Hallo meiden! Paar weken terug heb ik jullie hier al verteld over de voorlopige uitslag van de spermatest. Die was volgens de doktersassistente van zeer matige kwaliteit. Vandaag hebben we bij de huisarts de definitieve getallen meegekregen. Aantal: 9 miljoen Type A (progr. beweeglijk) = 13 % Type B (matig beweeglijk) = 17 % Type C (niet bewegend) = 70 % (!) % dode van het toaal = 20 % Viscositeit en Ph waarde was in orde. We hebben verteld dat er nogal wat overheen gegaan is maar daar reageerde hij niet echt op... Dat zou niet veel uitmaken de volgende keer. NIet dat ik zelf denk dat het ooit echt denderend zou zijn maar ik wil wel graag nog één test doen! Daar hebben we uiteindelijk wel een formulier voor meegekregen. Uiteindelijk weet ik nu nog steeds niet echt wat ik hier mee moet... Stel dat de uitslag volgende weer zo is, wat dan? Heb je hier nog een beetje kans mee?
Op dat laatste kunnen wij je echt geen antwoord geven. Kans is er altijd, alleen de manier waarop zal bepaald moeten worden. nog een keer laten testen, dan pas weer verder denken. Klinkt stom maar conclusies trekken moet je nog even niet doen.
Nee, dat begrijp ik... Huisarts zei zelf ook: het kan na een jaar raak zijn maar voor hetzelfde geld na 10 jaar. Toch is dat voor mij doorslaggevend omdat het daar van af hangt of we verder gaan. Kijk, als de kans echt nihil is en je eigenlijk pas een redelijke kans hebt bij IVF/ICSI dan heb ik geen zin om het allemaal op z'n beloop te laten en elke maand teleurgesteld worden. Als dit nog geschikt is voor IUI bijvoorbeeld is het al een ander verhaal... Maar misschien ben ik teveel bezig met hoe het nu verder moet...
Hoi Jisca, Je schrijft alleen iets over de beweeglijkheid. De hoeveelheid en levendigheid is ook belangrijk. Dus je kunt op grond van deze uitslagen niets zeggen. Bij ons was de beweeglijkheid ook vergelijkbaar met jullie (zelfs nog wat slechter) maar in combinatie met de hoeveelheid, zijn we naar huis gestuurd omdat spontane zwangerschap mogelijk is! Laat je goed voorlichten, wie weet valt het mee! Groet, Marit
Sorry Jiska, Je schrijft wel iets over hoeveelheid, ik las er overheen! Laat je door een deskundige voorlichten, en niet door ons leken
Hoi Marit, We gaan sowieso nog één test doen. Als de uitslag niet veel anders is dan is het aan ons wat we doen. Als wij verder willen krijgen we van de huisarts een verwijzing naar de fertiliteitspoli. Daar begint de hele rattenplan aan onderzoeken en horen we definitief wat mogelijk is. De vraag is alleen of we daar mee willen beginnen! Voor mij persoonlijk hangt dat vooral af van het feit of er nog wel een redelijke kans is... Maar zoals het er nu voor staat heb ik zoiets van: die eerste onderzoeken op de poli laten we gewoon doen en dan zien we wel of en hoe we verder gaan. Ik snap dat je niet in één keer een duidelijk antwoord kunt krijgen maar ergens hoopte ik stiekem op een antwoord in de trant van 'nog geschikt voor IUI' o.i.d. . Maar ik hol weer te hard geloof ik...
Hoi Jiska, Ik begrijp heel goed dat je duidelijkheid wilt hebben, dat had ik toen ook! Ik hoop voor je dat jullie toch nog kans hebben op de spontane manier. Bij ons was dat tegen onze verwachting wel het geval. Lastig he, die onzekerheid, je zou het liefst meteen weten hoe het zit. Succes met geduld hebben! Groet, marit
Jiska inderdaad nog een keer een test laten doen. Van 1 test kunnen/mogen ze nog geen conclusie trekken, dat hebben wij zelf te horen gekregen van de uroloog. Mijn vriend zijn 1e test was ook niet best, maar de testen daarna waren gelukkig wel goed. Kortom probeer je nog niet onzeker te maken. gr vruchtje
Die tweede test gaan we zeker laten doen. Ik was eigenlijk verbaasd dat onze huisarts dat niet eens wilde. Hij had zoiets van: dat is waarschijnlijk de volgende keer weer zo. Als jullie het echt willen dan is het best maar verwacht er niet teveel van. Dat doe ik ook niet teveel, moet ik zeggen, want we zijn al 14 maanden bezig dus dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn.
Heel triest maar sommige huisartsen zijn gewoon erg laks. Laat je de 2e uitslag ook even aan ons weten? En was er nou nog een deel verloren gegaan van zijn sperma want dan is die test echt ONTBETROUWBAAR en mag je huisarts weer terug naar de univeriteit. Sorry hoor beetje opstandig. gr vruchtje
Dat blijkt ja... Ik probeerde er nog tussendoor te komen met dingen die ik hier gelezen heb en her en der op internet gelezen heb maar dat deed'ie al snel als onzin af... In elke druppel sperma zou volgens hem genoeg moeten zitten. Ook de opmerking van mij dat dit bij een man per keer toch kan verschillen daar deed hij niets mee. Al moet ik wel zeggen dat hij eerlijk zei dat hij verder geen verregaande conclusies kon trekken uit dit onderzoek. Daarvoor moesten we echt bij de fertiliteitspoli zijn.
... en van de weeromstuit zijn we helemaal vergeten te vertellen dat we paar maanden terug een thuistest hebben gedaan die zeer positief was. Aangezien zo'n thuistest het AANTAL zaadcellen meet vroegen we ons af hoe dat kan? Het zouden er volgens de thuistest minimaal 20 miljoen moeten zijn terwijl het lab er 9 miljoen telde... Natuurlijk is zo'n thuistest niet op en top betrouwbaar maar ik vond het wel frappant. Maar oké, die vraag heb ik niet meer durven stellen. Zo'n thuistest had hij natuurlijk helemaal afgekraakt .
Als vande 9 miljoen, er 30% beweeglijk zijn, dan hebben we het dus over 3 miljoen geschikte zaadcellen. Dan is het dus geschikt voor iui. Je schrijft niets over de vorm, dat is ook nog wel belangrijk. Euh....pin me er niet op vast. Zaaduitslagen kunnen sterk wisselen, dus er bestaat best een kans dat het de volgende keer anders is. Misschien dat jullie huisarts er 3 maanden tussen wilde laten, omdat het zolang duurt voordat de nieuwe zaadcellen zich ontwikkelt hebben? Geen idee.
Na de eerste uitslag is m'n mannetje gelijk volop aan de vitaminen en de Proxeed gegaan met het motto 'Baad het niet dan schaadt het ook niet'. Wat dat betreft is het geen gek idee om het over 3 maanden over te doen (dat zou dan begin maart zijn). We wilden het eerst gelijk doen omdat er de vorige keer nogal wat overheen ging en om alles er in te krijgen hoeven we natuurlijk geen drie maanden te wachten . Over de vorm heeft de huisarts niets gezegd en stond ook niet op de uitgeprinte uitslag die we meekregen. Dat zullen we vast te horen krijgen als we ons door laten verwijzen naar de fertiliteitspoli en daar een nieuw onderzoek plaatsvind? Ik hoop zoooooooooooo dat dit nog genoeg is voor IUI. IUI lijkt me al met al toch een heel stuk minder psychisch belastend als IVF/ICSI. Ik weet niet of ik dat zou zien zitten...
Als er wat overheen gegaan is, zou ik het nu wel meteen doen. Dan krijg je een eerlijke score. Succes met je beslissing.
heej prinses ik lees jou berekening.. ik heb in een ander topic ook mijn lijstje gezet en niemand kan (of durft misschien) mij antwoord te geven op de vraag of het geschikt is voor bv ICSI. bij mij is het beduidend slechter namelijk.. ik heb er een hard hoofd in dat het bij ons uberhaupt lukt.. 70 % is dood! 0% goed bewegend en 16 % matig ... over de hoeveelheid weeet ik niets, ik weet niet hoe ik moet uitrekenen hoeveel miljoen... ben ik vergeten te vragen... weet jij dat als je mijn lijstje ziet aangezien je hier ook getallen noemt... kheb even gegoogled en kwam op de volgende berekening: (zaad = volume x concentratie x % goed beweeglijk < 3 miljoen) dat betekend dat mijn uitslag 1,5 miljoen is? volume is: 2,5 Mot A 0 mot b 16 mot c 14 mot d 70 concentratie 0,6
Ik snap dat je graag een oordeel wil, maar ik ben geen dokter. Dus niet datje denkt, dat ik er superveel verstand van heb. Als ik het zo lees, is het helaas niet zo'n mooie uitslag. Ik durf geen uitspraak te doen over het aantal. Het volume is normaal. De concentratie is veel lager. Ik weet niet of het 6 miljoen is of 0,6 miljoen (dat zijn dus 600.000 zaadcellen). Of dat het totale aantal is, of het aantal wat ze in per ml vonden, is mij niet geheel duidelijk. Ik denk trouwens dat ze 600.000 zaadcellen gevonden hebben. Als je dit dan met het volume vermenigvuldigt, zou je inderdaad op 1,5 miljoen uitkomen. De beweeglijkheid is ook onder de waardes. Wat ik, denk ik, wel kan zeggen, is dat het volgens mij voldoende is voor icsi. Bij deze methode hebben ze aan een aantal goede zaadcellen genoeg. Over ivf en iui durf ik niets te zeggen. Weet verder dat zaadkwaliteit sterk kan wisselen. Ik weet niet wanneer je bij de gyn terecht kan, maar ik hoop dat ze je meer duidelijkheid en houvast kunnen geven. Heel veel sterkte! Ik hoop dat jullie snel zwanger zijn.
dankjewel voor je antwoord.. ik word er zo verdrietig van allemaal... het lijkt wel of er niemand is met slechtere kwaliteit... tis pas de eerste test.. hij leeft hartstikke gezond.. doet alles wat niet mag niet en wat wel moet doet ie ook zeg maar... daarom is t ook zo frustrerend... hij kan geen dingen veranderen meer... t enige is dat hij nu selenium zink en multivitamine slikt.. en sinds paar dagen 1 glas granaatappelsap... 14 feb moeten we naar ziekenhuis toe.. ik ben zo benieuwd.... ik zou heel blij zijn als hij zegt dat ICSI goede kansen geeft.. dat is in elk geval beter dan hoe ik er nu tegenover sta.. ps jij moet niet lang meer zeg! wat heeerlijk spannend... geniet er lekker van!
Lieve Dagmar, Ik begrijp je gevoelens helemaal. Er zijn echt mensen, die een nog mindere kwaliteit hebben, en die toch zwanger geworden zijn. Het frustrerende is, dat je geen controle hebt en dat niemand je kan vertellen of het uiteindelijk gaat lukken. Het is een emotionele achtbaan tussen hoop en vrees. Het enige advies dat ik kan geven, is dat je moet proberen niet te veel op de zaken vooruit te lopen. Er is nog zoveel mogelijk. Wacht het gesprek met de gyn af en stel dan alle vragen die je hebt (tip: maak nu vast een lijstje en neem die mee naar de afspraak). 1 test is ook nog geen test. Dat is wat mijn gyn vertelde. Ze doen vaak pas uitspraken na nog een test. Bij ons was de eerste test ook slecht en de tweede en derde al veel beter. Er zat een verschil tussen van 7 miljoen. Eerst had mijn vriend 2 miljoen, en later dus 9 miljoen. Spermakwaliteit kan ook verminderen door een griepje. Dus wacht nog even af. Heel veel sterkte 14 februari!