Hoeveel eitjes bij punctie (IVF)?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by MamaMare, Jul 4, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMare

MamaMare Lid

Apr 12, 2019
    90
    61
    18
    Female
    ik lees voor mijn gevoel steeds van puncties waarbij 10 of meer eitjes worden gevonden en daaruit 7, 8, 9, ...... embryo’s ontstaan en dus even zoveel terugplaatsingen kunnen.

Onze eerste poging leidde tot 4 eitjes, 3 bevruchtingen en 2 terugplaatsingen. 1 embryo was wegens ziekte niet bruikbaar (we doen IVF vanwege draagsterschap ernstige ziekte).
    De artsen hebben deze 2e poging ingezet op meer eitjes middels langer doorgaan met de Gonal F o.a. Dat heeft 6 eitjes opgeleverd en 4 bevruchtingen. De score van 4 op 6 is netjes, maar ik had zo graag al meer eitjes om mee te starten gehad. Ik vind het zo gek dat dat niet lukt terwijl ik gewoon vruchtbaar ben en juist eerder te véél follikels heb die mee groeien.

Wat zijn jullie ervaringen?

2. Killy88

Killy88 Fanatiek lid

Aug 1, 2018
    1,394
    2,307
    113
    Female
    Het is heel verschillend per maand.
    Bij mijn vrouw (amh 3.5, dus nog behoorlijk hoog) in januari 12 follikels, 9 deden er mee en daar zijn 3 blastos uit ontstaan.

Bij de tweede icsi hebben we dezelfde hormonen gespoten, niets veranderd aan het proces. Er lagen eerst 16 follikels klaar, dit werden er 20, uiteindelijk zijn er 26! eitjes gevonden en 10 embryo’s uit ontstaan. Wij waren (en zijn nogsteeds) helemaal in shock.

Er valt geen pijl op te trekken...

3. Visje79

Visje79 VIP lid

Jan 9, 2019
    5,029
    5,934
    113
    Female
    Zelf geen ervaring, maar bij vriendin 4 eitjes, 2-3 bevrucht. 1 teruggeplaatst, 1 in de vriezer, gezond kindje gekregen. Het wisselt heel erg. Bij mijn broer (of strikt genomen dus mijn schoonzus.....) een keer 16 eitjes, maar daarvan niet veel bevrucht en doorgedeeld. Dus de hoeveelheid wisselt en zegt niks over je kans, als er maar een goeie bij zit. En in jouw geval eentje zonder de ziekte. Succes!

4. dame82

dame82 Fanatiek lid

Sep 29, 2014
    2,660
    957
    113
    Precies dit. Ik val zelf in de categorie meerdere bevruchtingen:hadden 12 eicellen waaruit 10 embryo's zijn ontstaan, 8 van goede kwaliteit. Ik ben pas de 8e tp teruggeplaatst.
    Vriendin van mij had er 3 of 4 en was meteen de 1e tp zwanger. Nu heeft zij zelfs nog cryo's en moeten wij weer opnieuw beginnen.
    Het voelt zo alsof je bij meer embryo's meer kans hebt, maar dar hoeft dus niet persee zo te zijn.
    Succes en ik hoop dat je snel een positieve test in handen hebt!

5. Ansj84

Ansj84 Actief lid

May 10, 2019
    470
    635
    93
    Female
    Wij hadden bij de eerste ICSI 22 eitjes met daaruit 18 embryo's waarvan 1 verse tp en 12! cryo's. Uiteindelijk heeft het 8 cryo's gekost om de eerste keer zwanger te raken (helaas een MA) en nog eens 3 later werd ik zwanger van onze zoon.

Nu zwanger na nieuwe Icsi met "slechts" 6 cryos. Maar die hoeven we dus niet te gebruiken want bij verse tp meteen raak.

Het zegt dus helemaal niets. Het gaat om de kwaliteit van de embryo's en een gelukfactor. Er hoeft er maar 1 te blijven plakken!

6. JosjeM

JosjeM VIP lid

Jun 4, 2017
    10,888
    9,664
    113
    Female
    Hier bij de eerste ICSI poging 11 eicellen en 1 embryo. Niet zwanger.

Bij poging 2 zijn 7 eicellen gevonden en 4 embryo’s ontstaan. Van de verse terugplaatsing ben ik zwanger en heb nog 3 cryo’s over.

7. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Wij hebben ook zeker niet veel embryo’s. Zie onderschrift. Daarbij wisselt het per keer en spelen er zoveel factoren mee. Succes met je poging.

8. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Icsi 1: 7 eicellen, 6 embryo's en 3x tp

Icsi 2: 3 eicellen, 3 embryo's, 3x tp waar uit zoontje is ontstaan.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,929
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    Een follikel betekent helaas niet dat er ook een eitje in zit.
    Juist bij ivf kan iemand veel follikels hebben, maar weinig (bruikbare) eitjes ;)

10. Pennetje

Pennetje Bekend lid

Aug 6, 2018
    860
    615
    93
    Female
    Bij ons punctie ICSI 1: 11 eicellen, 9 bevruchtingen en uiteindelijk 6 embryo's (1 vers, 5 ingevroren) waar we 4 terugplaatsingen door kregen (1 vers, 3 cryo's).

Punctie ICSI 2: 9 eicellen, 9 bevruchtingen en uiteindelijk 8 (!) embryo's (1 vers, 7 ingevroren). Tot dusver alleen de verse terugplaatsing nodig gehad.

Arts vond het tot dusver steeds wel een goede score, gezien ook mijn leeftijd (en nee, ik ben niet heel erg oud, haha - maar toch wel 35 inmiddels!).

11. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

Apr 9, 2019
    896
    628
    93
    Female
    Denk ik inderdaad van zoveel factoren afhankelijk! Voor 37 is mijn amh nogal hoog.. 7,2 maar niet hoog genoeg voor pcos oid

1e ICSI 31 goede eicellen geoogste. 28 bevrucht, na delen bleven er nog ‘maar’ 4 over. Geen verse terugplaatsing ivm overstimulatie. Zwanger van 1ste cryo TP.. dus nu nog 3 cryo’s In de vriezer.
    Dus niet veel in verhouding tot het aantal geoogste eicellen. Maar er was, heel cliché, 1 goede plakker nodig :thumup:

12. Yviev

Yviev Fanatiek lid

Dec 23, 2017
    3,018
    2,709
    113
    Female
    Icsi: 21 eicellen, 19 bevrucht, 12 embryo's, geen verse tp wegens dreigende overstimulatie, 6 cryos en van de 1e cryo tp zwanger. Nog 5 cryos over!

13. MamaMare

MamaMare Lid

Apr 12, 2019
    90
    61
    18
    Female
    Toch lees ik hier ook weer veel meer eicellen en embryo’s terug dan bij ons...

De vorige x had ik ook een slechte score en werd gezegd ‘je hebt er maar één nodig die blijft plakken,’ maar we zijn twee terugplaatsingen verder en zonder resultaat. Ik vind het zo weinig bemoedigend, zou een stuk geruster zijn met net als sommigen hier 8 of meer embryo’s Want als je 20% kans hebt per terugplaatsing sta je er gewoon een stuk beter voor met meer embryo’s. Ik heb ook niet echt de hoop nu dat een volgende, en dus onze laatste, poging nou echt wat meer gaat opleveren waardoor we dan ineens wél een reële kans op een zwangerschap gaan hebben
    Sowieso is het natuurlijk eerst afwachten of deze 4 bevruchtingen tot überhaupt een terugplaatsing gaan leiden.

14. MamaMare

MamaMare Lid

Apr 12, 2019
    90
    61
    18
    Female
    Ja dat maakt het indd zo krom. De 1e x stimuleren heeft niet eens tot een punctie geleid omdat ik veel te veel follikels had. Daarom is de hoeveelheid hormoon bij ronde 2 en 3 omlaag gezet met nog steeds elke x de kanttekening of we wel door konden gaan gezien de grote hoeveelheid follikels.

En dán nu tot 2x toe zo weinig eitjes...het staat zo haaks op elkaar! En de artsen hebben geen verklaring, er kan niks de volgende x anders. Hmkee

Share This Page