Wat raar dat ze geen melk meer geven zeg, heb ik nog nooit van gehoord! Bij mijn werk is het schema als volgt: 930 sapje/ontbijtkoek 1100 broodje/melk 1330 sapje en evt crackertje 1500 fruit en sapje 1700 sapje en soms een soepstengel Groentehapjes geven we niet, ook niet aan de hele kleintjes. Heel soms maken we een uitzondering maar dan geven we het rond 16 uur en dan in plaats van een fles (bij kindjes van bijv 6 mnd) Is ook gewoon niet goed te doen, vaak sta je vanaf 1700 uur alleen en meestal zijn alle kindjes er dan nog. In plaats van sap geven we ook water/thee als ouders het aangeven. Lijkt me niet zoveel moeite toch, of je nou een bekertje vult met diksap en water of alleen met water
Als je persee wilt doen ze het wel hier maar ze vinden het hier 'sneu' voor het kindje als het water krijgt terwijl de anderen sap krijgen. Net als met trakteren e.d. als iemand geen snoep mag en de rest wel. Ach, als de basis thuis maar goed/gezond is. Het resultaat is dat mijn zoontje geen snoep lust/wilt, hij laat het staan, ook goed
En daarom snap ik dus echt helemaal niet waarom het op zoveel kdv's standaard is om sap of limo te geven. Als ze nou alle kindjes standaard water zouden geven (en één keer per dag sap) had je nooit sippe gezichten.
ik ben er ook fel op tegen om onderscheid te maken tussen de kindjes en dat doe ik ook niet. Of het nu sap of water is, dat maakt mij niet uit. maar alle kids krijgen hetzelfde: 1+. Ik heb wel een kindje in de groep met koemelkallergie, maar toen hebben we via (ik dacht de GGD) een dvd geleend waarop duidelijk wordt gemaakt wat dat inhoudt. Ook omdat het kindje helemaal niks met koemelk erin mag. Hij mag dus ook stroop ofzo op de eerste bh, omdat er anders alleen worst voor hem is. En hij krijgt ook water dus bij het eten. mentiera, waarom vind je het gek als je kindje water zou krijgen, dat is toch lekker gezond.
Hier krijgen alle kindjes volgens mij sap, maar als je het anders wil wordt er meestal wel rekening mee gehouden. Ik heb trouwens liever sap, Lisa kan elke calorie goed gebruiken Verder hier ongeveer hetzelfde schema als bij TS, alleen soms nog een koekje na het fruit, bij de boterham melk en bij de stengel sap. Wat een raar argument om geen melk te geven omdat het snel zou bederven!
Ik vind het wel vreemd dat er weinig gegeven word in de middag. Bij ons krijgen ze yoghurt om een uur of 3. Dit vult veel beter als een soepstengel. Eet ze zelf maar eens, heb je nog honger. Ze eten vaak rond half 12/12uur al, dus dan zouden ze pas rond 18u pas weer echt iets te eten krijgen. Zou de mijne ook echt niet redden, dus ben blij met die yoghurt smiddags. Even het schema: 9.15 diksap met fruit 11.30/12.00 2 brood met melk 15.00 diksap met yoghurt 17.00 sap met evt. soepstengel oid En bij warm weer krijgen ze vaker sap of water wat je aangeeft..
Water gezond? Daar zitten volgens mij geen vitaminen in. Maar nee, het is niet slecht, maar vruchtensap ook niet. Kinderen mogen suikers en calorieën gewoon hebben, sterker nog, ze moeten het hebben. Met koekjes en snoepjes moet je oppassen en geen vruchtensap mee naar bed en tandjes poetsen voor het slapen gaan.
Ze krijgen niet alleen een soepstengel hè, maar ook rond 15 uur een koekje oid. Net als thuis, en tegen etenstijd nog een soepstengel als ze al honger hebben. Ik zou het juist niet fijn vinden als ze 's middags veel te eten zouden krijgen, ik heb liever dat ze 's avonds goed eten
maar 1 beker sap op een dag is voldoende voor de suikers en calorieen hoor. Verder zouden ze de vitaminen uit gezonde gevarieerde voeding moeten halen en dan is water drinken prima.
Hier is het schema: 7 uur: ontbijten (gewoon brood en melk) 9.30: Fruit met appelsap of ranja 11.30: lunch (brood met melk) 15 uur: Appelsap of ranja 17 uur: ontbijtkoek met sap of ranja 18 uur: avond eten met drinken naar keuze.
Hier krijgen de kids 9 uur yoghurt+corflakes/rozijntjes 10.30 sap 12.00 broodje+melk na het slapen sap 16.00 fruit +cracker smeerkaas/worst+sap daarna niet meer geloof ik. Zoontjes hebben nergens last van we eten meestal rond half zeven. Als ze wel trek of dorst hebben als ze thuis komen krijgen ze gewoon wat drinken en een cracker oid daarna eten ze even goed nog wel.
Nou soms zie ik geen koekje hoor smiddags, dat vind ik weinig. Op een kdv verbruiken ze ook nog eens veel meer energie dat ze meer nodig hebben. Yoghurt is gezond, dus vind dit juist erg goed als erbij smiddags.
Mijn mening: als je sap nodig hebt voor de vitaminen en calorieën, eet je niet goed. Mijn kinderen (en zo'n beetje alle kinderen die ik zie op het kdv) hebben dat sap echt niet nodig. Ik maak me niet zozeer druk om de calorieën, maar wel om de onnodige suikers, zoetigheid en het aantal momenten dat er zoet gedronken wordt. Ik lees hier zoveel moeders die verzuchten dat hun kind geen water lust. Logisch, als je meteen overstapt op sap (of andere zoetigheid) als ze het de eerste keer niet drinken. Ik vind echt dat water het standaarddrankje behoort te zijn, en sap (of limonade) de uitzondering. Water is absoluut gezond, in de zin dat het een levensbelangrijke stof aan je lichaam toevoegt, namelijk Water. Maar goed. Ik heb me erbij neergelegd dat dit op het kdv anders wordt gezien. Op de babygroep wil ik dat ze alleen water krijgt (die kinderen maakt het nog niet veel uit dat een ander kind ander drinken heeft) en bij de peuters doet zoonlief mee met de rest.
Maar wat is er mis met sap? Ze krijgen het hier alleen bij de maaltijden en drinken ook prima water, het kan ook naast elkaar, en dat terwijl Lisa heeft leren drinken met zoetigheid, het is niet zo dat ze dan meteen 'verpest' zijn. Ze eten hier prima, alleen Lisa eet haast geen groente, maar goed, daar is weinig aan te doen. Maar ondanks dat ze goed eten komt Lisa de laatste tijd niets aan, dus wat extra calorieen in de vorm van diksap lijkt me prima. Liever dus sap dan water.
Sap geeft wel energie, maar groeien doe je er niet van. Hooguit in de dikte, als je de energie niet verbruikt. Ik zeg daarmee niet dat iedereen die vaak sap drinkt te dik wordt, maar wel dat het niet helpt om groter te worden. Dat een kind een tijd nauwelijks groeit zo rond 1,5 jaar is normaal. Of dat in het geval van jouw dochter ook normaal is weet ik niet, zij heeft natuurlijk een wat andere voorgeschiedenis qua voeding. Met sap bij de maaltijd is niets mis, maar ik vind het niet goed als mijn kinderen bij iedere maaltijd en ieder tussendoortje sap drinken - en al helemaal niet tussen de eetmomenten door, ivm tandbederf. Eén keer per dag vind ik voldoende en die extra calorieën vind ik niet nodig. Dat iemand anders daar anders mee om gaat is natuurlijk prima, maar ik vind het jammer dat ik min of meer gedwongen word om erin mee te gaan, omdat het anders sneu zou zijn voor m'n peuterzoon dat hij water moet drinken terwijl de rest sap krijgt.
o dat kan zeker naast elkaar, de post van bri was denk ook een reactie op mentiera die niet blij zou zijn als haar kindje water kreeg op het kdv omdat er in water geen vitamines zitten en omdat kinderen de suikers en calorieen nodig hebben. Ik ben het met bri eens en heb dat ook al gepost dat het niet zo zou moeten zijn dat de kinderen dat uit een beker sap halen. De vitaminen zouden uit gevarieerde groenten en fruit moeten komen.