Het valt mij op dat mijn meisje de laatste tijd steeds meer een eigen willetje begint te krijgen en dat gaat samen met heftige driftbuien ze word bijvoorbeeld heftig boos als ik haar iets afpak waar ze niet mee mag spelen , en als ze aan het kruipen is dat ik haar ergens anders neerzet omdat ze daar niet mag kruipen ... Nu is mijn vraag wanneer begin je eigenlijk met grenzen te stellen , en vooral hoe stel je grenzen en laat je weten dat het niet goed is wat ze doet ... bedankt alvast ..
tjah dat doe ik eigenlijk al.. weet niet eens meer precies wanneer ik daar meeben begonnen ja zodra ze kon kruipen en ergens aanzat zei ik al eheh nu ze een jaar is is het drie keer zeggen eheh en nee dat mag niet en ergens anders neersten en bij de derde keer krijgt ze een tikje over de vingers.. niet hard maar ze weet nu wel wanneer ze iets niet mag.. succes!
Ja dat doe ik eigenlijk ook al het zeggen als ze iets niet mag , maar zijn er dan geen andere dingen die ik nog moet gaan doen nu , of zijn die driftbuien een fase waar ze doorheen gaan ?
Wij zijn daar eigenlijk ook al mee begonnen. Luca kruipt nu en trekt zich overal aan op. Op de tafel bijv. staan 2 windlichten die ik niet weg wil halen voor Luca. Hij moet maar leren dat hij daar niet aan mag komen. En ik moet zeggen dat gaat best goed.
Maar word hij dan niet boos als je hem bijvoorbeeld ergens weghaalt of zo , want Sara gaat dan echt gillen en dan balt ze haar vuistjes als ik dat doe ..
Dat is een fase, meestal. Ik geloof dat dat met een jaar vrij normaal is. Nu is het een kwestie van er niet aan toegeven en negeren. Zal niet altijd makkelijk zijn, maar als je toegeeft terwijl je eigenlijk nee had gezegd, is het eind snel zoek. Emma is nu bijna 9 maanden en druk aan het rond tijgeren. Wij hebben de regel, 2 keer wordt er duidelijk "nee"gezegd, geen resultaat? dan oppakken en ergens anders neer zetten. Ze snapt het nog niet altijd, maar we houden het wel vol zo. Als ik iets afpak wat ze niet mag hebben, dan wordt ze soms boos, ik negeer dat gewoon. Meestal stopt ze dan ook zo. Als ze iets heeft gepakt, wat mijn eigen schuld is, omdat ik het heb laten slingeren, ruil ik het om voor iets anders.
wij zijn ook al een tijdje aan het leren met nee dat mag niet en ja enz en het werkt hier al wel.. als ik nee zeg zeg ik het wel beetje boos dan kijkt ze me aan en knikt ze nee.. en als iik goed zo gaat ze al klappen.. maar driftbuien heeft ze ook als ik soms zeg nee alysia mag niet kan ze soms boos worden dan pak ik haar op en zet ik dr in de box tot ze uit gedrift is zal maar zeggen... en dan kroelen we even en is het weerr goed.. maar een eigen wil heeft ze ook dus proberen zo al rustig aan alles te leren
In het begin werd hij wel boos als hij iets niet mocht Maar nu kijkt hij me aan en begint te lachen dan gaat hij weer opzoek naar iets anders De windlichten op de tafel komt hij al bijna niet meer aan af en toe probeert hij het toch stiekem even aan te raken en kijkt me dan heel ondeugend aan
We hadden het er vanmiddag toevallig nog over.. Ik heb zoiets van: We beginnen nu al met nee zeggen als iets niet mag, dat is voor ons goede oefening om te leren om ook consequent te zijn. We zijn dat nl allebei niet, en dat zullen we toch echt moeten leren...
lars kijkt wel heel beledigd maar legt zich er bij neer als ik hem ergens weghaal. tenzij ik hem voor straf in de box zet, dan word ie boos, maar daar reageer ik niet op, en dan is het meestal snel over.
Laura wordt ook altijd enorm hysterisch als ik iets wegneem of haar teug haal van het kruipen. Maar meestal geef ik dan een speeltje aan haar en vergeet ze dat ze boos was. Het is een fase omdat ze nog niet begrijpen warom ze iets niet mogen. Als ze je straks beter gaan begrijpen gaat dat gillen wel over!
wij zijn er inderdaad ook al een tijd mee bezig. Maar soms moet ik er ook wel een beetje om lachen. Met kerst had ik Britt eindelijk zover dat ze van de kerstballen af moest blijven. Ging prima. Loop ik op een dag heel even de woonkamer uit en ik kom weer terug zit mevrouw voor de kerstboom met een kerstbal in haar hand. Ze zag mij en schrok zich kapot en ze keek heel betrapt. Hahaha ik moest moeite doen om mijn lachen in te houden..... Ik merk wel dat consequent zijn zijn vruchten afwerpt....Ze weet heel goed wat ze wel en niet mag.
vanaf het moment dat ze bij dingen komen die niet mogen, zoals de kastjes lades etc. ze zeggen wel eens dat ze niet begrijpen wanneer iets niet mag, maar ik ben van mening dat je ze zo wel de betekenis van nee kan bij brengen.. consequent blijven