Hoeveel eetmomenten per dag?

Discussie in 'De lounge' gestart door LMSB, 27 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik las laatst een artikel op Facebook waarin stond dat het steeds slechter gesteld is met het gebit. Helemaal met die van jonge kinderen. Er stond in dat er per dag niet meer dan 7 eet/drinkmomenten per dag mogen zijn. Wanneer je iets alleen drinkt telt dit ook al als eetmoment.

Houden jullie je daaraan? Zowel jezelf als je kinderen?

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Mijn kinderen hebben denk ik gemiddeld 6 eet/drink momenten per dag waarbij ik ze dus altijd wat te drinken geef als ze wat eten. Ik merk bij mijzelf dat ik er wel overheen zit. :eek: Een koekje hier... wat drinken daar. Bij de 3 hoofdmaaltijden gaat het prima maar die tussendoortjes doen het 'm.

3. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.603
    4.019
    113
    Vrouw
    Voor mezelf vaak wel qua eten (onbewust), maar ik drink de hele dag door. Vaak water en thee, maar ook koffie.
    Dochter mag ook de hele dag door drinken (al drinkt ze het liefst water) en heeft rond de 7 eetmomenten.

Maar ik hou me daar niet bewust mee bezig; we eten en drinken als we daar zin in hebben.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat klopt wel aardig hier.
    De kinderen:
    Ontbijt, fruit tussendoor op school, lunch, thuis een snoepje en fruit tussendoor (als 1 moment), rond 17.00 uur rauwkost moment en even later de warme maaltijd. Dus 6 momenten. Na het avondeten eten ze niks meer.
    Bij elk moment (behalve de warme maaltijd, mag wel, moet niet)moeten ze drinken van mij, anders drinken ze makkelijk de hele dag niks. Daarvan is 1 beker diksap (soms ander sap) en de rest water.

5. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ik hou me er ook niet bewust mee bezig. Bij mijn kinderen gaat dit vanzelf maar ik ben vele malen makkelijker merk ik als het over mijzelf gaat. :roflmao: Hier mag ze inderdaad de hele dag door water drinken maar ze krijgt ook melk, limonade, soms een sapje.

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  6. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Nee precies, hier na het avondeten ook niks meer. (Mijn oudste dochter dan, jongste krijgt nog een avondfles).

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.313
    113
    Gelderland
    Meestal wel, niet altijd. Als peuter at mijn jongste heel slecht. Alles wat er op een dag in kwam was mooi mee genomen. Dus hij had toen veel meer eet momenten. Dat is ook wel te zien aan zijn melkgebitje. Nu gaat het goed dus voorzie geen problemen met zijn grote mensen tanden.
    Mijn oudste snoept stiekem, ook op school met andere kinderen mee dus daar heb je geen zicht op. Leg het wel constant aan hem uit.
    Thuis houden we ons idd aan die 7 eet momenten.

8. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik drink de hele dag door, maar ik vermoed dat water geen probleem is.

En een artikel op Facebook zegt niet zoveel. Ik wil graag bronnen, het liefst wetenschappelijk, voordat ik dingen aanneem.
    Persoonlijk denk ik eerder dat het te maken heeft met wát de kinderen dan eten en drinken en hoe ze hun tanden poetsen. Ik had als kind en puber continu gaatjes, maar sinds mijn 16e geen een. Ik ben veel gezonder gaan eten en ik denk dat dat vooral belangrijk is.

Jennifer93 vindt dit leuk.
  9. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Kleutermuis heeft 6 eetmomenten; ontbijt, fruit of rauwkost op school, warme maaltijd met sterk verdunde ranja, uit school een koekje, dan nog een snoepje of een knabbelbak (grote bak met rauwkost) en dan nog een broodmaaltijd met fruit en een beker melk. Voor de rest heeft hij de hele dag de beschikking over een bidon met water. Alleen op zondag krijgt hij wat meer want dan is het hier "pappadag". Dan mag ik lekker uitslapen en met mijn hobby's bezig.

10. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.959
    3.838
    113
    Vrouw
    Zoontje heeft 4 tot 6 eetmomenten. Soms veel honger, soms weinig, soms wat extra's. Hij moet van mij naar zijn lichaam luisteren dus 6 eetmomenten hoeft niet .
    Drinken is de hele dag ter beschikking. Hij wil alleen maar spa rood of spa groen. Misschien 2 a 3 keer een beker chocomelk in de week.

11. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    drinken is hier de hele dag, maar neem aan dat water geen probleem is.

verder hebben we hier 6-8 eetmomenten per dag gemiddeld denk ik. ene dag misschien een keer wat minder, andere wat meer, afhankelijk van de trek en de lengte van de dag.

(als we om 5 uur op zijn en om 22 uur ben ik klaar met werken/ 23 uur in bed, eet ik dus meer, als dat ik om 8 uur op sta en om 2130 in bed lig.)

12. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Heb het even via de link van FB opgezocht: https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2018/11/tno-vraagt-om-blijvende-aandacht-voor-gebitten-van-jongeren/

Ik weet wel zeker dat het met gezond eten en drinken te maken heeft. Ook i.c.m. goed poetsen.

13. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik eet zo'n 5/6 keer per dag iets, mijn kinderen ook.
    Wel drink ik de hele dag door water.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Ik lees in het artikel ook dat je eigenlijk niet moet spoelen na het poetsen :eek:
    Nooit geweten. Al klinkt het wel logisch. Mijn kinderen spoelen ook niet, maar ik ben er zo mee opgegroeid dat ik niet weet of ik dat nog ga afleren.

15. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Op t moment gok ik 30. En mijn pubers ook. Vreetzakken zijn we

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.268
    25.736
    113
    Nee, daar houden wij ons niet aan. Niet bewust iig. Maar 7 eetmomenten is nog best veel, dus in de praktijk zit dat hier wel goed. Naast drie hoofdmaaltijden is er dan nog ruimte voor 4 eetmomenten.
    Misschien dat mijn pubers er soms overheen gaan. Maar dat is dan maar zo. Ze hebben gewoon vaak en veel honger en dan besteed ik liever aandacht aan wat ze eten, dan hoe vaak ze eten.

17. Marchella

Marchella Niet meer actief

Ik zou een politiek correct antwoord kunnen geven maar de waarheid is, dat ik vandaag al het aantal "toegestane" eetmomenten heb overschreden :oops:

En vandaag is ook niet echt een uitzondering ..

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb geen idee hoeveel momenten.

Maar ik ken mezelf...als ik dat bij ga houden word ik weer te fanatiek en sla ik door.

Tanden zijn hier allemaal erg goed. Dus zodra daar klachten komen passen we dingen aan. Anders niet.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 5 eetmomenten; ontbijt, fruit, lunch, tussendoortje, avondeten. Daarnaast drinken ze water wanneer ze willen.

Dit wist ik dus ook niet; sinds de oudste tandpasta vanaf 6jr gebruikt, is ze gaan spoelen - ik dacht echt dat dat moest, alleen bij peutertandpasta niet. En zelf spoelde ik inderdaad ook altijd goed na. Zijn we nu mee gestopt.

Mijn oudste had laatst 1 gaatje, ondanks 2x 2 minuten poetsen per dag en gezond eten, geen limonade/sap etc. Ik heb geen idee hoe we dat hadden kunnen voorkomen...

20. tuc

tuc Niet meer actief

Hier allebei op dezelfde plek een gaatje met alle voorwaarden als bij jou. Soms doe je er niks aan. De tandarts gaf aan ook te zien dat er verder aandacht aan het gebit besteedt wordt. Dus domme pech.

Deel Deze Pagina