hele dag niet voeden, maar ook niet kolven, mogelijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door giebel, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Dit vraag ik mij af. Het eind van mijn zwangerschapsverlof komt langzaam in zicht :(

    Ik was van plan dan de bv af te bouwen naar alleen nog 1 keer 's avonds.

    Maar de BV gaat eigenlijk heel goed, er zit nog niet veel ritme in maar dit lijkt meer te komen. Het nadeel vind ik wel dat ik alle voedingen zelf moet doen. Ik heb al wel een paar keer gekolfd om te zien of mijn zoon uit een fles wil drinken. Maar aangezien ik al zó vreselijk veel uren op de bank zit te voeden, heb ik geen zin om ook nog dagelijks tijd aan kolven te besteden.

    Nu werk ik straks de ene week 2 dagen en de andere week 3. Mijn werkdagen zijn van 8 tot 18 en ik ben dus onderweg van 07:30 tot minimaal 18:45. Op het werk kolven is geen optie. Ik weet dat iedereen gaat zeggen: ''daar heb je recht op, je baas mag het niet weigeren''. Maar mijn werk is er niet geschikt voor, ik sta de hele dag alleen en moet ook in mijn pauze klanten helpen en telefoon aannemen. Dus kolven kan niet en dat zie ik ook niet zitten.

    Nu vraag ik mij af of het mogelijk zou zijn om zoveel mogelijk bv te blijven geven, dus alle dagen dat ik thuis ben en 's nachts. En dan die dag dat zoonlief naar de oppas gaat KV laten geven. Maar de vraag: is dat mogelijk met oog op stuwing? Is er iemand die dit ook doet? Gewoon de hele dag werken en niets eruit halen of is dat echt niet haalbaar?
    Waarschijnlijk moet ik het gewoon een dagje gaan proberen denk ik?

    Sowieso denk ik dat ik, als ik zelf even wat langer weg wil/moet, ik zoonlief KV laat geven. Als ik de rest van de tijd altijd nog BV geef, dan zie ik daar niet zo'n punt in.

    Ik zou vandaag naar CB en om advies vragen maar er was iets fout gegaan en kan nu pas volgende week terecht. Vandaar dat ik jullie vast om advies wil vragen.
     
  2. sther3

    sther3 Niet meer actief

    Ik heb er nog niet veel verstand van, maar ik ben bang dat je productie dan heeel snel daalt.. Ik werk 2x5 uur en moet in die tussentijd ook wel echt kolven anders voelen m'n borsten keihard, plus ga ik lekken.. Dat ga je niet redden ben ik bang :(
     
  3. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Hoe bedoel je 2 x 5 uur? Dat is dan neem ik aan op 1 dag, en in de pauze tussen de 2 x 5 dan ga je kolven?
     
  4. Jeszss

    Jeszss Fanatiek lid

    16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Nee dat is niet mogelijk. Ten eerste zul je gek worden van de stuwing en echt op knappen staan na een paar uurtjes en als je dat een aantal dagen volgehouden hebt, zal je productie erg snel dalen.
     
  5. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Als je een paar dagen overdag niet kolft zal je productie meteen terug lopen. Maar als je dan thuis komt en savonds/snachts wel bv geeft komt misschien de bv weer op gang en heb je de volgende dag weer hetzelfde. Je zult overdag dan veel last hebben van stuwing, pijnlijke zware borsten en ze gaan lekken.
    Is het echt niet mogelijk dat je overdag 2 keer een kwartiertje kan kolven? Dan is de druk er een beetje af, blijft je productie wel op gang en ben je die melk niet kwijt in je zoogcompressen.
     
  6. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Nee dat is niet mogelijk want ik sta alleen in een winkel die niet sluit tussen de middag, en ik kan niet de deur op slot doen. Ik moet constant mensen helpen en telefoon aannemen...
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Kijk eens rond op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding, daar kan je veel informatie vinden over hoe je borsten, en je productie, werken. Niet onaardig bedoeld, maar wellicht weet je eigenlijk niet zo veel over hoe dat nou gaat allemaal. Des te meer je weet, des te meer je ook kan inschatten wat je mogelijkheden zijn.:)

    De hele dag werken en niets er uit halen, is van de ene op de andere dag niet mogelijk. Naast het feit dat je op een gegeven moment zal vergaan van de pijn, heb je dan ook heel snel een borstontsteking te pakken. Want er zit melk in je borsten, je kind zou eigenlijk moeten drinken, dus er zit een hele maaltijd in!
    Dus dat dagje proberen, nee dat gaat op geen enkele manier werken, en je zal waarschijnlijk tegen voedingstijd met gierende banden naar huis rijden...:cool:

    Wil je niet te maken krijgen met stuwing, dan zal je heel voorzichtig moeten afbouwen. Niet om de dag een voeding er af, maar echt minimaal een dag of 5 per voeding. Minimaal. Sneller geeft meer kans op borstontsteking, en je loopt het risico dat je productie volledig instort.
    Op deze termijn, moet je rekening houden dat je minimaal 4 voedingen per dag nodig hebt om de boel soort van aan de gang te laten . Minder, dat gaan je borsten waarschijnlijk niet redden. Daar zijn ze niet op gemaakt..;), en zal je productie dus niet gaan trekken.

    Overigens, je moet in je pauze ook klanten helpen en telefoneren??
    Sorry, maar je hebt gewoon recht op pauze, dat is JOUW tijd.
    Dan moet je baas de winkel maar even sluiten. Afgezien van kolven, je moet toch gewoon een broodje eten en even een moment voor jezelf hebben? Ook dat is gewoon wettelijk vastgelegd, en het lijkt me niet gezond als je dus een dag werkt zonder een half uurtje er tussen uit, even weg van de werkplek...Ik zou daar echt nooit mee akkoord gaan..:$

    Wel top dat je nadenkt over het hoe en wat hoor!
    En wat je verder ook beslist, je zal wel moeten gaan oefenen met de fles. Anders loop je kans straks een flesweigeraar aan je borst te hebben hangen...
     
  8. Lauwra

    Lauwra Fanatiek lid

    5 nov 2009
    1.220
    0
    36
  9. sther3

    sther3 Niet meer actief

    Nee 5 u per dag, en de dag erna ook 5 u ;) maar zelfs dan ga ik nog kolven tussendoor..
     
  10. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Tja in dit geval zal ik het langzaam gaan moeten afbouwen en hopen dat ik een avondvoeding erin kan houden. De kwestie van werken zonder ''echte'' pauze, ben ik met jullie eens. Maar we leven niet in een tijd dat je nog veel eisen kunt stellen denk ik. Het is bij ons altijd zo geweest dus ik weet niet beter. Als ik erover ga klagen is het ''voor jou 10 anderen'' vrees ik. En ik heb wel werk nodig. Het klopt zeker niet, maar ik weet niet beter. Het feit dat de zaak steeds wordt overgenomen en je ook 0 binding met je baas hebt, helpt ook niet mee denk ik... Bedankt voor jullie tips. Ik had ook niet verwacht dat het mogelijk was en ik zal me morgen goed gaan inlezen op internet over het afbouwen.
     
  11. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Opzich zou het moeten kunnen lijkt me, zat kindjes die ook nacht kunnen doorslapen zonder dat de productie daalt, dan zit er ook zoveel uur tussen. Weet alleen niet of overdag niet voeden ook kan icm doorslapen
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #12 Zoe123, 2 okt 2014
    Laatst bewerkt: 2 okt 2014
     
  13. Jj14

    Jj14 Actief lid

    22 mrt 2013
    187
    0
    0
    NULL
    Overijssel
    Ik red het maximaal zo'n 6 à 7 uur zonder kolven of voeden.... daarna wil je echt de druk van je borsten af.
    Het enige wat ik voor je kan bedenken is overdag dus minder vaak kolven maar dan 's avonds en 's nachts wel meer om zo toch aan zo'n 5 voedingen te komen.

    Ikzelf kolf nu 1 keer in de auto (onder het rijden met handsfree kolfset) en 1 keer op het werk.
     
  14. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    dat is ook nog een idee, zorgen dat je een kwartier eerder op je werk bent om te kolven, en na werktijd een kwartier kolven. Zal je nog wat moeten afbouwen, maar kan je productie het wat langer volhouden.
     
  15. Ellen8

    Ellen8 Actief lid

    8 apr 2013
    414
    96
    28
    Zelfs nu mijn zoontje 10 maanden is en nog maar 3 voedingen per dag krijgt (exclnnachtvoedingen) red ik het niet om een hele dag niet te kolven. Laatst een paar uur met stuwing rondgelopen (ivm afspraak op werk) en had meteen een verstopt melkkanaaltje te pakken. Het is niet prettig zo rond te lopen.
    Jammer dat het niet anders is voor jou. Begrijp je verhaal over je werk. Succes met afbouwen.
     

Deel Deze Pagina