Krijgt ze Johannesbroodpitmeel in de fles vanwege spugen/reflux? In dat geval moet je zéker niet gaan ophogen, maar juist kleinere flesjes gaan geven. Terug naar 90+3 en vaker voeden. Je kindje gooit het teveel aan voeding er uit, en in plaats van de oorzaak oplossen (kleinere flessen) ga je met jbpm symptomen bestrijden... Bij reflux is de eerste stap kleinere flessen geven, dan de leefregels volgen, als 3e stap pas Johannesbroodpitmeel en als 4e stap evt medicatie.
Als je Johannesbroodpitmeel toevoegd ga ik uit van refluxklachten. En bij refluxklachten is 120/4 al te groot op deze leeftijd! Dan is 90/3 met elke 3 uur een voeding veel wenselijker. Door de flessen te vergroten is de kans aanzienlijk dat je de reflux juist verergert. En heb je eerst alle leefregels al toegepast? Behalve dan de kleine flessen... Toevoeging, zie net hierboven soort gelijke reactie...
Johannesbroodpitmeel voor baby van 4 weken vind ik best vreemd klinken, tenzij het een reflux kindje is. Mijn zoontje dronk met 4 weken flesjes van 120 + 4. Ene keer 6 en andere keer 7. Hij was ook een erg grote baby die veel behoefte had aan voeding.
Heeft ze reflux dan omdat je dat erbij doet? Dan juist niet gaan ophogen, maar kleinere flesjes verdeeld over de dag geven.
Bedankt voor jullie reacties. Nee ze heeft geen last van reflux.. Maar het consultatiebureau zei dat ik dit het beste kon doen..
En waarom dan? Wat is de insteek? Zoals hierboven al door meerderen aangegeven: je lijkt zaken te willen veranderen die je niet hoeft te veranderen.
En het is een oplossing voor? Consultatiebureau lijkt het wel een wondermiddel te vinden om het voor alles als advies te geven. Echter het gebruik ervan kan verschillende bijwerkingen hebben waardoor je het dus juist niet zomaar moet gaan gebruiken. Slecht advies dus.
Waarom dan? Geeft ze zoveel voeding terug? Want daarvoor is het eigenlijk. Het maakt de voeding gewoon wat dikker waardoor het minder makkelijk omhoog komt. Wanneer ze dit niet doet, zou ik het echt niet geven hoor.
Maar dat is toch een raar advies dan? Wat wil je ermee bereiken? Zelfs bij een refluxkindje is Johannesbroodpitmeel een achterhaald advies.
Volgens mij zat mijn kleintje toentertijd op 90/3 per voeding. Alleen ging het hierna best snel omhoog. Ik dacht dat hij met twee maanden 120/4 kreeg. Ik gaf waarmee de kleine tevreden was. Ik weet dat vele mama's het hier niet mee eens zijn, maar ik keek naar mijn zoontje en hoe hij op de voedingen reageerde. Als je kleintje tevreden is met de huidige voeding, lijkt mij dat prima. Edit: ik zou er nog geen johannesbroodptimeel in doen. Dit is om te zorgen dat kindjes minder spugen. Als ze dit niet doet zou ik het niet doen. Ik las ergens dat je kindje zo'n 3800 gram is? Lijkt mij normaal gewicht. Mijn kindje was zelfs iets zwaarder geloof ik.
Mag ik vragen wat voor bijwerkingen dat kunnen zijn? (ik geef wel klein beetje Johannesbroodpitmeel ivm reflux-klachten; naast de leefregels - maar overweeg wel te kijken of het ook weer afgebouwd kan worden die Johannesbroodpitmeel)
Nutriton geeft meer klachten dan pure jbpm. Nutriton kan krampen, diarree en verstopping veroorzaken. Deze staan er echt om bekend. Men denkt dat kinderen met reflux ook een gevoeligere maag hebben dan kinderen zonder reflux. Johannesbroodpitmeel valt zwaarder dan gewone voeding en drukt meer op de mogelijk toch al gevoelige maag. Dikke voeding in de slokdarm doet meer pijn doordat het dikker is, maar blijft ook nog eens langer in de slokdarm dan dunne voeding. Daarnaast zijn er altijd kindjes die er extremer op reageren, zo ging mijn jongste projectiel spugen erdoor. Johannesbroodpitmeel is niet bewezen werkzaam, maar ook niet bewezen niet werkzaam. Ik denk dat zoiets ook geheel van het kindje afhankelijk is. Ik ben van mening dat het te vaak verkeerd wordt geadviseerd en dus ook onnodig vaak wordt gebruikt. Maar medicatie is ook niet goed om zomaar te geven. Daarom ben ik van mening dat je eerst de leefregels goed moet opvolgen met reflux, dan pas kan kijken of Johannesbroodpitmeel iets doet. Mocht dat niet voldoende werken, weer stoppen en medicatie vragen. Dit komt overigens overeen met de richtlijnen van kinderartsen in NL Werkt de Johannesbroodpitmeel wel dan kan je beter het wel blijven gebruiken. Want ik denk dat medicatie schadelijker kan zijn dan Johannesbroodpitmeel, mits het kindje daar niet op reageert.
Dank voor je uitleg. Wij geven Johannesbroodpitmeel zelf toegevoegd aan de voeding. Lijkt hier goed te werken, ook het steeds terugkomen van de melk lijkt een stuk minder (al kan ik me voorstellen dat het de keren dat het terugkomt wel pijnlijker is als het dikker is..). Hoe dan ook sinds alle veranderingen een rustiger kindje, veel minder spugen krampjes en huilen..
Soms moet je, in mijn ogen, keuzes maken. Het klinkt alsof jij de keuze moet maken om of een onrustige baby met huilen te hebben of een tevreden baby met Johannesbroodpitmeel. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag en dus extra druk, hierdoor verergeren de reflux klachten en wordt het huilen erger. Dan heb je een mooie neerwaartse spiraal. Jouw reden om Johannesbroodpitmeel te gebruiken is iets heel anders dan de reden van ts. Reflux is namelijk de enige mogelijke reden voor Johannesbroodpitmeel.
Ja het advies van het consultatiebureau aan ts om in deze situatie te geven begrijp ik inderdaad ook niet echt nee.
Ik zou ook graag willen weten waarom ts dit advies heeft gegeven zodat we waarschijnlijk een beter alternatief kunnen geven. Helaas reageert ts daar tot op heden niet op. En dat is het punt waar ik mij aan stoor; cb's geven zo makkelijk het advies om overal maar jbpm voor te gebruiken.