Hoeveel flessen met 5,5 maand

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Ramoontje, 5 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Rick is nu 5,5 maand. Hij weegt ong. 8,5 kg en is ong. 74 cm lang. :confused:
    Onlangs hebben we geprobeerd op 4 flessen over te gaan (van 200 ml) met een groente- en een fruithapje. Dit ging ong. 1,5 week goed en toen werd meneer 's nachts ineens wakker met honger. Op advies van het CB zijn we na een aantal "spooknachten" maar teruggeschakeld naar 5 voedingen met minder melk (+/- 180 ml) en een groente- en fruithapje. Nu gaat het eigenlijk best goed en slaapt hij lekker door tot in ieder geval een uur of 6 (laatste voeding 22.30 uur, met rijstebloem).

    Mag er in zijn flessen niet meer in zodat we bijv. toch op 4 voedingen uitkomen, dus bijv. 210 cc met 7 schepjes voeding (= 230 ml melk?) en dan zijn groenten en fruit? Mijn CB zegt van niet (ivm het maagje en de niertjes) en in mijn omgeving hoor ik veel berichten dat kindjes wel 210 cc in hun flesje krijgen (van ong. dezelfde leeftijd). Hier lees ik het ook vaker.... (ik weet overigens ook niet of hij op zou krijgen hoor) Wat is nu wijsheid?

    Begrijp me niet verkeerd hoor: ik vind die 5 voedingen helemaal niet erg (lang lijfje he ;) ), maar zat 't me gewoon af te vragen.....
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi,

    5 voedingen van 210cc zou ik niet doen. Dat wordt uiteindelijk een te grote belasting voor de niertjes.
    Wat je zou kunnen proberen is de laatste fles 210 doen en kijken hoelaat hij dan weer komt.

    Ilja
     
  3. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Oh maar ik bedoelde ook niet 5 flessen van 210cc hoor! Ik dacht meer om weer terug te komen op de 4 flessen......

    De laatste fles is een "volle" fles van 200 ml met rijstebloem. Rick krijgt nu dus 4 flessen van 180 ml en 1 van 200 ml (= 920 ml) en dan nog een groentehapje en fruithapje.
    Ik kan inderdaad eens kijken wat hij doet als de laatste fles 210 cc is. Overigens is het vannacht goedgegaan en is hij niet wakker geworden. Hij heeft geslapen van zijn laatste fles (22.30 uur) tot 07.15 uur (aan een stuk door), heerlijk! ;)
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Probeer het maar eens.

    Ilja
     
  5. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Update:
    gisteravond een fles 210 cc met 7 schepjes gemaakt en Rick daarvan 220 ml gegeven (met rijstebloem). Vanochtend om 05.30 uur was meneer weer wakker en lag vrolijk te kletsen. Speentje erin (ik moet toch altijd even gaan kijken of hij niet op zijn buik ligt - hij kan niet terugdraaien - en of hij niet met zijn hoofd onder de deken ligt, is ook al eens gebeurd), en hij sliep lekker verder tot 07.45 uur. Na zijn fles slaapt hij nu nog steeds.....
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Goed zeg!

    Ilja
     
  7. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Ben ik nog weer even....

    Hoe kunnen we het het beste aanpakken om naar 4 flessen te gaan? Ik wil het toch echt weer gaan proberen (ik vind eigenlijk dat hij nu best veel voeding krijgt).
    Laten we de laatste fles gewoon vervallen, hogen de andere flessen en de hapjes weer iets op en schuiven wat met de tijden?

    Het schema is nu ong. als volgt:
    - 7 uur fles 180 ml, terug naar bed en slapen
    - 10 uur fruithapje (100 ml)
    - 11 uur fles 180 ml
    - rond 13 uur meestal naar bed
    - 15 uur fles 180 ml (vaak moet ik hem wakker maken hiervoor)
    - 17 uur groentehapje (100 ml)
    - rond half zeven in bad en pyjama aan
    - 19 uur fles 180 ml daarna naar bed
    - 22.30 uur fles 200 ml + 5 schepjes (vd flesvoeding) nutrix

    Wat zou jouw advies zijn? Ik durf niet goed uit te proberen om bijv. de laatste fles te laten vervallen (en de papfles dus te vervroegen), ben bang dat hij dan ineens midden in de nacht weer voor een voeding komt en wat dan?

    Lastig hoor :rolleyes: :oops: ;)
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Meestal als je naar 4 flessen gaat worden die opgehoogd. Je zou kunnen beginnen om de laatste fles te gaan vervroegen. Eventueel die fles ook al wat gaan minderen. Je zult het toch echt moeten gaan uit proberen.

    Ilja
     
  9. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Kan ik dan ook beter de papfles wisselen met fles 4? Dat hij die vulling in ieder geval wel binnen krijgt....

    En wat het ophogen van de fles betreft: mag er dan toch 210 cc met 7 schepjes in of hoe moet ik dat zien? (ik dacht dat er niet meer dan 200 ml (180/6) in de fles mocht per keer, dat zegt mijn CB in ieder geval, maar met 4 keer 200 ml redt Rick het dus niet)

    Stom gedoe hoor, dat je daar zo over kunt twijfelen.... :rolleyes:

    Eens kijken wanneer we dat zullen uitproberen dan, zal wel vrijdag worden met het weekend achter de deur.... kan manlief er 's nachts ook eens uit als het nodig is ;)
     
  10. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou dan inderdaad de papfles voor het naar bed gaan geven. Als je over gaat op 4 flessen mag je rustig 210cc geven. Als het teveel zou zijn dan rest Rick wat. Je moet zelf even bekijken of je gaat proberen om de laatste fles eerst naar voren te halen of dat je direct probeert over te gaan, met de kans dat hij in het begin snachts een paar keer komt.

    Ilja
     
  11. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Dus 210/7 kan geen kwaad (dan zou de hoeveelheid melk gelijk blijven met 4 keer 180 ml en 1 keer 200 ml)?

    Stel dat ik inderdaad de laatste fles "in een keer" laat vallen en hij meldt zich dan 's nachts....wat dan? Toch maar een flesje geven (bijv. 100 ml) en dan iedere nacht langzaam afbouwen?

    God, soms word ik zelfs gek van mezelf :zucht:...... :rolleyes:

    Ik wilde morgen nog eens een keer naar het CB gaan, sowieso omdat ik benieuwd ben wat meneer nu weegt, en dan nog eens horen wat de wijkverpleegkundige zegt ten aanzien van Rick's eten nu....

    Ilja, in ieder geval bedankt voor al je adviezen en je steun tot nu toe!

    Groetjes,
    Ramona
     
  12. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als Rick toch 's-nachts wakker wordt dan kun je eerst proberen om hem te troosten en weg weg te leggen. Als je denkt dat hij echt honger heeft geef hem inderdaad dan een beetje.
    Vertrouw op je eigen gevoel.
    Zowel het Cb als ik kunnen je alleen maar advies geven. Jij beslist uiteindelijk wat je gaat doen.

    Succes.

    Ilja
     
  13. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Vandaag maar begonnen met 4 flessen.

    Tot nu toe gaat het goed. Om half zeven een fles (200 ml; tijd gerekt hij was al om 05.15 uur wakker), om tien uur een fruithap en om twaalf uur weer een fles (200 ml). Wil hem dan om 4 uur weer een fles geven (200) om zes uur een groentehap (ik zal hem wat meer geven dan anders) en dan om een uur of negen zijn laatste fles. En dan zien we wel wat er gebeurd.
    Ik probeer het - als hij wakker wordt - sowieso eerst altijd met zijn speentje, mocht hij echt gaan huilen (is 's nachts het teken dat hij honger heeft, heb ik gemerkt) dan zal ik hem een halve fles geven. Mocht hij dan blijven komen 's nachts de komende paar dagen, dan zal ik maar proberen die nachtvoeding geleidelijkaan af te bouwen.
    Zo heb ik het mij (hebben wij het ons) nu voorgenomen om te doen; hij zal immers toch een keer over moeten naar 4 flessen. Hij is gezond, komt niets tekort en qua leeftijd en gewicht moet het gewoon kunnen!

    We'll wait and see.......
     
  14. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Update:
    om 20.00 uur gisteravond de laatste fles (210/7 met nutrix); om 04.00 uur was meneer wakker en lag te giechelen?, heb hem 2 keer zijn speen moeten geven (en de 2e keer terug moeten draaien van buik naar rug) en heb hem daarna niet meer gehoord......uiteindelijk schrok ik zelf om 07.45 uur wakker en heb hem toen maar wakker gemaakt!

    De eerste nacht is dus goed verlopen; op naar de vele volgende!
     
  15. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dat klinkt super.

    ilja
     
  16. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Nieuwe update:
    ruim een week aan de gang en jawel hoor: het is weer raak!

    Vannacht om 4 uur was meneer wakker. Ik heb geprobeerd hem een paar keer zijn speen te geven (zou hij daar niet aan gewend raken?), maar na ruim driekwartier was het brullen geblazen. Uiteindelijk heb ik om 5.15 uur maar een halve fles gemaakt en hem die gegeven, gevolgd door zijn speen. Daarna heeft hij lekker verder geslapen tot 8 uur en na de fles van 8 uur nog weer tot 10.00 uur.

    Wat moet ik hier nou mee? Dit kan toch niet de bedoeling zijn.....(zucht)
     
  17. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou nog even afwachten wat hij de aankomende nachten gaat doen. Aan een speen kunnen ze idd gauw wennen, maar aan de fles geven snachts ook.
    Misschien was het eenmalig.
    Je ziet wel vaker dat kindjes zo een aantal weken snachts goed doorslapen en dan weer een aantal nachten wakker word. De reden....dat kunnen er zoveel zijn.

    Hopelijk tuft hij aankomende nacht weer door.

    Ilja
     
  18. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    En anders dan toch maar even tijdelijk een halve fles geven? Ik weet het anders ook niet. Moet maandag naar het CB toe, zal daar ook mijn licht eens opsteken....
     
  19. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou alleen een fles geven als hij ook daadwerkelijk honger heeft.

    Ilja
     
  20. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Dat was ook wat ik bedoelde....eerst speentje proberen, lukt dat niet en wordt het brullen geblazen, dan krijgt hij de fles.

    Ilja, bedankt maar weer!
     

Deel Deze Pagina