Ik ben aan het overstappen van bv naar fv. Nav een eerder topic wat ik had geplaatst nu toch weer van fles terug gegaan van calma naar avent. Hij drinkt nu soms zijn 150/5 fles bijna leeg, maar doet er dan ongeveer 12 minuten over. Ik lees overal dat het het beste is als ze 15-20 min over de fles doen. Dat doet ie van ons dus nu niet. Maar aan de andere kant zou hij volgens het cb makkelijk al 180/6 mogen. Wat vinden jullie? Zo laten totdat de fles echt steeds op gaat of nu al ophogen? Of een maat terug in speen? (Zit nu op maat 2) O ja, mijn zoontje is trouwens 4,5 maand oud en zit incl bv nog op 6 voedingen per dag.
Ik zou eerst weer terug gaan naar de kleinste speen. Als dat niet werkt kan je altijd nog een andere fles proberen. Verder zou ik gewoon op 150cc per keer blijven zolang hij hier genoeg aan heeft. Zeker als je straks zonder borstvoeding ook nog op 6 voedingen blijft,dan zit je met 6x 150cc namelijk aan de maximale hoeveelheid schepjes voeding.
Speen maatje kleiner. Als je nu volledig fv zou geven zou je dus 6 flessen van 150/5 geven. Het advies bij fv is max 30 schepjes. Als je verder overstapt en de flessen groter maakt moet je straks zorgen dat er ergens 1 voedingsmoment vervalt. Mijn ervaring is dat je een baby lastig kunt dwingen tot minder voedingsmomenten. En als jij je niet direct stoort aan de aantal flessen/voedingsmomenten bedenk dan dit; 6 flessen van 150/5 zijn totaal 30 schepjes. 5 flessen van 180/6 zijn ook totaal 30 schepjes. De bv geef je nog wel, maar deze zal ook vervangen worden door fv neem ik aan?
Ik zou pas een fles ophogen op het moment dat je kindje eerder voor de volgende voeding gaat komen na het leegdrinken van het flesje ervoor. Wat is anders de reden van de grotere fles? De enige reden die ik kan bedenken is dat de voeding door de druk van de hoeveelheid er harder uitkomt en dat je kindje daarom meer doorslikt. Dan kan je wachten op het teruggeven van voeding. Spenen zijn altijd lastig. Wij hebben niet zo heel lang speen 1 van dr. brown gebruikt, omdat ons zoontje boos werd dat hij zo hard moest zuigen. De fles duurde toen ook ruim een half uur. Toen we overstapten naar speen 2 van dr. brown was hij wel tevreden tijdens het drinken, maar had hij zijn fles soms al in 10 minuten leeg en gaf hij daarna best veel voeding terug. Als tussenoplossing heb ik een tijdje eerst speen 1 gebruikt tot hij boos werd en daarna speen 2 erop gedaan zodat het wat sneller ging stromen. Ik weet niet of je voed op verzoek, na een bepaald aantal uur of op vaste tijden, maar in principe zou je een manier moeten vinden waarop je aan je kindje kan merken wat hij nodig heeft. Ik voed bijvoorbeeld na ieder slaapje (dat was dus eerst heel vaak en nu wat minder vaak) en ik laat mijn zoontje zelf beslissen hoeveel hij dan wil drinken. Ik merkte dat hij 's ochtends weinig honger heeft en 's middags meer. Je houdt de hoeveelheden natuurlijk wel een beetje in de gaten, maar sommige kindjes drinken nu eenmaal meer dan anderen.