Hoeveel en hoevaak vlees/kip?

Discussie in 'Voeding' gestart door heppiedepeppie, 11 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Sinds deze week zijn we begonnen met vlees, rundergehakt. Van de dietiste moesten we balletjes maken ter grote van een soepballetje (iets groter). Die zijn dan ongeveer 10 gram.

Maar ik vraag me af: wat is een normale hoeveelheid vlees/ kip voor een baby van 8 maanden? Ik las ergens dat je met 1 jaar 50 gram mag geven, maar dat is best wel heel veel voor mijn gevoel.

En geven jullie iedere dag vlees of kip? Of een paar keer per week?

2. rus05

rus05 Bekend lid

31 mrt 2011
    643
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi heppiedepeppie!

Ik ben ook net begonnen met vlees geven, rundertartaar en kip. Zelf eten we ongeveer 3x per week vlees dus voor mijn dochter wil ik ongeveer hetzelfde doen. De eiwitten uit vlees zijn best goed voor ze maar ik denk zeker niet dat het nodig is om alle dagen vlees te geven. Hoe vindt jouw zoon het? Mijn dochter keek wat vreemd bij gepureerd gehakt met wortel...Pureer jij trouwens nog alles? Ik zit een beetje te twijfelen of ik alles moet gladmalen, inclusief vlees, of dat het tijd is geworden om het goed te prakken.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik wil nog even wachten met vlees tot zeker 9 maanden. Over het pureren: ik heb nooit alles glad gemaakt en Hidde eet echt alles;) Gewoon proberen dus!

4. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ik heb wel alles gladgepureerd in het begin, aardappelen deed ik door de knoflookpers zodat het puree werd, want dat heb ik 1x in de blender gedaan en toen was het net lijm!!
    Wij eten zelf wel dagelijks vlees/kip/vis, maar ik denk dat het idd nog niet nodig is om dat iedere dag te geven.

Kan alleen nergens vinden hoeveel je dan mag geven.
    Lucas eet het gewoon op, kauwt al echt op alles, en heeft volgens mij niet eens gemerkt dat het er doorheen zat haha.

Nu prak ik aardappelen en haksel ik de groenten die een 'velletje' hebben, zoals boontjes of erwtjes (ze worden dan wat grover dan gepureerd), wortel en bloemkool en broccoli prak ik gewoon. Het gekookte gehakt verkruimel ik er doorheen. Dat werkt prima.
    Overigens doe ik er wel flink wat kookvocht bij zodat het wel smeuiig wordt.

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Met 8 mnd kreeg zoon niet elke dag vlees, gewoon soms wat met ons mee uk vond extra groente toen nog belangrijker

6. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Het cb adviseerde ons 2-3x per week vlees, vis of ei. Wij pureren overigens niet meer, zijn inmiddels over op kleine stukjes/geprakt.

7. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier hangt het er vanaf wat voor vlees wij eten. Is het te gekruid dan lrijgt hij niks. Is het een "normaal" stukje vlees dat krijgt hij ongeveer een eetlepel in kleine "kauwbare" stukjes.
    Glad pureren is niet meer nodig hoor onze vent eet alles in stukjes leert hij goed van kauwen en als ik m soms bezig zie met een stukje vlees is het een genot om naar te kijken... Het tongetje werkt het vleesje van de ene kan naar de andere kant en maar geconcetreerd er bij kijken alsof het het allerbelangrijkste is wat hij ooit gedaan heeft...

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier zijn we met 9 maanden begonnen met vlees/kip/ei... En dat gaven we in het begin 1 tot 2x per week.
    Vanaf dat ze 1 jaar is krijgt ze 3-4x per week en inmiddels dagelijks en het is zwaar favoriet. Met name gehaktballen, braadworst, kip, hamburger oid.
    Heb overigens nooit afgewogen wat betreft de hoeveelheid. Ook niet met groenten en aardappel/rijst/pasta... Ze kan hier dan ook wel heel goed aangeven wanneer het genoeg is (soms 2 borden, soms 2 happen haha)
    Altijd 2 of 3 stukjes gegeven van bijv kip, of je maakt 2 of 3 van die balletjes. Lijkt mij meer dan genoeg...

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    onze dochter kreeg alleen vlees omdat het in de potjes zat. Vanaf 14 maanden eet ze een paar stukjes vlees van ons maar ze wil het vaak niet eens.

10. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    K&G stelde 15 gram vlees voor, maar ik heb ons zoontje tot nu toe maar 2x kip gegeven. Het is nog niet zo nodig. Gehakt werd ons afgeraden.

11. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Het CB adviseerde ons 2 a 3 x per week.

Wat ik me wel afvraag, in de potjes uit de winkel zit overal vlees of vis doorheen... ik maak het meeste zelf maar af en toe krijgt ze wel eens een potje.

Deel Deze Pagina