Hoeveel fooi geef jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door megacarls, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel fooi geef jij in een grotere groep?

1. 1-2%

2. 3-5%

3. 5-7%

4. 7-9%

5. 10%

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Ik vind argumenten als: in de horeca verdien je al niet veel..... echt onzin. In de zorg verdien je ook niet veel, maar krijg je ook geen fooi.

2. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Nou, dit dus. Ze krijgen netjes betaald hier, dus zie ik het nut niet in van fooi geven.

Ik rond het wel netjes af naar boven, maar daar blijft het meestal bij. Het is al duur genoeg allemaal!
    Alleen in ons favoriete restaurant waar we vaak komen en de service ook echt persoonlijk en goed is, geven we iets meer.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    De bediening moet wel perfect zijn wil ik fooi geven.

Heeft niets met krenterig zijn te maken maar zoals ik vele ook al hoor zeggen, ze krijgen gewoon een salaris dus ik zie niet in waarom ik iedere keer fooi moet geven. En als we ze wel fooi moeten geven omdat ze zo weinig verdienen dan ga ik de kranten jongen iedere week ook maar fooi geven of mijn vriendin die zich drie slagen in de rondte werkt in het bejaardentehuis.

Maar goed, ieder voor zich. Ik geef vrijwel nooit wat.

4. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    #64 Eenkadootje, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
    Ik heb ook gewerkt in de horeca. Mijn netto uurloon was €7. En daar werk je alle avonden, weekenden en feestdagen zonder extra toeslag.
    En het is keihard werken. Geen pauzes, zeker geen half uur pauze om te eten. Je bent al blij dat je even kan plassen, nadat je al een uur hebt opgehouden. Omdat het druk is. Altijd met een glimlach werken, ook al heb je net je hand verbrand aan een heet bord.. Onder de koude kraan? Duh 3 seconden een ijsklontje erop, meer tijd is er niet.
    Nooit weten vantevoren hoe laat je klaar bent.. Ligt eraan hoe druk het is en hoe laat de laatste gasten weggaan.. En dan alles nog schoonmaken.
    Gelukkig zijn de meeste gasten gezellig en je collega's super!

We zijn gewend dat de Belgen geen fooi geven, in België wordt de fooi gewoon in rekening gebracht. Gelukkig geven de Duitsers wel fooi.

Want als ik hier zo de reacties leest..
    Vooral de yuppen zijn erg krenterig met het geven fooi. Daar krijg je zelden fooi van, en wordt de hele rekening uitgepluist.

Overigens de fooi wordt verdeeld over bedienend personeel en de keuken.
    In de wintermaanden werk je minimaal en ontvang je bijna geen fooi. Daar is de fooi ook voor om dit mede te compenseren.

En ik had voorgesteld om €350 te geven. Bij een goede service en lekker eten.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.072
    3.863
    113
    Hoeveel fooi ik geef, hangt erg af van de bediening en de kwaliteit van het eten.
    In jouw geval had ik er namens die groep een tientje bijgedaan als jullie tevreden waren en dat bedrag deelden.

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Nee ik geef geen fooi ik betaal gewoon mijn eten. Ik geef correcte buschauffeurs en dokters ook niks ;)

7. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Heb zelf in de horeca gewerkt en geef eigenlijk altijd wel wat fooi, in jullie geval had ik er 340 van gemaakt, zou me voor 2 euro echt kapot schamen, en had haar dan wel persoonlijk iets toestopt. Gelukkig zijn de mensen waar wij mee uit eten gaan ook niet zo krenterig.

Bedienend personeel moet het wel verdienen, ze kunnen je avond maken of breken.

Ik werk nu in een winkel en hier geven mensen ook wel fooi, maar dan op een andere manier. In de vorm van een taart of een ander bedankje voor de geleverde service. En soms zelfs cash. Wij hebben dan ook een fooienpot, hiervan word de personeelsvereniging mee aangevuld.

8. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Mja in de winkel waar ik af en toe werk krijgen we ook geen pauze. We lopen met 2 man en lopen de hele dag. Drinken ja in de hal. Brood eten tussen door een hap en hopen dat er niet net een klant komt terwijl je je mond vol hebt. Wij krijgen ook geen fooi werken ook altijd met een glimlach sjouwen oom de hele dag door met kratten bakken en dozen van tussen de 10 en 30 kilo.

We krijgen gewoon ons uurloon en that's it. Waarom zou een ander meer verdienen?

9. Moli

Moli Niet meer actief

euhmm.... daar kies je toch zelf voor dus wat zeur je dan???
    JIJ kiest voor de horeca niet wij.

ik kies voor de zorg en weet dat dat hard werken is voor soms weinig geld, maar dat is mijn keuze.

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Precies, het werk waar je veel moet leren verdiend nou eenmaal beter...

Maar daar zijn weer andere problemen hoor.

11. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Zo'n 1 of 2 euro. Als ik meer had willen betalen hadden we wel een duurder restaurant uitgezocht.

12. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ik rond het vaak wel naar iets af maar houd geen percentage aan ofzo, ze krijgen gewoon een uurloon en ken mensen die net zo of harder moeten werken (bv in de zorg) die ook geen fooi ofzo krijgen.

Daarnaast houd ik er niet van als het in een pot word gestopt, ik geef het aan DIE persoon en niet aan het bedrijf.. dan krijgt ze chagrijn die misschien iets met je eten heeft gedaan in de keuken (wat we niet willen weten :p ) ook beloond haha

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    0% Ik krijg ook geen fooi op mijn werk. Bovendien gaat de fooi nooit naar de persoon die je het gunt, maar verdwijnt in een grote pot.

14. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Nou zo simpel is het niet, in bepaalde branches liggen de salarissen nu eenmaal een stuk lager en dat is niet omdat het je er niet of minder voor hoeft te leren. (horeca en toerisme zijn nu eenmaal slecht betaalde branches)

Hier tippen we niet perse in percentages maar denk dat het neerkomt op bedragen tussen de 8 en 10%, afhankelijk van de service natuurlijk.

Personeel in de horeca kan een hoop bijdragen aan hoe leuk de avond is en daar bedank ik ze op die manier voor, niet verplicht maar het voelt voor mij wel als normaal om te doen.

15. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Het lijkt net het onderwijs. Ik krijg trouwens geen fooi (cadeautjes aan het eind van het schooljaar). Dat hoef ik niet. Een glimlach en een dankjewel vind ik veel waardevoller.

Verder: ik werk drie avonden in de week, na mijn lesdag, om werk na te kijken, om mijn lessen voor te bereiden en om op de hoogte te zijn van de nieuwste methodes en ontwikkelingen. Ik plan oudergesprekken op de meest onhandige tijden om rekening te houden met de werktijden van de ouders. Ik ben nooit klaar zodra de bel is gegaan. Plassen tijdens de les kan nooit. Pauzes zijn altijd korter, omdat er altijd nog een leerling iets komt vragen of zeggen. Twee pauzes per week heb ik geen pauze, maar moet ik surveilleren op het schoolplein (ook als het regent) of in de aula. Ik werk in mijn vakanties thuis door. Ik moet bijna wekelijks invallen in mijn tussenuren om een zieke collega te vervangen.

Nee, ik klaag niet. Ik ben gek op pubers en ik ben gek op mijn werk. Maar ik baal ervan dat mensen fooi een verplichting vinden.

Wat ik hier ook lees: als het eten goed is, geef ik fooi. Ik mag toch aannemen dat het eten goed is?! Dat lijkt me toch niet meer dan normaal!

Terug naar jouw situatie: je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken, dus oordeel niet te snel. Zelf geef ik wel eens fooi, maar niet altijd. Ik rond het vaak af; gemiddeld tussen de 2 en 8 euro omhoog. Maar soms ook niet.

16. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Tjongejonge, moet dat nou echt op zo'n manier gezegd worden? :(

17. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik rond het bedrag meestal af naar boven. En soms is dat inderdaad geen vetpot, maar hee, jammer dan. Ik verdien ook geen vetpot en elk dubbeltje telt tegenwoordig. Het spijt me voor het slovende personeel; maar het is niet anders.

Gisteren hebben wij met 4 volwassenen en 2 kinderen maar liefst 3,50 fooi gegeven ;) Tja. Het zij zo. Het was al duur genoeg en om eerlijk te zijn was de kwaliteit van het eten ietwat mager. Ook doet het personeel gewoon wat hij/zij moet doen. Ze nemen de besteling op en brengen dit rond. Respect voor degene die het doen (ik heb het zelf ook eens gedaan; maar ben er niet mee door gegaan omdat ik het te zwaar vond en er geen zin in had om de benen onder mn kont vandaan te lopen) maar als je meer geld wil, dan ga je maar naar de vakbond.

18. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    En zo ist maar net haha.

Vindt het hele fooi gebeuren onzin. Iedereen moet voor zn geld werken, dus zie niet in waar het goed voor is.
    Het hoort gewoon bij het werk van de bediening om klantvriendelijk te zijn en de klanten het naar hun zin te maken. Daar word je bij andere beroepen ook niet voor beloont, dus vindt het dan ook niet nodig.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tussen de 5 en 10%. Afhankelijk van de service en het eten.
    Als die beroerd zijn, dan helemaal geen fooi.

Hebben wij ontzettend goed gegeten met goede en leuke bediening, dan geef ik graag wat extra.

20. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    algemeen niet maar als ik zeer tevreden ben over de bediening zeker wel ,

Deel Deze Pagina