te veel voeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by miepje21, Jan 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miepje21

miepje21 Actief lid

Mar 20, 2008
    344
    0
    0
    Verzorgende C
    Hoi

Mijn dochter is nu 4 weken oud en weegt ongeveer 4,4 kilo. Ze dronk al een poosje 120 cc. Maar omdat ze Nutrilon Omneo krijgt heeft ze gewoon weer snel honger omdat dit licht verteerbaar is. Ik heb dus nu de voeding opgehoogd naar 150 cc. Ze krijgt dan 4 schepjes Omneo en 1 standaard. Hier doet ze het prima op. Ze kan nu goed 4 uur er tussen volhouden. Mijn vraag is nu alleen: krijgt ze nu niet te veel? Ze drinkt nu 6 x 150 cc want ze slaapt nog niet door 's nachts. We hebben al geprobeerd om meer over te gaan op standaard zodat ze voller wordt maar dan krijgt ze zulke last van haar krampjes en vastzittende ontlasting dat ze gewoon giert van de pijn. Ze doet het op Omneo perfect maar dan moet ze dus wel meer in de fles. Is dit erg?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo,
    Je dochtertje mag tot de leeftijd van 6 maanden maximaal één liter zuigelingenvoeding per dag. Met 6 flessen van 150 ml water en 5 schepjes kom je op 990 ml, dit is teveel voor haar leeftijd en haar gewicht. Het juiste drinktempo is van belang voor een goede verzadiging. Wanneer je dochtertje haar flesje in 15 tot 20 minuten leegdrinkt, is de verzadiging optimaal en zal ze langer tevreden zijn na haar flesje.
    Groetjes van Petra.

3. miepje21

miepje21 Actief lid

Mar 20, 2008
    344
    0
    0
    Verzorgende C
    Hoi

Ze doet er altijd ongeveer 20 minuten over dus daar ligt het niet aan. Als ik haar 120 cc geef kun je gewoon zien dat ze na de fles nog honger heeft en dan komt ze ook alweer na ongeveer 2,5 uur. Nu houd ze het gewoon goed vol om er 4 uur tussen te laten. Ik kan haar toch moeilijk honger laten lijden? Ik zou het niet weten hoe ik het anders kan oplossen

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Fijn dat ze zo mooi rustig drinktempo heeft! Daar ligt het dan inderdaad niet aan. Het is moeilijk om met 4 weken al de maximale hoeveelheid voeding te geven waar ze het tot 6 maanden mee "moet" doen. Dit houdt in dat als ze straks wat ouder is en zwaarder weegt je niet meer meer voeding kan geven. Daarbij kan ze er last van krijgen om zo vroeg al deze hoeveelheid voeding te krijgen. Ik kan mij voorstellen dat het lastig. Je kan kiezen voor een speciale voeding met meer verzadiging (bv. Friso Extra). Eventueel wat extra water tussen de voedingen door (bv. 20 ml) kan ook helpen voor tijdelijk een wat voller gevoel.
    Succes, mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten!
    Groetjes Angélique

Share This Page