Loopt mijn peuter voor?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by freya, Feb 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. freya

freya Actief lid

Feb 15, 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Mijn zoontje is 2 jaar en ruim 3 maanden. Ik heb het idee dat hij voorloopt op anderen maar omdat het mijn oudste is heb ik weinig vergelijkingsmateriaal en weet ik niet wat normaal is. Enkele voorbeelden zojn:

Hij kent alle dieren uit het dierenboek van de AH al sinds dat het boek uit is van naam. Hij kan het boek max en de maximonsters helemaal uit zijn hoofd vertellen. Hij kent alle kleuren en kan tot 15 tellen. Hij maakt puzzels voor 3 jaar en ouder. Hij tekent al koppoters incl oren en haar. Ook kan hij dingen terughalen die al maanden gelden gebeurd zijn.

Verder loopt hij achter op zijn grove motoriek. Hij kon pas met 18 maanden lopen ( kruipen deed hij niet) en is nog steeds vrij houterig. Hij is best een bangig en verlegen jongetje en moet op de psz niets van de andere kinderen hebben.

Nu vraag ik mij af of deze ontwikkeling normaal is. Ik weet dat kinderen op jonge leeftijd zaken kiezen om zich te ontwikkelen en of dit zo blijft. Dus graag ervaringen van andere moeders.

2. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    tja lastig. Op deze leeftijd is het nog zo wisselend volgens mij..
    Om even te " vergelijken" mijn dochter is 1 jaar en 10 mnd. Ze kent behoorlijk wat dieren uit het AH boek, kan verschillend boekjes na vertellen ( heb het boek maximonsters niet dus weet niet hoe lastig dat boek is ) ze kan tot 10 tellen alhoewel ik betwijfel of ze echt telt of het riedeltje op kan zeggen. Ze maakt ook al puzzels voor 3 jaar en ouder, maar lukt niet altijd. Tekenen doet ze nog niet, alleen wat kleuren en krassen. Ze kan ook dingen terug halen van maanden geleden. Daar verbaas ik me nogal eens over. Verder was ze ook vrij laat met de motoriek. Ook zo`n maand of 18 toen ze liep. Maar nu wel goed en stabiel. Absoluut niet bang wel wat verlegen. Dus ja.. ik weet niet of je er wat aan hebt.
    Volgens mij zijn ze zo ontzettend in ontwikkeling deze leeftijds-periode dat het lastig te zeggen is wat hoort of normaal is.
    Volgens mij is mijn dochter vrij " normaal " ze kan veel zeggen / praten. Maar bv nog niet springen ( geen idee eigenlijk op welke leeftijd ze dat moeten kunnen )

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Normaal is vreselijk relatief..

Wat bedoel je met normaal? Wat de maatschappij verwacht?

Ik zou me er niet zo druk over maken en gewoon lekker zelf laten ontwikkelen. Mocht hij achterblijven op de motoriek dan zien ze dat wel bij het CB en kun je er iets aan doen.

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat het normaal is.. onze dochter was altijd al goed met de fijnere motoriek en tekende al vroeg koppoters (precieze leeftijd durf ik niet te zeggen, moet ik opzoeken) en terwijl de kindjes op het kdv nog krasten, kon ik de tekeningen van Fae er precies uit halen: Allemaal rondjes...

Op ander gebieden leek ze normaal tot soms wat traag te zijn.

Ik merk het ook erg aan een kindje uit de buurt van dezelfde leeftijd: Kon al véél eerder goed tellen en kleuren benoemen dan onze dochter. Maar hij liep moeilijk, houterig en de mama was heel verbaasd dat onze dochter zelf in de autostoel klom, toen ze dat al zeker een half jaar deed... Maar zoals gezegd: Hij lag echt weer voor op ander gebied. Maar het lijkt nu steeds meer gelijk te komen heb ik het idee..

5. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik weet ook niet zoveel hoor, maar ik kan wel vertellen wat mijn oudste kan, hij is 2,5 en lijkt een beetje op jouw zoontje. Hij was ook redelijk laat met lopen (16,5) en was tot zeker 2 nog flink houterig. Kan nu wel een soort van rennen, maar het is eigenlijk meer snel lopen.

Qua praten en begrip loopt ie volgens mij best voor, hij maakt zinnen van 8 woorden en legt verbanden tussen alles.
    Hij kent ook alle kleuren sinds een paar maanden. Andere mensen waren daarvan onder de indruk, wist eigenlijk niet dat het snel was.

Ik merk hier gewoon heel erg dat ie sommige dingen wil weten en het dan meteen onthoudt, wat jij ook zegt. Op zijn verjaardag zat ie te vertellen dat dat een meerkoet was, dat een papa-eend en dat een mama-eend. In de sloot dus :) En hij doet verschillende vogels na en herkent vogels aan hun geluid.

Maar hij tekent alleen strepen en kan nog niet echt met duplo spelen. En hij begint nu pas een beetje te oefenen met 'ik' en 'mij' (en verbetert mij als ik 'van jou' zeg over iets wat van hem is).

6. freya

freya Actief lid

Feb 15, 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Bedankt dames voor de reacties tot dusver. Ik weet dat ik me eigenlijk niets moet aantrekken van de statestieken enz. Maar toch is het fijn om met anderen te vergelijken, geeft me een prettig gevoel.

7. demaco

demaco Fanatiek lid

Nov 1, 2011
    1,426
    0
    0
    Tja ik heb ook weinig vergelijkingsmateriaal. Maar mijn dochter doet hetzelfde alleen telt tot 20. Kan volwaardige gesprekken voeren, weet hoe verkeerslichten werken en dit allemaal al minimaal een half jaar.

Naar mijn mening is ze wijs en leergierig.. Maar dat ze voorloopt denk ik niet. Op deze leeftijd kan het nog alle kanten op gaan denk ik.

Hier trouwens op motorisch gebied ook redelijk 'snel' vind ik zelf. Om een klein voorbeeldje te noemen doet ze al maanden zelf op de wc klimmen (zonder verkleiner want die wilt ze niet), zelf af te vegen terwijl ze op de wc zit en zichzelf dus met 1 hand stabiel houdt en er weer af komen om zelf door te trekken. Ik weet niet beter, maar hoorde hier op het forum dat dat wel erg snel was. Overigens is ze een klein meisje, dus aan lengte kan het niet liggen.

Ach, ieder volgt zo zijn eigen ritme.

8. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Hai!

Tsja, ik weet het niet. Dat tekenen is wel heel knap vind ik. Mijn dochter is ook 2 jaar en 3 maand oud en krast alleen nog maar wat. Ze kent wel heel veel dieren bij naam en kan al verschillende boekjes uit onze collectie "voorlezen" aan haar poppen. Ze spreekt al met zinnen van 6 woorden, soms meer.

Ze kent wel heel veel kleuren, maar nog niet alle (taupe, bordeaux rood en okergeel vind ze nog lastig....geintje...hihi :D) en telt wel tot 14 maar soms slaat ze er nog een paar over...

Ik denk dus wel dat jouw zoontje al veel kan, leuk toch?

9. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    klinkt wel veel hoor. qua vergelijking met onze hihihih

hij tekent wel rondjes maar dan houd het op..... de rest van de tekeningen waarvan hij zegt wat het is herken ik het echt niet hahaha.

lopen deed hij met 12 mnd

praten daarentegen deed ie weer later hij is nu pas mee verstaanbaar. wel al hele zinnen en ook ik, mij jij ed komt erinvoor. hij heeft het hele eigennaam zeggen overgeslagen wat de meesten eerst doen als ze over zichzelf praten.

wil wel veel zelf doen.zoals tandenpoesten en in stoel klimmen ed.

tellen zijn we nog niet mee bezig. omdat dit vaak toch een geleerd deuntje is op deze leeftijd.

kleuren? hij weet wat blauw is en dan houd het op hahaha kent wle alle beesten van sesamstraat die op zijn beker staan.....

zindelijk wil hij ook niet. is snachts wel droog maar il niet op de wc lekker dwars dus.

dat was 1 vergelijking.

die van onze dochter was heel anders...... ze is inmiddels bijna 6 en overal was ze vlot mee. lopen met 10 mnd 3 woord zinnen met 12 mnd. kleuren en tellen ook vrij vlot. ook zindelijk was ze al met 2 jaar.

duidelijk voorbeeld dus dat alle kids hun eigen weggetje lopen

10. freya

freya Actief lid

Feb 15, 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Ja ach...
    Ik kan het beter alleen maar leuk vinden inderdaad. Er zit bij mij ook ongerustheid achter omdat er autisme in de fam zit en hij verlegen naar andere kindjes toe is. Ik weet dat je als autist je op cognitief vlak voor kunt lopen op anderen. En ik weet dat dat niet gelijk iets hoef te zeggen en dat er veel meer kenmerken zijn enz. Maar ja een ongeruste moeder he .... :D

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

dat een kind voor loopt maak niet zoveel uit, je hoeft niks specials te doen. voor het tonen van talent in tekenen:ik zou niet teveel druk op leggen of stimuleren. soms kiest iemand op veel te jonge leeftijd zijn talent alleen vanwege de racties van de omgeving, terwijl zijn echte talent later zou verschijnen. het is altijd verstandig jonge kinderen veelzijdig te stimuleren. het is dus niet goed om kinderen veel te jong een rol toe te schrijven zoals muzikant van het gezin, de schilder, de prater etc.

12. Mirro

Mirro Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    1,782
    30
    48
    Nou in vergelijking met mijn jongste, net 2 jaar loopt hij zeker voor!
    Mijn uk krast voornamelijk, telt tot 3 (als hij een goede dag heeft) kent misschien 15 dieren en geen enkele kleur (tot ik de eerste letter voorzeg).
    Boekjes vind hij leuk om te horen, maar niet om zelf te vertellen. Haha!!
    Denk dat we ons beide geen zorgen hoeven te maken, lekker laten ontwikkelen. En als je ziet dat hij ergens last van heeft, kun je er natuurlijk wel iets mee gaan doen. Geniet ze!

13. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Klinkt als mijn zoontje,precies hetzelfde op die leeftijd,ook minder goede motoriek. Nu is hij 4 en is erg leergierig en slim in rekenen en dingen onthouden maar een boom kan hij niet tekenen.

Denk dat je zoontje wel iets voorloopt op de gebieden die je benoemt,nou mooi toch weer een Einstein erbij:)

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    haha! en zo is mijn dochter ook,is een stuk trager dan haar broer:D:D.

15. msroxy

msroxy Fanatiek lid

Dec 12, 2007
    1,040
    0
    0
    Bijna precies hetzelfde als mijn dochtertje. Die kon toen ook al goed tellen, kleuren herkennen en benoemen, hele verhalen vertellen en had een hele goede fijne motoriek. De grove motoriek bleef best wel achter.. een stoeprand was al een hele onderneming en ook was ze vrij verlegen naar andere mensen. En hier zit geen autisme in de familie hoor ;)

Nu, een half jaar later is ze de hele dag aan het rennen, klimmen, springen en dansen en is ze ook een stuk opener naar vreemden. Alles komt uiteindelijk wel goed hier dus.

16. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik denk dat mijn zoontje zich ongeveer hetzelfde ontwikkelde... En daarna was het niet meer bij te houden... Hij telt nu tot 100 als het moet.. hij kent alle kleuren, dieren, automerken, bloemsoorten... etc.. etc... Echt een wijsneus dus ;) Heerlijk toch! Hij liep ook 'pas' met ruim 16 maanden... En tot 2 jaar was hij flink houterig en had een beetje een lomp/apart loopje ;)
    Is helemaal goed gekomen hoor haha.. Hij was en is alleen altijd wel al heeeel sociaal geweest.

17. Queen

Queen Fanatiek lid

Aug 11, 2010
    1,067
    274
    83
    Mijn zoontje is 2 jaar en 2 maanden en benoemt een hond met "woef".
    Andere dieren kent hij niet ha ha.

Dus ja...vergeleken met ons kind loopt de jouwe zeker voor :)

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Als ik onze dochter (op die leeftijd) vergelijk met jouw zoontje en kindjes van vrienden, dan zie ik veel verschillen. En ik denk dat dat voornamelijk interesse is. Onze dochter is een beetje zoals jouw zoon (alhoewel ze puzzelen en tekenen niet interessant vindt, en dus niet zo goed kan). Daarnaast praat ze al voordat ze een jaar was, kent ze inderdaad al een hele tijd alle kleuren, dieren ed. Ze is heel fantasierijk en speelde met anderhalf jaar al overtuigd rollenspellen.
    Ter vergelijking, toen onze dochter anderhalf was speelde ze met het zoontje van vrienden (even oud). Ze maakten een puzzel. Onze dochter kon precies alle kleuren benoemen, maar het andere kindje wist weer precies hoe de puzzel in elkaar moest. Zo heeft ieder dus zijn/haar kwaliteiten. Leuk toch!

19. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

tsjah loopt hij voor..ik denk het niet
    mijn zoon is 2,5 en kan en weet heel veel voor zijn leeftijd, begrijpt ook veel. maar om nu te zeggen dat ie voorloopt..nee ik denk het niet. hij is gewoon nieuwsgierig en onthoudt veel :D

ik vind dat moeders tegenwoordig een beetje doordraaien in het"loopt mijn kind voor" of mijn kind is hoogbegaafd enz.

20. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    Klinkt voor mij niet uitzonderlijk. Mijn dochter is ongeveer net zo oud. Tekenen krast ze nog wel trouwens... maar ze telt al wel, herkent ook het bijpassende cijfer, gaat zelf boekjes vertellen. Kent heel veel dieren (hebben het ah dierenboek niet, maar ze ziet ondertussen echt wel het verschil tussen eend, gans, zwaan, paard, ezel etc), voorwerpen en begint nu netjes zinnen te formuleren dat ze vraagt of ze iets "alstublieft" (uitgesproken als alstliet) mag hebben.

Denk dat het eigenlijk een normale ontwikkeling is. Het ene kind zal wel iets eerder hier mee zijn en het andere kind sneller daarmee... maar uiteindelijk kunnen ze het met 4 jaar ongeveer allemaal.

Share This Page