Hoeveel en wat geven met sinterklaas

Discussie in 'De lounge' gestart door amber1978, 10 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

wij sparen voor zulke bedragen omdat wij sinterklaas uit gebreid vieren met vele kadotjes en een gezellige avond doen wij dit zo..
    wij zijn inderdaad erg veel geld kwijt maar ja ieder zijn wils toch :D
    en ik begrijp dat er mensen zijn die denken wat een stel gekke haha :D

2. mv3hartendiefjes

waarom is dat absurd wij sparen er voor om onze kinderne eens goed te verwennen
    en waarom wij dat doen tja omdat wij erg van zulke dingen houden en het erg leuk vinden
    om onze kinderen te kunen geven wat wij ze willen geven en het is niet altijd alleen maar speelgoed en zit ook vaak kleding tussen en pretpark kaartjes dat vind jeremy altijd leuk en nu begrijpt hij het ook wat het is..
    het is ieder zijn ding zeker maar vind het niet absurd vind het leuk om te geven :):)

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat vind jij, maar ik ben toch echt wat anders van mening. Ik vind dat je met zulke bedragen je kinderen buitensporig verwend en in mijn ogen heeft dat geen voordelen, maar alleen maar nadelen. Wat voor een boodschap breng je over aan je kinderen? Dat ondanks dat papa en mama geen bergen geld hebben, jij als kind wel alles kan krijgen? Dus straks als de kinderen volwassen zijn, moeten het leningen afsluiten om nog steeds die hebberige spullen te kunnen kopen ondanks dat er eigenlijk geen geld voor is. En sparen dan? Selectief cadeaus uitkiezen? Ook tevreden zijn met goedkopere spullen? Kopen naar draagkracht?

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Wat een onzin zeg. Daar komt toch echt nog een heel ander stuk opvoeding aan te pas. Hier ook een meisje die veel kado's krijgt, altijd dure merkkleding heeft en niets tekort komt. Maar is dat per defenitie verwend? Nee want haar word geleerd wat geld is, wat sparen is en vooral dat niet iedereen veel centjes heeft en het dus niet vanzelfsprekend is.

5. nicole26

nicole26 Niet meer actief

#85 nicole26, 12 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2009
    Ik sluit me bij sidmick aan , zo kan je toch wel alles als voorbeeld gebruiken . Het is toch ook niet zo dat de kinderen het hele jaar volgeduwd worden met alles wat ze willen , maar als mensen er voor kiezen om voor 1 avond per jaar gewoon leuke en ook leerzame spullen te kopen en niet kijken naar wat het kost schiet je te kort aan de opvoeding en het inzicht in geld wat je je kinderen meegeeft , nou dan moet je ook maar geen groot huis of dikke auto meer kopen want dan willen de kinderen dat later natuurlijk ook en sluiten ze ook hogere hypotheken en leningen af , toch ?

6. miss spider

miss spider Actief lid

30 jun 2009
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    tot nu toe voor de kleine die hopenlijk een deze dagen geboren word:rammelaar van 3 euro
    en voor de kleine man:blokkenpuzzel van 4 euro!en daar komen nog wel een paar kleine kado's bij,maar ben niet van plan om mega veel geld uit te geven,snappen ze niet,en dan ga ik van dat geld liever een keer zwemmen ofzo met de kids..

7. Omdat ik dat eigenlijk niet kán, en dus het gevoel heb dat ik m'n zoontje minder geef dan een ander kindje in een 'normaal' gezin, en dat is nou eenmaal een afgrijselijk gevoel.

Ik weet dat hij er niets van meekrijgt, dat hij het papier waarschijnlijk spannender vindt dan het cadeau wat er in zit, maar ik wil niet dat hij minder krijgt omdat het gezin waar hij in leeft niet perfect met een mama en een papa is. Dat is zijn schuld niet, ik wil dus ook niet dat hij er, zelfs als hij er niets van merkt, 'last' van heeft.

Dat begrijp jij misschien niet, maar dit is mijn gevoel daarbij.
    Dat hoef je niet meteen 'raar' te noemen, we denken, gelukkig, niet allemaal hetzelfde :)

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Normaal doen wij met de kerst alleen kadootjes maar goed nu we kids hebben komt Sinterklaas ineens langs hihi

Ik denk dat we zelf zo'n 50/60 euro gaan uitgeven aan onze zoon, onze dochter is pas 6 maanden dus die krijgt voor de vorm ook 2 nieuwe speeltjes. Vaak pak ik iets wat ik dan zoiezo al wilde kopen of kleding of iets voor zijn of haar kamer.

Voor zijn verjaardag bv een cars klok en dekbedden en dekbed zelf gekocht (nuttig EN leuk dacht ik zo)

Mijn ouders kopen dan vaak zelf ook nog wat apart voor hun erbij...

Mijn ouders zijn helemaal prettig gestoord NORMAAL met de kerst word er echt 250-300 per persoon uitgegeven maar we proberen het wel zo te doen dat als je dvd speler het bijna opgeeft of iets te kopen wat je niet snel voor jezelf zou kopen (omdat het eigenlijk extra is en het jezelf dan niet gunt)

Dit jaar geen kerstmis want mijn ouders gaan op vakantie op 1e kerstdag, ja dan is er nog wel kerstmis maar niet zoals gewoonlijk..

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij ermee doet, als je ervoor spaart en het leuk vind WHY NOT?! Mijn moeder kan ook echt genieten van het kopen en geven.. het is meer haar feestje als wie dan ook HAHA

Ik probeer er wel op te letten dat ik niet alleen merkdingen geef aan onze kids niet zozeer voor de prijs maar omdat ik ze niet te verwend wil laten worden, kijk sommige dingen koop ik voor kwaliteit (zoals duplo ipv abrick dingen) maar autootjes zijn van elk merk leuk, puzzels ook dus een beetje van beide werelden.

Kan er trouwens ook niet mee zitten als iemand anders meer of minder krijgt (hoe noemen ze dat ook alweer; oja jaloezie, leef gewoon je eigen leven en kijk niet naar wat anderen doen, dat valt onder de categorie lekker belangrijk.. )

9. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Waar kan een mens zich al niet druk om maken. Wat maakt het nou toch uit hoeveel iemand uit geeft aan verjaardagen, sint en of kerst? Als men dat voor zich zelf kan verantwoorden is het toch prima?

10. Biancaaa

Biancaaa Fanatiek lid

22 mei 2006
    1.852
    0
    0
    Flevoland
    Wij doen aan sinterklaas en aan kerst.
    met sinterklaas alleen cadeaus voor de kleine meid en met kerst voor iedereen.

Met sinterklaas koop ik ook eigenlijk hetgene wat ik tegenkom en leuk vind en dat verschilt iedere keer ook weer wat de prijs betreft.

In december komt de tweede en dan zullen we gewoon n kleinigheidje doen want dan heeft de kleine er nog helemaal geen benul van.

11. mv3hartendiefjes

ik vind dit een beetje belachenlijk dat je dit zo zegt
    omdat ik mijn kinderen wil verwennen met kadotjes op speciale gelegenheden zal ik ze niks kunnen bij brengen kwa dingen leren en met geld leren omgaan
    wat een rot verwoordingen gebruik jij bleh:x:x
    mijn kinderen zullen alles leren wat er te leren valt en als ik mijn kinderen met sinterklaas kerst en met de verjaardagen wil verwennen doe ik dat en dat heeft niks met strot verwend zijn
    dat heft gewoon te maken dat ik ze iets wil geven waar ik voor heb gespaard en als dat betekend dat ik ze zo veel kan geven dan is dat zo ik werk er hard voor om dingen te kunnen doen wat wij willen doen en wat wij willen uit geven ik geef liever het geld aan mijn kinderen dan aan een dikke auto en een super duur koophuis:x
    en nee mijn kinderen krijgen echt nie het hele jaar door wat ze willen er is hier ook nog disepline en regels
    ik schiet niks te kort in de opvoeding van mijn kinderen dat vind ik dus echt de grootste kul die jij hebt kunnen zeggen
    mijn kinderen hebben respecht en waardering voor andere mensen en weten echt wel wat geld is..
    mijn kinderen zullen leren om voor dingen te sparen en ervoor te werken dus ze zullen nooit een lening af hoeven te sluiten om dat ze iets dol graag willen
    ik zit ook niet in de schulden nooit gezeten en dat zal mijn kinderen net zo min gebeuren
    dus ga niet dingen bekondigen die je nog niet eens kunt weten
    omdat ik mijn kinderen verwen maak ik lekker uit en als ik dat kan laat mij lekker in mijn waardering dat zal ik je in de jouwe laten:x:x

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Manuela, ik denk dt je het verkeerd opvat.
    Nicole en Ik geven juist beide aan dat dure kadoos niets te maken hebben met verwend worden, dat wel of niet inzicht hebben in waarde van geld een kwestie van opvoeding is en niet van verwennen ;)
    Bovendien is het nu eenmaal zo dat iedereen leeft naar inkomen en dat een ieder dit moet spenderen zoals hij of zij dat wil. De een maakt er met de feestdagen een grote happening van, de ander houd het ingetogen. Laat iedereen lekker zijn ding doen mensen!

13. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    uhm, ga niet op het hele verhaal teveel of teweinig in...

ik denk hetzelfde als isamedi maw; doe wat jij kan en niet wat andere kunnen! {als ken ik het gevoel evengoed en netzoveel willen zijn/geven ook wel hoor}

wij geven voor onze dochter... uhm???
    moet eerlijk zeggen dat we gewoon iets uitzoeken wat we willen... maar denk ongeveer 75 euro excl. schoencadeau's en ik ben nu al aant verzamelen...

en voor onze zoon geven we zelf niet veel uit want hij krijgt zoveel kraamcadeau's daar vraag ik dus ook bonnen en van die bonnen koop ik dan de cadeau's ik vind het namelijk zó ontzettend dubbelop!

voor onzelf doen we denk ik niets, we willen namleijk in november ook nog een weekendje weg en tja we kunnen gewoon niet alles want zouden ook nog wel een andere auto willen!

voor mijn neefje {petekindje} met sint; 25 euro ongeveer en hij is ook nog jarig dus ook dan 25 euro ongeveer

voor ons andere petekindje met sint iets van 15/20 euro

voor mijn ouders per persoon 50 euro

en voor me broer en schoonzus iets van 25 euro p.p

wij en onze kids krijgen 100 euro p.p. van mijn ouders

zoals jullie zien vieren ew dit dus ook echt bij mijn ouders en geven we mekaar ook echt cadeau's... waarom? omdat het altijd heel gezellig is en wij het gewoon erg leuk vinden om te doen ;)
    al met al een dure maand ;)

edit; oja mijn mama is ook nog jarig die krijgt voor verjaardah ook ongeveer 30 euro hahaha

jeetje wat een geld he als je het zo opteld pff

14. mv3hartendiefjes

simick je hebt gelijk ik heb de verkeerde aan getikt
    het was voor merijn bedoelt die zei iets wat ik niet zo leuk vond
    ik ga het effe kopieeren
    sorry nicole ;)

15. mv3hartendiefjes

ik vind dit een beetje belachenlijk dat je dit zo zegt
    omdat ik mijn kinderen wil verwennen met kadotjes op speciale gelegenheden zal ik ze niks kunnen bij brengen kwa dingen leren en met geld leren omgaan
    wat een rot verwoordingen gebruik jij bleh:x:x
    mijn kinderen zullen alles leren wat er te leren valt en als ik mijn kinderen met sinterklaas kerst en met de verjaardagen wil verwennen doe ik dat en dat heeft niks met strot verwend zijn
    dat heft gewoon te maken dat ik ze iets wil geven waar ik voor heb gespaard en als dat betekend dat ik ze zo veel kan geven dan is dat zo ik werk er hard voor om dingen te kunnen doen wat wij willen doen en wat wij willen uit geven ik geef liever het geld aan mijn kinderen dan aan een dikke auto en een super duur koophuis:x
    en nee mijn kinderen krijgen echt nie het hele jaar door wat ze willen er is hier ook nog disepline en regels
    ik schiet niks te kort in de opvoeding van mijn kinderen dat vind ik dus echt de grootste kul die jij hebt kunnen zeggen
    mijn kinderen hebben respecht en waardering voor andere mensen en weten echt wel wat geld is..
    mijn kinderen zullen leren om voor dingen te sparen en ervoor te werken dus ze zullen nooit een lening af hoeven te sluiten om dat ze iets dol graag willen
    ik zit ook niet in de schulden nooit gezeten en dat zal mijn kinderen net zo min gebeuren
    dus ga niet dingen bekondigen die je nog niet eens kunt weten
    omdat ik mijn kinderen verwen maak ik lekker uit en als ik dat kan laat mij lekker in mijn waardering dat zal ik je in de jouwe laten:x:xhet heeft niks met draagkracht te maken of wat ook het heeft te maken dat ik mijn kinderen wil verwennen met speciaale gelegenheden en niet om dat ik ze door en door verwend
    ik spaar er voor om ze deze dingen te bieden en waar ik gewoon super trots op ben dat ik dat kan en mag

16. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    pfoe, wat een heftige discussies. Ik sluit me aan bij Sidmick en nog een paar. Ik vind ook dat de waarde van geld een kwestie is van opvoeden. Ik snap ook best dat heel veel gezinnen of alleenstaande ouders geen duizend euro kunnen uitgeven in de decembermaand. Ik denk ook dat het voor kinderen niet eens iets uitmaakt wat voor kado ze krijgen. Het gaat ook heel veel om de spanning en de verrassingen die Sinterklaas en Kerst met zich mee brengen. Dat kun je al met hele kleine dingetjes bewerkstelligen. Alleen als je wel veel kunt of wilt uitgeven, dan is daar toch ook niks mis mee? Als je veel verdient geef je dat logischerwijs ook makkelijker uit. En dan geef je het ook snel uit aan je kinderen.

Een kind wordt naar mijn idee altijd nog het gelukkigst van veel liefde en als je een kind maar goed duidelijk kunt maken wat geld betekent en dat het niet altijd makkelijk gaat, dan maakt de waarde van kado's naar mijn mening niets uit.

17. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Wow zeg wat een discussie hier.
    En waarover....juist, geld :( en hoe een ander zn kinderen opvoed.

Zo triest dat mensen gelijk hun mening klaar hebben over een ander.

Ook mijn zoontje krijgt met sinterklaas/kerst duurdere dingen dan normaal.
    Bijvoorbeel iets van Duplo en een teletubbielaptop(Voor sommigen is dit misschien niet duur maar voor ons een flinke investering. In zn schoen krijgt hij puzzels en boekjes.
    En dit jaar met kerst krijgt hij nieuw slaapkamermeubulair(Al gaat dat gedeeltelijk van zijn eigen spaarrekening af)
    Ik ga niet voor honderden euro's aan cadeaus uitgeven.
    Maar ik wil wel dat hij leert dat sinterklaas/kerst/verjaardagen speciaal zijn en niet net als alle andere dingen.
    Een cadeautje tussendoor zal niet zomaar 30 euro kosten maar een cadeautje met een van deze dagen wel.

En als ik gewoon heel eerlijk ben... Als ik het geld ervoor had.
    Dan deed ik het wel!

18. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.816
    4.057
    113
    Wij hebben niet een strak budget. Ik koop wat ik leuk vind en kan missen financieel, maar niet teveel want dan weet ze ook niet waar ze mee moet spelen.

19. Chicken1975

Chicken1975 VIP lid

26 feb 2009
    6.291
    0
    0
    Eigenaar administratie-/belastingadvieskantoor
    Omgeving Rotjeknor
    haha dat is ook weer zo!

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Het liefst geef ik juist helemaal niks. Gewoon omdat we eigenlijk al genoeg hebben.

Maar goed, dat kan ik niet verantwoorden tegenover ons kind. Sinterklaas komt bij iedereen en niet bij haar. Dat is ook erg vreemd en niet leuk.

Dus gedwongen meedoen. ;)

Gezellig kan ook gewoon zonder een cadeau.

Gezellig vergelijken met heel veel cadeaus is voor mij net zoals de vergelijking van een sigaret en gezelligheid.

Maar iedereen die dit wel zo vindt moet het gewoon lekker doen.

Deel Deze Pagina