Baby 4,5 maand wil zitten. Is dat slecht voor de rug?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moshi, 20 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hoi
    Me kleine wilt nu al zitten. In wipstoel trekt ze zich vanuit ligstand helemaal omhoog tot ze zit.
    Zelfstandig zitten gaat nog niet, maar op schoot vindt ze zittend fijn.
    vraag me af of ik het zitten mag stimuleren of niet? Had gelezen dat het slecht was voor rug, maarjah als kleine het al zelf 'doet'? :(:(

2. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik deed het niet met die leeftijd, idd i.v.m. de rug en het zelf leren te gaan zitten.

3. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ik zou het niet doen en haar ook minder in de wipstoel zetten en meer op de buik op de grond/box

Baby's gaan leren zitten vanuit kruip positie en daarvoor heb je goede romp spieren nodig. Een niet alleen goede buikspieren die ze nu traint

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Onze kleine mag op schoot wel zitten, haar dwingen te liggen werkt niet. We willen binnenkort de wipper van zolder halen zodat ze soms kan wippen, ze doet het nu vaak op schoot of in de newborn set op de stoel. Maar ze ligt verder heel veel op de grond. Daar kan ze goed oefenen met rollen en haar rugspieren.
    Ik vind dat je in dit soort dingen je kindje mag volgen, die wil graag ook zitten, maar jij bent de ouder dus biedt ook de andere dingen die nodig zijn, zoals op de grond liggen en spelen.

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    ZL lag toen in de wipstoel. Ook had ii een kinderstoel waarvan de rugleuning nog versteld kan worden. Hij wilde graag meer zien dus deed ik het zo. In de box legde ik hem veel op zijn buik. Rollen deed hij nog niet maar zo kon hij wel zijn spieren leren gebruiken.
    ZL zat wel bij mij op schoot maar dan ondersteunde ik hem.

6. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Is slecht voor de rug. Een kindje mag pas gaan zitten als het tot zit kan komen (en dus niet vanuit een wipstoel, wipstoel is sowieso niet echt goed om je kind vaak in te zetten: dan leert het niet te bewegen/vooruit te komen en dus niet zelfstandig tot zit te komen)

7. Tripletrouble

17 jan 2017
    32
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 4,5 maand probeert ook zelf te gaan zitten maar zij probeert het vanuit buikligging. Zelf stimuleren doe ik niet en ik leg haar altijd op haar rug weg. Ze draait dan zelf op haar buik en probeert dan zich omhoog te duwen om te gaan zitten.

Ik vond het ook erg vroeg en heb het toen eens gevraagd bij het CB. Daar zeiden ze dat als ze het zelf probeert ik het niet tegen moest houden maar ook niet moest stimuleren of oefenen. Want het is inderdaad wel vroeg.

Het optrekken in de wipstoel zou ik dan weer wel tegen proberen te houden omdat dit, denk ik, niet de juiste spiergroepen aanspreekt.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Het is idd slecht voor de rug en nek.
    Ik zou dit ook niet stimuleren en niet in wippertjes e.d. zetten. Er komen nog meer fasen waarin ze dingen willen waar ze nog niet aan toe zijn. Hoe vervelend ook noet je daar even doorheen.

Pas als ze zelf gaan zitten kun je ze veilig laten zitten.

Deel Deze Pagina