12 weken zelf verdwijnt;)

Dus ik maak me niet druk, hoe groot is die van jou?

8. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Hij is op de echo net zo groot als mijn baarmoeder...6 a 7 cm dus.

En idd je kunt beter niet op google gaan kijken....pff, wat een verhalen. Mijn man wil ook niet dat ik er op ga zoeken en hoort alleen maar wat de verloskundige zei; dat het lichaam dat vaak zelf oplost. Ik hoop het maar...

9. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Tijdens onze eerste echo (11 wk) zagen ze ook een cyste op een van mijn eierstokken. Ze hebben de cyste opgemeten en foto's gemaakt en zeiden vervolgens hetzelfde als bij jou, de cyste zou waarschijnlijk vanzelf oplossen.

Tijdens de 20 weken echo is er nog naar gekeken, de cyste bleek inderdaad opgelost te zijn :)

10. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    met 9 weken had ik een cyste vqn 4 bij 3 cm, en toen ik met 13 weken een echo kreeg was hij de helft kleiner. Nu is hij straks met de 20 weken echo waarschijnlijk opgelost.
    Don't worry, het kan echt geen kwaad voor je kleintje!

11. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Pfff....fijn dit soort berichten!!!!

12. peps

peps Actief lid

27 dec 2009
    308
    1
    0
    Ik ben al bijna 8 maanden de "trotse" bezitter van een cyste in mijn eierstok van 5 cm. Ik heb deze cyste overgehouden aan mijn vorige zwangerschap (was MA in dec). Deze cyste is in de tussentijd niet verdwenen helaas maar werd ook niet groter gelukkig.
    Deze cyste bleek mijn baarmoederslijmvlies weer af te breken na de eisprong en daarom zouden ze 'm operatief verwijderen in mei maar als een wonder ben ik 4 mnd na de MA toch weer zwanger geworden en de cyste zat er nog steeds....
    Vier weken geleden heb ik de laatste echo gehad en zat hij er nog steeds maar volgens de gyn kan dit verder geen kwaad en is er nog steeds kans dat ie vanzelf verdwijnt tijdens de zwangerschap en daar hoop ik natuurlijk wel op. Ook al zou de cyste niet verdwijnen dan is er nog geen nood aan de man.
    Tegen mij is gezegt dat een cyste onder de 7 cm niet verwijderd wordt tenzij je er echt last van krijgt tijdens de zwangerschap en verder ook niet echt kwaad kan.
    Ik hoop voor je dat ie ondertussen toch is verdwenen of in ieder geval kleiner is geworden omdat dat toch een prettiger gevoel geeft denk ik. Maar zo niet, dan hoef je je nog geen zorgen te maken denk ik.:)

13. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik had ook een cyste tijdens mijn zwangerschap van de jongste ( is nu 16 maanden ).
    Er werd ook wel geruststellend over gedaan.
    Alles is ook goed gegaan tijdens de zwangerschap, alleen hij verdween niet.
    7 weken na mijn bevalling werd ik s'nachts opgehaald met de ambulance wegens verschikkelijke buikpijn aan de linkerkant uitstralend naar mijn rug.
    Ik dacht al aan de cyste, maar de ambulancebroeders en wat verschillende artsen in het ziekenhuis konden zich dat niet voorstellen.
    Gelukkig werd er wel een gyn ingeschakeld ( ik lag al aan de morfine ) en die maakte een echo en die zag een cyste die voor een steeldraai zorgde op mijn linker eierstok. Ik moest snel geopereerd worden en ze zou proberen het via een kijk operatie te doen en mijn eierstok proberen te redden, anders werd het een grotere operatie, zoals een keizersnede.
    Toen ik bij kwam bleek het een grote operatie geworden te zijn aangezien er inmiddels 2 cystes zaten ( 1 had ze niet gezien op de echo ) waarvan 1 ook rond de 7 cm. Mijn eierstok is gelukkig wel gered.
    Ik wil hier mee aangeven dat het geen probleem tijdens je zwangerschap hoeft te zijn, maar let wel op dat hij er niet blijft zitten ( als je bv pretecho's laat maken zien ze het ook wel, mede daardoor wist ik dat hij er ook al die tijd zat en met 31 weken heb ik ook nog een medische echo gehad wegens mijn placenta en toen zat hij er ook nog ), want dan kan je daarna ook nog wel last krijgen.
    Bij mij begon dat trouwens met vage buikpijn en bloedverlies ( dacht dat mijn menstruatie weer op gang kwam ).
    Als je iets niet vertrouwd gewoon er op hameren dat ze goed kijken en verder niet teveel op internet lezen hoor, daar wordt je niet vrolijk van;)

Groetjes MB2005.

14. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik heb ook een cyste zitten. Bij mij zagen ze hem bij mijn termijnecho van 10wk en 5dgn. Ook ik heb me in de weken daarna gek gemaakt met verhalen op internet. Afgelopen woensdag had ik weer controle bij de verloskundige en heb ik even meer uitleg gevraagd, dus daar komtie:

Mijn verloskundige vertelde het als volgt:
    De cyste is ontstaan door het HCG hormoon. Die hormoon neemt af vanaf 12 weken en met ongeveer 16 weken is dit uit je lichaam verdwenen. Als alles goed gaat zal de cyste dus ook slinken tussen de 12 en 16 weken en zal als het goed is bij de 20 weken echo verdwenen zijn.

Mocht dit niet het geval zijn kan hij gewoon blijven zitten zolang je er geen last van hebt en hij niet al te groot is. Heb je er wel last van óf is hij zo groot dat hij de groei van de baby straks kan remmen is een operatie het overwegen waard.

Ik weet niet of elke verloskundige het zo uit zou leggen hoor, maar dit is wat mij werd verteld.

Hoop dat je er wat aan hebt....

15. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Dit is ook zo ongeveer wat mijn gyn vertelde dinsdag. Zou dat ding toch wel graag gewoon weg hebben!! Maandag hebben we weer een uitgebreide echo...

Deel Deze Pagina