kolven voor het werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Poohbeer2, 10 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Als ik, over 5 weken weer ga werken wil ik mijn dochter borstvoeding blijven geven. Ik ga drie dagen werken, twee dagen passen de ouders op en 1 dag is mijn man thuis (papadag!)
    Ik moet zo langzamerhand wel beginnen met het opbouwen van een voorraad in de vriezer.
    Nu is het probleem dat mijn borsten genoeg voeding maken voor haar. Dus ik probeer na haar voeding wel te kolven maar krijg er niet meer uit dan een bodempje.
    Ik ben bang dat als ik tussen twee voedingen vanhaar kolf, dat ik dan niet voldoende melk voor haar heb.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ze krijgt overdag om de 4 uur en 's nacht om de 8 uur dus om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00, 23.00 uur n ze is nu 7,5 week oud. Hier doet ze het goed op. Ze vraagt niet om meer en slaapt 's nachts heeel erg goed door.
    Na de voeding van 19.00 uur valt ze als een blok in slaap en om 23.00 uur moet ik haar echt wakker makenen dan slaapt ze weer tot 7.00 uur. Dan wordt ze zelf wakker. Maar wanneer kan ik dan het beste kolven?

Ik kan wel goed overweg met de kolf, ik oefen al een tijdje, zodat ook mijn man af en toe de fles kan geven en ik uit kan slapen. Wat een luxe-positie heb ik hé?! Ik kolf dan ongeveer 130cc. Want af en toe kolf ik ook op het moment dat zij aan de borst moet en dan geeft mijn man het in een flesje omdat hij het erg leuk vindt om haar te voeden en Aaliyah uit een flesje moet kunnen drinken en dat gaat heel erg goed.

Mijn volgende vraag: Ik ga straks weer werken, maar mijn functie wordt dan het binnen proberen te halen van klanten.
    Dat betekent dat ik af en toe naar klanten toe moet. Ik ben dan niet echt in de gelegheid om te kolven op het moment dat zij de borst moet hebben. Kan ik het kolf moment uitstellen?

En hoe kun je afgekolfde en ingevroren melk het beste opwarmen. Kan dat ook au bain marie? En moet je het eerst laten ontdooien in de koelkast? Ik doe het in ijsblokzakjes en dan ongeveer 1 voeding in 1 zakje met een sticker erop met de kolfdatum.

Ik wil het kolven graag goed aanpakken zonder dat ik stuwingen krijg ofzo. Het gaat nu echt heel erg super. Heb nergens last van en zo kan ik het ook heeeel erg lang volhouden en dat wil ik zo graag.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Char,

Wat je schrijft klopt inderdaad. Nu maak je precies zoveel melk aan als nodig.

Als je wat extra kolft dan doe je dat tussendoor. Je sprokkelt beetjes. Het is niet erg om tussen de voedingen in te kolven. Je lichaam maakt ter plekke nieuwe melk dus je zit nooit zonder. de melkstroom zal hooguit iets minder sterk zijn.

Het beste resultaat levert het vaak als je direct na de ochtend voeding je borsten verder leeg kolft. Met 4 uur tussenpauze kan jebest een uur na de voeding je beide borsten leeg kolven. Verwacht geen flessen vol, dat is je lijf immers niet gewend om op dat tijdstip een voeding klaar te hebben. Als je echter dit een aantal dagen op hetzelfde tijdstip doet dan krijg je op dat moment wel meer melkaanmaak.

Als je straks werkt dan kan je natuurlijk best wat spelen met de kolftijden. J emoet alleen zelf aanvoelen wanneer je moet gaan kolven. Kolf liever iets eerder (bijvoorbeeld voordat je naar klanten gaat) dan dat je te lang wacht. dan krijg je soms ineens te volle borsten en kan de melk spontaan stromen. (Van die natte plekken staat ook niet zo charmant)

Het opwarmen au bain marie is een prima manier.
    Ook het bewaren zoals je beschrijft is prima. Als je invriest dan inderdaad de avond voor gebruik in de KK laten ontdooien.

Vers gekolfde melk kan je 5 dagen in de KK bewaren. Als je het invriest dan liefst wel dezelfde dag invriezen.

Succes en ik denk dat je goed bezig bent.

Ilse

3. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    nu hoop ik dat je je mening wil geven over mijn volgende probleem.
    Ons dochtertje is geboren op 18 juli en woog toen 3870 gr en ongeveer 50 cm
    Op dag 5 woog ze 3410. Ze wasveel te veel af gevallen doordat mijn borstvoeding niet op gang wou komen. Gelukkig, door te kolven en een beetje bij te voeden met flesmelk klom ze a gauw weer op. twee weken na haar geboorte was ze weer op geboortegewicht.
    Je begrijpt dat haar gewicht ons toen behoorlijk ongerust heeft gemaakt.

Nu ben ik op 12 augustus naar het consultatiebureau geweest. Ze was toen 3950 gram en 53 cm.

15 september ( 1 maand later) is ze maar 70 gram aangekomen.
    Ze woog nu dus 4020 gram en is wel flink gegroeid 57,5 cm.

Ik moet nu overdag om de 3 uur ipv 4 uur voeden, maar zelf denk ik dat dat weinig helpt.
    Toen ik om de 4 uur voedde kreeg ze 160 cc per keer ongeveer. Dat weet ik door te kolven.
    Krijgt ze nu niet dezelfde hoeveelheid per etmaal maar dan verdeeld over 6 voedingen?
    Ik heb nog niet gekolfd om mijn lichaam eerst er even aan te laten wennen.
    Heb jij mischien enig idee waar het aan kan liggen waarom ze niet zo veel is aangekomen en wel is gegroeid?

Honger heeft ze niet want ze krijgt voldoende melk en ze huilt ook niet ofzo. Ze is juist heel erg tevreden en ook lekker actief in de box. Slaapt 's nachts heel erg goed, maar doet overdag meer hazenslaapjes.
    Als ze te weinig zou krijgen zou het een suf kindje moeten wezen en in ieder geval niet zo actief.
    Je zult begrijpen dat ik nu weer helemaal in de stress zit. Helemaal omdat ik zo graag borstvoeding wil geven en dit niet op wil geven.
    Op het consultatiebureau wisten ze niet waar het aan kon liggen of wat ik moest veranderen want alles leek goed met haar te zijn alleen haar gewicht niet. Dan moest ik maar proberen om om de drie uur te voeden.
    Want het gewicht was toch niet echt goed. Maanddag moet ik weer langskomen om te wegen.
    Ik hoop dat je een idee hebt wat ik kan doen. Ik weet het nameljk niet meer

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    groei kan in de lengte en in de breedte zitten. kijk of ze genoeg plast en poept, heeft ze last van andere dingen, moet je haar wekken voor de voeding of komt ze zelf? allemaal dingen om te bekijken. wanneer ze levendig is, zelf komt voor een voeding en voldoende plast, kun je voor de zekerheid kijken of je ergens op de dag verspreid een voeding ertussen kunt smokkelen. ik denk dat je het verder goed doet!

geef je 2 borsten per voeding? gebruikt ze veel een speen? je zou 2 borsten per voeding kunnen geven, of wisselen tijdens het voeden (dus eerste borst geven, neemt ze langer pauze, dan omwisselen naar de andere) en dat een paar keer doen. zo krijgt ze meer en maak jij meer aan. probeer het een paar dagen uit. bij speengebruik kun je dit verplaatsen naar na de voeding, ipv voor het voeden: ze kan dan moe zijn en minder effectief drinken.

persoonlijk denk ik dat je kindje goed gegroeid is....in lengte!

succes,
    heidi margit

5. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik geef haar altijd 2 borsten die ze ook helemaal leeg drinkt. Dat merk ik als ik na de voeding kolf. Dan kan ik niet meer kolven dan een paar druppels. Overdag geef ze zelf wel aan dat ze trek heeft. Ze gaat dan smakken. Alleen bij de voeding van 11 uur 's avonds niet. Dan slaapt ze vaak nog half. Ze drinkt ook heel erg goed, ongeveer een kwartier per borst.
    Meestal geef ik de 1e borst een kwartier en de andere zolang ze wil, dat is meestal ook ongeveer een kwartier. Plassen doet ze super. Elke luier is heeel erg goed gevuld. Poepen gaat wat minder. Ongeveer 1 flinke luier in de 4 dagen, maar dat kon geen kwaad zeiden ze bij CB.
    Maar 160 cc per voeding en dat was eerst 5x per dag, dat is toch voldoende voor een meisje van 4 kilo?
    Spugen doet ze niet. Af en toe een mondje terug geven wel.
    Ik geef nu dan 6 voedingen zoals me wed geadviseerd door het CB en kijk dit een weekje aan tot maandag voor de weging.
    Qua groei in de lengte staat ze nu boven gemiddeld, maar qua gewicht onder het gemiddelde. Nu weet ik dat geen kindje gelijk is, maar dit is wel een groot verschil.Een lang kindje moet toch ook zwaarder zijn?
    Het maakt me wel erg onzeker en bezorgd.

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    op basis van haar laatste gewicht mag ze in 5 voedingen zo'n 150 cc krijgen per voeding. Met de 160 die je haar aanbiedt zit je dus goed.

kijk het nog even aan. maandag weer wegen. mogelijk heeft ze dan haar groei weer opgepakt!

probeer te genieten van je kindje!

heidi margit

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Bedankt. Ik maak me toch wel zorgen. Aan de ene kant weet ik dat ik het goed doe. Alles wat CB en jij voorstelde deed ik al. Dus ik ben goed bezig. Ook aan Aaliyah merk ik dat het goed met haar gaat, anders was wel niet zo actief geweest en heel erg slaperig en huilerig zoals net na haar geboorte toen ze zoveel afviel. Maar toch maakt het me onzeker, want ze hoort ook in de breedte te groeien. Het stelt me wel gerust, dat de dingen die jij voorstelt, ik al deed. Dus de manier van voeden is oed.
    Bedankt voor je antwoorden

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi Char,

Kijk het gewoon een week aan. Geef haar de tijd en de gelegenheid om de groei weer op te pakken. Soms zie je een stilstaan als kinderen op een andere manier groeien (in de lengte), maar ook als ze een ontwikkeling doormaken. Dat kan mentale groei zijn, maar ook bijvoorbeeld omrollen, (nu nog wat vroeg!)
    Ook als kindjes iets onder de leden hadden bleven ze wel eens stilstaan: immers, alle energie hadden ze nodig om niet zieker maar juist beter te worden. Mocht je op dat moment toevallig wegen valt dat op. Anders zou je het niet eens merken.

Geef haar de ruimte om te groeien, prik voor je zelf een datum en ga wegen. Kijk of het goed gaat. Blijft ze achterlopen of verder terugvallen dan ga je verder kijken en spreek je met je huisarts af.

Ik hoop dat je hier rust in kunt vinden tot na het weekend?
    Hartelijke groet,
    heidi margit

9. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Ik wil je even laten weten dat Aaliyah 220 gramis aangekomen in een week tijd. Ik ben blij dat ze weer goed groeit. Ik heb alleen zelf niet het idee dat dat van een keer extra voeden komt, want naar mijn idee maken mijn borsten nu minder voeding aan. Dus ik denk dat ze dezelfde hoeveelheid maar dan meer verdeeld over meer voedingen.
    Qua engte is ze niet gegroeid dus ik denk dat het meer komt dat ze in de lengte zo gegroeid was (4 cm in 4 weken).
    Ik ga wel door met om de drie uur voeden omdat zij daar nu aan gewend is en ik het risico niet wil lopen dat ze toch weer niet groeit.
    We zijn nu weer op de goede weg!
    Bedankt voor je antwoorden en je ondersteuning. Het heeft me grustgesteld!

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn meid,

ook namens ilse: geniet van je meisje!

Heidi Margit

Deel Deze Pagina