hoeveel eet jullie peuter? en hoeveel moeten ze hebben per dag?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by liesbet77, Jan 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Ik zou me bij een peuter inderdaad nog niet druk maken om kcal...als je per se een richtlijn wilt, dan zou ik de lijstjes van bv. het CB (ik ga er vanuit dat op de site van het voedingscentrum dezelfde informatie staat trouwens) aanhouden.

J. (2 jaar en 8 maanden en ongeveer 97 cm en 15,5 kg) eet op een dag ongeveer:
    - ontbijt: cracker met beleg naar keuze met een beker melk
    - tussendoor: 2 koekjes, doosje rozijntjes, ... met wat drinken (diksap of appelsap of water)
    - lunch: boterham met beleg naar keuze met een beker melk
    - tussendoor: 1 of 2 stuks fruit met wat drinken (diksap of appelsap of water)
    - avondeten: grote hoeveelheid groente en afhankelijk van wat er bij is of veel pasta of weinig aardappels, vlees is ze niet zo van, behalve worst, daarna krijgt ze een kinderkwarkje als toetje

Als ze tussendoor om drinken vraagt dan krijgt ze dat.

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Volgens mij heeft ze een mooi gewicht (in verhouding met haar lengte). Peuters hebben vaak een buikje.. Onze dochter zal ruim 90 cm zijn en zo'n 12 kilo. Ik vind haar mooi slank.
    Onze dochter eet niet veel, ook niet weinig. Ze is geen snoepkont.
    Ontbijt; Meestal een bord bambixpap.
    Lunch: 1-2 boterhammen met water of melk. Ze mag zelf kiezen voor beleg (meestal worst/kaas).
    Avondeten: Wat de pot schaft. Ze eet meestal redelijk tot goed. Als toetje meestal vanille-yoghurt.
    Tussendoor fruit (appel of banaan), daar is ze ook niet gek op. Of plakje worst/kaas, cracker.. 's Avonds soms chipjes of een boterham/fruit, afhankelijk van of ze goed gegeten heeft..

3. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    1,466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Ik werk zelf op een kdv en daar heeft een dag een cb-arts mee gedraaid. Flessen is sowieso echt niet nodig mee maar ook teveel melk maakt dik. En 3 boterhammen over de hele dag is zat voor een peuter. Daarnaast dan 1 stuk fruit en een gezond tussendoortje. Dan avond eten en yoghurt na. Veel mensen geven hun kids teveel eten en melk.

Mijn zoon is bijna 3 en +/- 88 cm en 11 kg en die eet ongeveer dit.

1 rijstewafel met plakje kaas
    1 beker melk
    1 appel/peer/sinasappel etc
    1 beker sap
    1,5 boterham met smeerworst en smeerkaas
    1 beker thee
    1 koekje/cracker/ontbijtkoek/komkommer
    1 beker sap
    1 eetlepel aardappel
    1 eetlepen groente
    ongeveer 80 gram vlees
    1 beker water
    yoghurt of kwark na

Drinken tussendoor mag maar dan krijgt hij water

4. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon van 25 maanden is geen hele grote eter, hij krijgt globaal dit;

's ochtends een bordje pap + water
    Om 10 uur fruit(1 of 2 stuks) met sap
    Om 12 uur 2 boterhammen met water
    Om 3 uur een stuk ontbijtkoek/rijstwafel oid met sap
    Om half 5 een tarwekoekje
    'S avonds een klein bordje avondeten met water en als toetje sojayoghurt
    Voor het slapen gaan een bekertje koude melk

Het niet willen drinken van water; als ze weet dat wanneer ze water afslaat, ze iets anders krijgt, dan is de keuze snel gemaakt. Als je sap op vaste tijden geeft en de rest water of melk, dan pakken ze dat snel genoeg op!
    Met fruit gewoon blijven experimenteren, mijn zoon vindt appels niks, maar is gek van bananen en druiven bijvoorbeeld.

5. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

Nov 15, 2007
    4,760
    0
    0
    Pff jaloers hoor! Hier een kleuter die nog minder eet :)

Haar schema:
    Ontbijt. 1 boterham 1/2 beker melk ( met nesquick)
    Tussendoor. Zakje knijpfruit pakje drinksap
    Lunch. 1 boterham. Pakje chocomel
    Tussendoor. Rijstwafel, peperkoek of iets anders hartigs en een beker sap of groene ijsthee
    Avondeten. 4 happen ;)

Echt veel te weinig, maar krijg er niet meer ingeprop :)

Ze is 105cm en weegt 13 kilo. Ze groeit overigens wel netjes haar eigen lijn.... Kids eten wat ze nodig hebben en maak er verder geen probleem van al wil ik het liefst dat ze meer zou eten :)

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ontbijt: 210 cc pap of een bruine boterham met smeerkaas/jam.

Tussendoor: banaan of een appel.

Lunch: 1 á 2 bruine boterhammen met smeerkaas/jam.

Tussendoor: stukje kaas/plakje worst/ontbijtkoekje, en altijd een knijpfruitje, een mandarijn of rauwe groente (rauwkost, wortel, stukje courgette etc.).

Avondeten: beetje rijst (ca. 1 groentelepel), stukje vlees en soms wat groenten. Hij lust bijna niets qua groenten (hij lust het alleen rauw, het is een rare snijboon hoor ;)), dus probeer ik hem extra fruit te geven, of in de middag wat rauwe groente.

Voor het naar bed gaan: fles (dunne) pap.

Hij krijgt meestal op een dag ook nog wel iets te snoepen; een (klein) waterijsje of een spekkie of zo.

Eigenlijk eet hij nog best veel als ik het zo lees!

7. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Mijn jongste zoon is 2 jaar, 90 cm en 13,5 kg en eet dit ongeveer:

ontbijt: beker melk (150cc), 1 á 2 boterhammen.
    tussendoor: fruit
    lunch: 1 boterham met een kopje thee, soms nog wat fruit.
    tussendoor: koekje/snoepje/ o.i.d.
    avondeten: klein bordje warm eten met een bekertje karnemelk, soms een toetje.

Hij drinkt daarnaast nog 2 à 3 bekertjes aanmaak (karvam cevitam met water).

8. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

Jul 15, 2010
    1,264
    0
    0
    Utrecht
    hier dochter (ruim 3):

ontbijt: 1 boterham met chocopasta of appelstroop, beker melk of karnemelk
    tussendoor: fruit en beker roosvicee
    lunch: 1 of 2 boterhammen, smeerkaas, rookvlees, salami, meestal geen zoet beleg in ieder geval, beker karnemelk
    tussendoor; koekje, soepstengel, fruit (ze is DOL op fruit, alle soorten) beker sap
    avondeten; wat de pot schaft. ze vind alles lekker met aardappel dus dan eet ze meer. als ze niet wil eten, eet ze maar niets. Toetje wil ze zelf vaak niet.
    voor het slapen: beker warme melk.

Qua gewicht/lengte is ze normaal volgens mij, geen sprietje, maar ook niet dik. 99 cm en 15 kilo (gokje)

9. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    maar geven jullie je kinderen van over de 2 jaar nog steeds een fles? ze kunnen toch ook al uit een beker drinken? (niet om jullie aan te vallen, maar even nieuwschierig waarom sommige kinderen nog steeds een fles krijgen op die leeftijd, dat wordt toch afgeraden ivm tandrotten e.d.?)

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
  11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik vind dat ze prima eet! Ik zou willen dat mijn zoontje zo goed eet ;)
    Mn zoontje is een enorme snoeperd en lekkerbek maar gezond eten ho maar... Ik herken je angst wel voor het te dik worden. Opa en oma stoppen hem ook iets te vaak naar mijn zin wat lekker ( ongezonds) toe terwijl ik met man en macht probeer dit in te dammen. Hij mag van mij 1 x per dag wat "te snoepen", en dan nog houdt dit in: 2 snoepjes/ dropjes oid OF een doosje rozijntjes OF een rijstewafel OF een soepstengel Dus niet te gek. Na zijn fruit mag hij ook 1 klein snoepje uit de snoeptrommel pakken.
    Als we visite krijgen eet hij wel gewoon mee met een koek of met verjaardagen mag hij heus ook taart.
    Hij is bijna 3 en eet meestal:
    ontbijt: 1 cracker/ beschuit of soms halve boterham met pindakaas/ chocopasta of appelstroop ( maar vaak neemt hij ook geen hap!) en beker melk
    tussendoor: fruit: druiven, appel of banaan met bekertje roosvicee
    lunch: 1 boterham met vleeswaren meestal en beker melk
    tussendoor: 1 rijstewafel oid met aangelengde roosvicee of diksap
    avondeten: bijna niks: soms wat droge pasta of een krieltje, vlees af en toe wat happen, groenten haast nooit
    toetje: yoghurt.
    Opa en oma geven hem vaak plakjes worst tussendoor, ze vinden dit "gezond". Ik niet, volgens mij zet dit juist aan en het vult enorm waardoor hij dus helemaal geen avondeten zal eten naar mijn idee. of ze geven hem op de boterham een gebakken ei EN daarnaast een kant en klaar-pannekoek, voor pannekoeken kan je hem wakker maken. Ik vind dit "verjaardagseten" of desnoods avondeten, maar zeker niet voor erbij tijdens de lunch!
    Ook is mn zoontje gek op melk ik ben onlangs flink gaan minderen omdat dit ook erg vult en aanzet.
    Als hij na zn melk vraagt om meer mag hij van mij water of thee. Heel af en toe drinkt ij dat, maar vaker niet. Voor mij ene teken dat hij dus geen dorst heeft:p
    Je dochter zit volgens mij prima op lengte en gewicht. Mn zoontje was met 2,5 jaar 90 cm en 13 kg en is best mager om te zien, je kan zn ribbetjes tellen ( Ok wel een peuterbuikje, maar dit is normaal op die leeftijd)
    Ik zou zelf niet moeilijk doen om extra brood of fruit. Brood is hartstikke gezond, mits er geen chocopasta oid op zit. Drinken zou ik desnoods heel sterk aanlengen ( hier is het meestal water met een drupje roosvicee, dit is voor hem al prima ;)) Let ook op met die fruitcompote, sommige merken bevatten gewoon heel veel suiker!!
    Appelsap is ook een suikerbommetje... Ik leng het meestal aan met half water, half appelsap en dan alleen met bijzondere gelegenheden.
    Als ze zo dol is op melk en je vind het moeilijk om te minderen: leng het dan ook aan met water. mn zoontje accepteerde dit;)

12. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    Ik zie dat jullie kindjes allemaal ouder zijn, mijn zoontje is net 1, maar eet ook best veel vind ik. Hij is toch geen baby meer met 1?
    Maar dit eet hij op een dag:

Ontbijt: 250 ml koemelk waar we pap van maken (zonder suiker, honing etc.)
    Daarna wat water als hij dorst heeft.
    Lunch: 2 boterhammen zonder korst (heeft pas 4 tanden) met boter en beleg (kipfilet, natura jam of appelstroop, kaas etc.) en wat lauwe thee zonder suiker.
    Tussendoortje: Koekje, fruit, cracker (hiertussen wissel ik.) met diksap/ander sap.
    Avondeten: Met de pot mee, maar een behoorlijk bord vol. Zeg maar een ontbijtbordje helemaal bedekt en daarbij wat drinken (sap)
    19:30 naar bed en daarvoor een fles van 210 cc dreumesmelk met pap (anders slaapt hij niet.)

Is dit normaal voor een kindje van zijn leeftijd? Ik moet wel zeggen hij zit geen moment stil en beweegt de hele dag.

13. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Onze dochter van bijna 2 eet dit:

8.00 uur bordje pap
    10.00 uur fruit
    12.00 uur plak brood en glas melk
    16.00 uur fruit en/of koekje
    18.00 uur avondeten en toetje
    19.30 uur rozijntjes met wat roosvicee

Omdat ze s middags nog lang slaapt gaat ze vrij laat naar bed. Zo rond 20.30 uur. Vandaar dat ze dan nog wat rozijntjes en drinken krijgt. Tussendoor drinkt ze trouwens nog wel uiteraard.

14. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Het lukt mij nog steeds niet om mijn zoontje uit een beker te laten drinken: hij stopt zijn hele snoet erin, en kiept de beker dan in 1 keer in zijn schoot....
    's ochtends pak ik vaak uit luiigheid nog een fles, verder drinkt hij uit een tuitbeker of uit een beker met een rietje.
    Ik oefen nog regelmatig met 'gewoon' drinken, maar het eindigt altijd in een waterballet....

15. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mn zoontje at ook tot 1,5 als een bootwerker, maar nu helaas....:x:x Wat die van jou eet klinkt mij volstrekt normaal in de oren!

16. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    rotte tanden van een fles?? hebben we het dan over hetzelfde , zijnde een fles melk ? dat is toch hetzelfde voor de tanden als melk uit een beker?

ze drinkt overdag altijd uit een beker.
    maar ze kan nog zo ongelofelijk veel geniet hebben van een fles en voor ons heeft dit als voordeel dat het niet zo gemakkelijk omgekiept wordt. 's morgens en 's avonds dus melk uit een fles, rest van de dag uit een beker. oudste heeft dat ook lang gedaan en op een bepaald moment wilde hij het zelf niet meer omdat het voor baby's was....

hoe komt het eigenlijk dat veel peutertjes een bol buikje hebben ook al zijn ze niet te zwaar? dochter heeft echt een tonnetje, rest is vrij slank, daardoor valt het nog meer op ... broekjes blijven daardoor ook moeilijk op.
    het is een stevig buikje dus geen vet denk ik. zoon had dit niet.

17. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    volgensmij was een speen vd fles slechter voor de ontwikkeling van de tanden dan een (tuit)beker
    hier hebben we de fles er met 1 jaar al af gehaald omdat hij hem niet meer wilde, maar daarintegen heeft ons zoontje nog steeds een speen wat ook niet helemaal goed is en ik heb geen idee hoe ik dat er af meot krijgen op het moment dus als nog wel een fles had gewild (bijv. voor het naar bed gaan) had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan als hij daar echt nog behoefte aan had.

18. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
  19. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Mijn dochter wordt volgende week 3, zij eet op een dag:
    * 's morgens met moeite 1 boterham, vaak blijft 1/4 liggen, hier drinkt ze een halve beker melk bij (meer wil ze niet, ik schenk het wel in)
    * rond 10u 1 stuk fruit maar meestal blijft daarvan over, alleen een banaan eet ze helemaal op. Biedt meestal mandarijn, banaan, sinasappel of appel aan.
    * 12u 2 boterhammen, 1 met vlees en 1 met zoet en 1 beker melk
    * 15u koekje met water of thee
    * avondeten eet ze goed, zeker stamppotjes.
    * 19u toetje en beker melk.

20. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Even een reactie nog op de beginpost. Er vallen me een paar dingen op:

- Melk uit een fles (moet je zelf weten), maar zoveel??? Op deze leeftijd hebben ze volgens mij écht maar 300 cc melk nodig, dus beter is gewoon ontbijten met brood!
    - Brood met choco, altijd??? Vleeswaren, kaas, pindakaas, appelstroop, zoveel varianten, ik zou eens lekker wat anders doen!
    - Oma geeft haar brood terwijl jij dat niet wilt... Echt over praten, en misschien gewoon zelf wat meegeven wat ze kan geven?
    - Fruit, als ze tussen de middag fruit eet (probeer ook eens een mandarijntje, lijkt iets minder veel) en 's avonds groente, lijkt me dat super voor een peuter! Fruitcompote uit een potje is vaak gezoet met suiker of zoetstof.

Hier is mijn dochter trouwens ook nog steeds gek op gewone simpele diksap, en dat is niet zo slecht hoor. Wel suikers, maar beter dan bijvoorbeeld gezoette fruitdranken voor volwassenen.

Julia eet dit op een dag ongeveer:

Ochtend: 1/2 tot 1 boterham, 1 bekertje melk
    Tussendoor: 1-2 bekers diksap/thee met een koekje (meestal biscuitje of ontbijtkoek)
    Lunch: 1 tot 1 1/2 boterham, 1 bekertje melk
    Tussendoor: 1 beker sap/thee/melk met fruit (halve appel, mandarijn, halve peer, etc)
    's Avonds: 1-2 opscheplepels warm eten MAX. Dat is dan alles bij elkaar gerekend, aardappels/pasta, vlees en groente. Daarna nog een toetje en soms een beker warme melk als ze slecht heeft gegeten.
    Soms krijgt ze tussendoor nog een extra snackje, maar dat is dan meestal iets gezonds, bijvoorbeeld rozijntjes of een krentenbol. Een enkele keer een snoepje of lolly.

Ik ben op dit moment heel erg blij met ons schema. Mijn meisje is nog behoorlijk klein en slank (ongeveer 87 cm en 11,5 kilo schat ik nu) en heeft zo lang heel slecht gegeten. Dit is voor haar doen echt goed. Doordat ze niet zo groot/dik is, mag ze ook wat gemakkelijker een keer een stroopwafel of een paar chipjes als er iets speciaals is. Zeker nu op de PSZ, dan krijgen ze wel eens een traktatie. Dat vind ik dan ook wel kunnen, maar nemen we mee naar huis en verdeel ik zelf over een paar dagen/weken.

Share This Page