Sinds anderhalve week heb ik mijn zoontje van ruim 5 maanden laten proeven van groente en fruit. Hij vind alles heerlijk en veel te weinig. Nu willen we hem normale porties gaan geven, hij is er blijkbaar aan toe. Maar wat is een normale portie? En moet ik dan ook minder flesvoeding gaan geven (nu nog 5 per etmaal)? Al zijn flessen gaan altijd helemaal leeg. Is er iemand die dat weet?
Tot zes maanden mag vast voedsel geen melkvoeding vervangen. De komende 3 weken moet je dus dezelfde flessen geven. Vast voedsel naast de flessen mag maar moet niet, hij mag zoveel eten als hij wil, zolang hij maar niet minder gaat drinken. Het hoeft u ook og echt niet elke dag.
Ik ben er niet echt bang voor dat hij minder gaat drinken, hij is dol op alles wat ik hem geef. Ik ben eerder bang voor overvoeding, dan voor ondervoeding. Zoveel hij wil is bij mijn zoon misschien veel te veel. Ik zal de flessen houden zoals ze zijn. Hoeveel zit er eigenlijk in die eerste-hapje-potjes? Ik maak vers en kan het op internet zo niet terug vinden...
Ik geef mijn dochtertje gewoon de hoeveelheid van 1 stuk fruit, dus 1 geprakte banaan of 1 nectarine, etc. Dat krijgt ze ook precies op. Qua groenten gewoon een peuterbordje en kijk ik wel hoe ver ze komt, ligt er ook aan wat het is.
Hier ook gemiddeld 1 stuks fruit ter grootte van een appel/banaan/peer. Dus van pruimen meer en een mango krijgt ze in 2 keer.
Mijn dochter is ook ruim 5 maanden en sinds een week of 4 wou ze nog maar 4 flessen en zijn toen begonnen met bijvoeding en extra drinken te geven. Op zo'n potje vanaf 4 maand staat 125 gram, maar mijn meid eet nog maar de helft van zo'n potje. Met 6 maand is de hoeveelheid alweer verdubbeld. Als ik het vers maak, pureer ik vaak 1 stuk fruit. bij bloemkool en broccoli, sperziebonen, doperwten vries ik het in in diepvriesblokbakjes en gebruik maar 2 blokjes per keer, maar mijn meid eet groente gewoon erg weinig. Tis erg verschillend per kindje
Overigens is 4 flessen per etmaal op die leeftijd vaak voldoende. Los van of de bijvoeding een fles vervangt, dus perse vasthouden aan 5 flessen tot 6 maanden is wat kort door de bocht.
Bedankt voor jullie reacties. Fijn, zo'n concreet antwoord Mama Roos. Met die 125 gram kan ik wel wat. Dan ziet het schema er nu ongeveer zo uit: Tussen 7 en 8:30uur (afh. hoe laat hij wakker wordt) fles 180cc/5 10u: groente maximaal 125gram Tussen 11 en 11:30u fles 180cc/3voeding+2rijstebloem 15u: fles 180cc/5 16u/16:30u: fruit, 1 stuks (of meer als het kleintjes zijn) 19u: fles 180cc/5 22:30u: fles 180cc/6 Klinkt dat als een normaal schema?
Nee hoor, ik houd niet vast aan die flessen! Dat doet mn manneke.... . Ik zit soms best te speuren naar mogelijkheden om er 1 af te halen. Maar zolang hij ze zo graag pakt en het cb mij niet boos aankijkt, sluit ik aan bij zijn behoefte.
Ja, het schema klinkt heel normaal. Onze dochter had ditzelfde schema, op de late fles na. Ze kreeg in totaal 4 flessen van 180/6 (waarvan 1 met rijstebloem) en sliep dan van 19:00 tot 07:00. Onze jongste is bijna 6 maanden en heeft ook ongeveer dit schema. Zij is echter een slechte flesdrinker en krijgt 5 keer 160/5 (werkt beter dan 150/5...) en laat daar gemiddeld 40cc van staan, maar dus nog wel die fles om 22:30-23:00. Door het slechte drinken is ze maar een klein ukje, pas 6 kilo, vandaar die laatste fles. Onze oudste was met 6 maanden 8,5 kilo en had die laatste fles dus niet meer nodig. Ik snap alleen jouw flesverhoudingen niet helemaal, maar dat zal wel een reden hebben? [edit] Wacht, wij geven fruit en groente andersom. Fruit in de ochtend, groente in de namiddag, zodat dit beter past bij een normaal ritme zeg maar.
Is er een reden voor dat je s'ochtends groente geeft en s'middags fruit? Mijn schema is als volgt: 7 uur fles 180/6 10 uur 1 nectarine gepureerd. 100cc venkelthee 12:30 fles 180/6 15:30 fles 180/6 17 uur staat courgette op het programma 100 cc venkelthee 20 uur fles 180/6 Als hij zelf nog 5 flessen wil is dat toch ook prima, vaak geven ze het zelf wel aan als het te veel is/ word.
Fijn, dan kan ik met een gerust hart gaan voeden... Ik geef smorgens groente en smiddags fruit op aanraden van ons (antroposofische) kdv. Heb geen idee meer waarom ze dat zo aanraden. Ik draai het even zo makkelijk om als ik er anders over denk. Ik zoek in het begin een beetje houvast bij wat me wordt aangeraden. Als iets goed loopt, dan ontdek ik soms dat ik zelf dingen liever anders heb. Dan verander ik het gewoon weer. Ja, die flesverhouding..... Hij is lang super hongerig geweest, 6 voedingen gehad en heeft ook best een poos te veel schepjes gehad per etmaal. Dat zat me niet lekker. Ik heb toen een beetje stiekem iedere voeding een schepje minder gedaan, langzaamaan. Dit had ie niet door, ook doordat de hoeveelheid vocht in de fles voor hem wel klopte. Nu is die zesde fles er wel af, maar omdat hij tevreden is met die verhouding geven we het hem met 180cc. Niets mis met wat extra vocht denk ik dan. Mama Roos: varieer jij niet met andere groenten en fruit?
Jawel hoor, dit was alleen een voorbeeld van vandaag... Wel geef ik nieuwe soort fruit en groente een paar dagen achter elkaar om zo aan de smaak te laten wennen.
Mbt flessen: jij geeft met die verhoudingen natuurlijk geen 5 volwaardige flessen, dus mag je ook niet zomaar een een fles gaan afhalen voor 6 mnd. Tot 6 mnd hebben kindjes minimaal 4 flessen nodig van 6 schepjes per fles, dus 24 schepjes voeding per dag. Dit zou ik zeker aanhouden tot 6 maanden.
Je mag van poedermelk nr1 gewoon 30 schepjes per dag geven hoor, dus 5x 6 scheppen op 180 water (of iets meer als het bijv warm is). Rijstebloem doe je er niet bij als vervanging van de schepjes poedermelk, maar als extra bij de klaar gemaakte fles. Het is misschien wel verstandig om richting die 6 maanden naar 4 flessen van 180/6 te gaan werken. Van opvolgmelk nr2 mag je namelijk maar 800cc per dag geven (=24 scheppen, wat je trouwens nu al hebt alleen verdeeld over 5 flessen). Maar misschien is dit allemaal wel bewust zo... dat weet ik dus niet.
Wij geven idd nu: 7.00 fles 180/6 9.00/9.30 fruit à 100 gram 11.00 fles 180/6 15.00 fles 180/6 17.00 groente à 100 gram 19.30 fles 180/6 En dan hebben we sinds gister de fles van 22 uur (90/3) eraf want de ochtendfles werd nog niet half leeg gedronken. Wel drinkt onze knul de laatste dagen erg slecht en liet hij vandaag bij bijna elke fles veel staan. Heb hem tussendoor ergens 100 extra aangeboden omdat hij anders echt te weinig had gedronken. Rijstebloem moet idd niet de flesvoeding vervangen maar voeg je extra toe aan de voeding. En veel water geven ipv de normale hoeveelheid/verhouding is volgens mij helemaal niet zo goed. Wel kan je een keer extra water geven om ontlasting wat zachter te maken maar wat je nu geeft is helemaal uit verhouding.
Ik lees nu pas dat je kind maar 24 schepjes kunstvoeding op een dag krijgt. Dan zou ik niet gaan minderen op de flessen. Je mag niet te veel sleutelen aan de verhouding water/poeder bij kunstvoeding. Een beetje extra water per fles mag, maar niet meer dan 15-20 cc per fles. Maak je de fles wateriger dan loop je de kans dat je kind tekortn oploopt. 24 schepjes is op zich mooi, dat is zometeen met 6 maanden ook het maximum, dus dat kun je aanhouden, maar ik zou welies aan dat water doen. Verder is EN fruit EN groente voor een kind van deze leeftijd wel een beetje veel van het goede hoor...