Hallo, M'n dochtertje was echt toe aan vast voedsel. Zij heeft 1,5 week in het ziekenhuis gelegen, en is geobserveerd door de kinderarts. Ze werd heel veel in de nacht wakker voor voeding, ze zeurde na haar fles nog, at haar vuisten op, kwijlde als een gek (ook als ik at), hapte op haar speen van de fles. Enfin, kinderarts en cb besproken, en starten met fruit. Nu is haar schema (ja ze heeft een schema) als volgt: 07.00 fles 180/6 11.00 fles 180/6 15.00 fles 180/6 19.00 fles 180/6 23.00 fles 210/7 met 3 eetlepels rijstebloem Haar fruithapje (1 eetlepel per dag) geef ik meestal na de fles van 11.00, maar de laatste dagen is ze al vroeger wakker en na 11.00 uur moe, en moet ze dus slapen. Als ik haar fruit geef voor de fles, dan drinkt ze haar fles niet leeg. Wanneer kan ik het beste fruit geven? Als ze wakker wordt wil ze veelal direct voeding. Verder zei cb vandaag: je mag langzaam starten met groenten, maar met welk soort start je, wanneer geef je dat, enz? Fruit moest ik 1 week 1 smaak geven en de week erna weer een andere. Echter had ze gisteren voor het eerst wat krampjes, maar moet zeggen, die heeft ze vaker als ze niet elke dag poept, dan zit het dwars. Dus dat is niet aan het fruit te wijten. Kortom: - wanneer kan ik het beste fruit geven, zodat ze die fles wel leegdrinkt (is immers de basis behoefte)? - hoeveel fruit mag ze hebben? - ik heb vorige week peer geprobeerd, nu banaan. Mi zijn er geen andere smaken? Men vertelde me dat je met 1 individuele smaak most beginnen, en niet met potjes met 3 smaken tegelijk erin? - wanneer cq hoe laatmoet op een groentenhap geven? - hoeveel mag ze van die groentenhap? - met welke groentenhap kan ik het beste beginnen? - klopt het dat de poep gaat veranderen qua kleur? En klopt het dat die iets dikker wordt als voorheen (vond het toen redelijk waterig, nu lijkt het mouse achtig). - wanneer stop je met die laatste voeding van 23.00 uur? M'n dochter is geboren op 5 oktober, dus bijna 4 maanden, maar echt toe aan dit volgens kinderarts en cb. En ,i klopt dit, want als je zag hoe ze direct hapte met haar eerste fruithap, kan haar niet snel genoeg gaan!
Beste Babii, Het is altijd even puzzelen zodra je met vast voedsel gaat beginnen. Ik weet niet hoe de slaaptijden van jouw dochtertje zijn, maar het fruit zou je rond 09.30 uur kunnen geven. Geef haar in het begin een paar hapjes en dit mag je naar behoefte opbouwen. Naast peer en banaan, kun je haar ook appel, perzik, abrikoos of meloen kunnen geven. Het groentehapje kun je rond 17.00 -18.00 uur geven. Ook hierbij geldt langzaam opbouwen. Geschikte groenten zijn, wortel, broccoli, sperziebonen, bloemkool en courgette. Jouw dochtertje krijgt nu vast voedsel binnen, daarom kan haar ontlasting van kleur en structuur veranderen. Naar mate jouw dochtertje meer vaste voeding binnenkrijgt, kun je de laatste fles gaan afbouwen. Groet, Anne
Hoi Anne, Dank je wel! Over het algemeen is haar slaap patroon als volgt, maar ja, het is een baby en die gooit zo haar ritme om: Na de fles van 7 uur slapen tot 09.00/09.30 uur 11.00 voeding en dan veelal eigenlijk direct moe, dus slapen tot 14.00 15.00 de fles en meestal nog half uur op en dan van 15.30 tot 17.30/18.00 slapen 18.30 badje 19.00 voeding met rijstebloem 19.15 slapen tot 23.00 en dan laatste voeding.... Met langzaam opbouwen bedoel je? Een aantal scheppen, of 1 eetlepel en kijken of ze dat opeet? De smaken fruit die je noemt, die zijn niet in babyvoeding potjes te vinden volgens mij?
Beste Babii, Met langzaam opbouwen bedoel ik inderdaad de eerste keer maar één klein eetlepeltje geven.Zo kan je kindje langzaam aan vaste voeding wennen en aan de verschillende smaken. Je zou het genoemde fruit zelf kunnen klaarmaken met behulp van een staafmixer. Als je de voorkeur geeft aan een potje, dan zou je eens moeten kijken bij een supermarkt of drogist met een ruim assortiment aan fruithapjes. Van Nestlé is er in ieder geval de FrisFruitje Peer en FrisFruitje Appel-Banaan-Aardbei voor kindjes vanaf 4 maanden. groet, Anne
Hoi Anne, Mij is verteld dat je niet met meerdere soorten ineen moet starten? Hoelang moet ze dan 1 klein eetlepeltje hebben en hoe verhoog je dat? En moet ik dat met fruit ook nog doen 1 klein eetlepeltje?
Hi Babii, Je kunt wel verschillende soorten fruit geven. Het duurt echter wel even voordat een kindje is gewend aan de smaak. Geef bijvoorbeeld de ene dag een lepeltje geprakte banaan, de andere dag een lepeltje perenhapje Heerlijke Nestlé recepten voor je baby - Perenmoes en de dag daarna weer het bananenhapje. Als dit goed gaat en je kindje dit goed verteert, dan kun je overgaan op 2 lepeltjes per keer. groet, Anne
Ps ze dronk 180/6, en ondanks groenen en fruit en een fles met rijstebloem, wordt mevrouw om 2 uur, 4 uur en 05.30 wakker. Om 05.30 heeft ze echt honger. Morgen is ze 4 maanden en vanochtend zat er 5 uur tussen haar voeding van 05.30 uur, 11.00 kreeg ze weer na om 10 een fruithapje te hebben gehad. Om 11 toch 210/7 gegeven en die dronk ze helemaal leeg, als ik 180/6 geef dan gilt ze daarna, want wil meer, en bij 210 was ze rustig. Ben wel enorm bang voor krampen. Heb het idee dat ze naar 4x 210+7 moet. Maar ja, ze is morgen 4 maanden, kan ik al een fles schrappen? Want ze komt zo wel boven die liter uit. Ze is overigens al 7,8 kilo en was 3220 gram bij geboorte. Moet haar om 23 ook altijd wekken voor de laatste fles, en E vindt het niet leuk. Krijst alles bij elkaar... Dus doe dan maar een droomvoedimng.