Hoeveel fooi geef jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door megacarls, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel fooi geef jij in een grotere groep?

1. 1-2%

2. 3-5%

3. 5-7%

4. 7-9%

5. 10%

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.658
    2
    38
    Zuiden
    Soms rond ik wel het bedrag af als ze heel aardig zijn geweest maar over het algemeen geef ik niets... ze worden toch gewoon betaald voor hun werk?
    Zie mn verloskundige al geld geven omdat ze me zo goed begeleid.. nee vind dat maar raar eigenlijk.

2. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    op vakanties in het buitenland geven we vaak meer dan hier in een restaurant soms 2 euro dat vind ik meer dan genoeg hoor ze krijgen ook nog een gewoon salaris

3. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik rond het bedrag altijd af, en als het 84 euro is hebben ze pech, dan krijgen ze 85.

4. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Meestal geen, tenzij het iets achter de komma is dan willen we het wel rond maken. Maar anders niet.

5. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Geen, soms iets naar boven afronden maar verder echt niet.
    En als andere mensen dat genant zouden vinden heb ik daar echt lak aan.

Heb zo'n hekel aan regels die een bepaalde meute bedenkt en dat moet dan als normaal doorgaan.
    Of dat nou dit onderwerp is of kleding of muziek of gedrag of wat dan ook.
    Ik ga in alles mijn eigen weg en de mening van wie dan ook interesseert me niets...

6. Nietverwacht

Nietverwacht Bekend lid

9 okt 2013
    769
    116
    43
    Tiel
    Geen fooi. Als het 24.50 is ben ik niet de beroerste om er 25 van te maken maar ga verder niet bewust fooi geven.

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Meestal zo'n 10 % ongeacht de grootte van de groep. Als de service echt slecht is, wat helaas nogal eens gebeurd hier in Amsterdam dan maar weinig.

8. Moli

Moli Niet meer actief

ja, ik vind het zeuren. ze noemt volgens mij ong 10 dingen op die zij als niet leuk of onprettig ervaart, maar ze kiest er zelf voor en ja dan vind ik het zeuren.

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    10%

10. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Eens :) Ik zou me schamen als het van 323 naar 325 zou gaan.. 330 vind ik dan inderdaad meer acceptabel, zeker als je een leuke avonden lekker eten hebt gehad!

11. KimK

KimK Niet meer actief

Tussen de 5 en 10%, maar als ik ga lunchen en het is bijv 24 € en ik heb 25€ contant ga ik niet pinnen voor de fooi maar wordt het dus wat minder. Maar ik geef alleen fooi als ik iets het waard vind, als de bediening amper naar me heeft omgekeken en het eten was zozo dan dus niet. Het moet wel verdiend worden... Ik krijg immers ook alleen een bonus als ik meer doe als mijn gewone werk...

12. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.163
    3.043
    113
    Nederland
    Ik geef geen fooi, maar mijn vriend wil nog wel eens fooi geven, dus als we samen weggaan hebben ze geluk.:D

13. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Ik zou er ook 350 euro van hebben gemaakt.

Grotere groepen zijn vaak lastig voor bedienend personeel dus dan zou de fooi eerder hoger moeten zijn dan lager.

Het ergste vind ik als er een rekenmachine op tafel komt en individueel wordt uitgerekend hoeveel er betaald moet worden :)

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

afronden of enkele euro's .

15. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Onlangs meegemaakt bij een groep van ik dacht 17 personen. Die mensen hadden thuis een tabel gemaakt met links de namen van alle personen, en bovenaan wat ze namen als: aperitief - voorgerecht - hoofdgerecht - dessert - koffie - dranken
    Invullen maar!!!! ;)

En dan als ze einnndelijk alles hebben uitgerekend komt opa naar de bar om met een pinpas te betalen whahaha

maar sorry ik dwaal af

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    'To go Dutch' noemen ze dat dus.....need I say more. ;)

Ik zou er ook 350,- van gemaakt hebben. Geef in NL meestal 10% fooi mits de bediening en het eten natuurlijk erg goed is. :)

17. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik had er ook 350 van gemaakt...

18. genaio22

genaio22 Actief lid

15 dec 2013
    320
    189
    43
    ik werk zelf ook in de horeca en ik vind zeker dat je fooi moet verdienen maar ik wil wel even neerleggen dat als ik alleen mijn werk zou doen ik je aan ergens neer zet ongeacht of je het een leuke tafel vind je drankjes geef en je eten op tafel klettert .
    (lees : ik hou geen rekening met je verjaardag , het kan me al helemaal niet schelen dat je de muziek/harder zachter wilt indien je een fles wijn besteld mag je lekker zelf bijschenken ,ik hou geen rekening met eventuele kinderen en warme borden , jassen moet je zelf uitzoeken en indien je aanpassingen op een gerecht wilt is dat ook niet mogelijk) en zo kan ik nog even doorgaan fooi is een extra voor extra service en als je fijn bediend wordt vind ik dat echt wel mogen.

19. Koon

Koon Niet meer actief

Sorry, maar dat slaat nergens op.
    De dingen die jij noemt horen gewoon bij je werk.
    Fooi is een gift, geen recht.
    En of je nu wel of geen fooi krijgt, behoor jij je gasten gewoon netjes te behandelen.
    Mensen met zo'n instelling krijgen van mij dus géén fooi.

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    #100 Kaboutermeis, 15 okt 2014
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
    Genaio,

Ik moet de eerste bediening nog tegenkomen die rekening houd met mijn verjaardag (3 weken geleden nog op resto geweest voor mijn verjaardag, maar ik meld niet eens de reden bij de reservering waarom ik reserveer). Ik zou niet weten waar je mee rekening zou moeten houden uberhaupt.
    Ik heb nog nooit iets gevraagd qua muziek op restaurant. Kan me geen barst schelen, tenzij het daar een houseparty zou zijn (en dan loop ik gewoon buiten).
    Die wijn schenk ik zonder problemen zelf wel in. Doe ik thuis ook, dus waarom zou dat op restaurant niet kunnen? Het belangrijkste is dat de fles of karaf op tafel raakt. Niet meer, niet minder.
    Mijn jas en mijn tas houd ik op / aan mijn stoel, anders speel ik hem toch maar kwijt. Je moet dus niks aangeven.
    Warme borden? Nog niet vaak meegemaakt en wij gaan toch echt wel gemiddeld maandelijks op restaurant.
    En met kinderen ga ik over 't algemeen niet op restaurant (hoogstens brasserie) en die help ik zelf wel.
    En als ik "speciallekes" zou willen of aanpassingen, dan kook ik wel thuis. Op restaurant vraag ik nooit aanpassingen, ik kies iets dat ik lust en mag hebben.

Ik ga op restaurant voor het eten en het gezelschap, niet voor de bediening. En die worden sowieso betaald door het geld dat ik aan dat eten geef.
    49 euro wordt bij mij soms 50 euro. 63 euro wordt bij mij soms 65 euro. Met mijn verjaardag was de rekening 150 euro en heb ik 2 euro bijgegeven. Maar aan 5 à 10 % fooi begin ik niet.
    Dat geeft mijn baas mij immers ook niet bij "goed werk". Ik krijg uberhaupt gewoon geen fooi. En ik zit ook in een zogeheten "slecht betaalde sector" (de sociaal-culturele).

Deel Deze Pagina