Eeen paar kleine vraagjes

Discussie in 'Voeding' gestart door jannn, 25 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hallo,

Ik heb een paar kleine vraagjes. Misschien dat de ervaren moeder ;) mij hier antwoord op kunnen vragen.

1. Hoe verkruimel je een liga door fruithapjes heen? Ik heb met de stamper zitten rommelen, maar vond ik nog niet echt fijn.

2. Welke groente mag ik geven aan mijn zoontje bijna 6 maanden? En moet ik dat dan gewoon koken? Ik las hier ergens stomen. Beetje rare vraag maar hoe doe ik dat dan? En hoe pureren jullie het? Staafmixer?

3. Wat mag je kindje vanaf 6 maanden eten? Aardappelen en vlees? Zo ja welk vlees?

4. Geven jullie uit een potje of koken jullie het zelf. Ben ik wel benieuwd naar nl..

Groetjes Jannn

2. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Hallo!

1. Ik gooi de liga gewoon door fruit en dan met de staafmixer erdoorheen! Ik gebruik wel die 4 maanden liga die daar ook voor is.

2. ik kook en stoom allebei, net wat uit komt. ik gebruik het kookboek opperdepop (ah) en babykookboek (sharon van wieren). Verder de sites keukenkikker en smikkels. Zo kom je er ook achter wat je kindje al mag. Amber eet broccoli, bloemkool, courgette, worteltjes, sperziebonen en witlof. Ik doe er dan een aardappel doorheen. Vlees en vis hier nog niet, ik wil eerst dat ze de hapjes goed eet. Dat gaat nu een stuk beter, dus ga er binnenkort mee beginnen. Ik pureer met een staafmixer. Doe bij elke maaltijd een mespuntje margarine. Die vetten hebben ze nodig.

3. Moet je even op die sites kijken hierboven.

4. ik kook dus zelf en ook fruithapje maak ik zelf. De bedoeling is dat ik groente in voren maak. Heb zondag voor 2 weken in de keuken gestaan!! Is even werk, maar wel leuk. Nu heb ik een voorraadje die ik kan aanvullen. Als we zelf dan eens wat eten wat ze mag hebben, dan maak ik wat extra's. Fruit heb ik hier genoeg en meng dat soms met diepvriesfruit (aardbei en mango). Dit voor de afwisseling en is op dit moment goedkoper dan vers...

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon helemaal geen Liga gebruiken. Het voegt kwalitatief niets toe aan het eten van je kind en het zorgt ervoor dat elke hap die je klaarmaakt dezelfde weeiige muffe Ligasmaak krijgt. Niet echt goed voor de smaakontwikkeling van je kind.

Op borstvoeding.com kun je een heel mooi overzicht vinden over wat je vanaf 6 maanden (eerder is bijvoeding niet nodig) aan je kind kunt geven.
    Vlees heeft je kind niet nodig, dat hoeft pas na een jaar.

Voor een kindje van 6 maanden is het alleen maar onnodig werk voor mama om het eten te pureren. Je kunt je kind gewoon zo stukken geven om zelf vast te houden of je kunt het eten gewoon prakken.

Stomen deed ik met zo'n roostertje (heet geloof ik 'stoombloem') in een pan met een laagje water. Die kun je voor minder dan 5 euro bij de Blokker kopen. Ik kook al mijn groentes voor de hele familie zo. Ze houden veel meer hun smaak en vorm en je hebt geen zout nodig.

Ik heb nooit van te voren klaargemaakt of ingevroren. Alleen maar extra werk en daar hou ik niet van. Die eerste maanden kookte ik gewoon een beetje aangepast, zodat ze lekker met de rest van de familie konden meeeten.

4. malka

malka Bekend lid

30 aug 2008
    847
    0
    0
    Die liga is anders best handig voor als het fruithapje te dun is!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Liga Zelden gegeven, vind het ondingen (heb nog een pak Liga 2 voor de liefhebber ;)). Gewoon verkruimelen met de hand, daarmee krijg je gelijk een aardige structuur en wordt het niet zo'n weeïge boel.

Eten bij 6 maanden. Bijvoeden kan vanaf 4 maanden. Op borstvoeding.com vind je inderdaad een aardig overzicht. Dit is wel een vrij strikt overzicht maar wel bruikbaar. Vanaf 6 maanden kunnen kindjes eigenlijk heel veel eten maar ze krijgen vaak nog snel last van winderigheid en dat wordt veroorzaakt door koolsoorten (bijvoorbeeld boerenkool en spruiten) en bonen.

Vlees Na 9 maanden is de natuurlijke ijzervoorraad van je kindje uitgeput aan het raken en is het geven van vlees een goede manier om dit aan te vullen maar het kan prima vanaf 6 maanden. Begin dan met makkelijke, zachte vleessoorten zoals kip, kalkoen, kalfsvlees. Ook vis kun je vanaf 6 maanden prima gaan toevoegen aan maaltijden. Mijn tip zou zijn om eerst echt goed te wennen aan groenten, aardappels, rijst en pasta.

Stomen Veel mensen stomen met een babycook. Verder zijn stoompannen te krijgen en je kunt stomen in een magnetron. Met stomen worden nóg meer vitamines bewaard dan met koken. Maar koken is ook prima hoor.

Pureren Ik heb kort gepureerd met de staafmixer (4 - 6 weken) daarna ben ik heel snel de hakmolen gaan gebruiken zodat de structuur dikker werd en mijn zoontje ging wennen een dikker eten en gemakkelijk stukjes ging eten. Dat is trouwens ook altijd heel gemakkelijk gegaan (maar dit hangt wel een beetje van je kind af)

Volgorde van eten Wij zijn begonnen met groenten (twee dagen achter elkaar om te wennen en te zien of er geen allergische reacties waren). Daarna zijn we aardappelen gaan geven (eerst gewoon los en toen dat goed ging zijn we gaan mengen). Later is daar rijst en pasta bij gekomen. Met 6,5 maand (wij zijn begonnen met bijna 5 maanden) is daar ook vlees en vis bijgekomen (hele kleine beetjes) en wij zijn ook nooit heel zuinig geweest met de kruiden. We hebben vanaf 6 maanden gewoon knoflook, kerrie, italiaanse kruiden e.d. gebruikt

Potjes? Nee, potjes hebben wij nooit gegeven. Baby nr 2 krijgt straks één keer per week een potje? Waarom? Omdat zoontjelief helemaal geen potjes eet en dat is toch wel onhandig. Ik vond het leuk en voedzaam om voor mijn zoontje te komen. Het is ook makkelijk en zeker lekkerder dan potjes. Ik vroor wel grotere hoeveelheden in. Met een drukke baan is dat toch wel handig ;)

Hopelijk heb je hier wat aan! Kijk eens in je groeiboekje, daar staat ook veel in over voeding!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Nooit last van gehad.
    Ze kregen hier eerst groente en tegen de tijd dat ze aan fruit toe waren aten ze dat gewoon uit de hand.

7. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Thanks voor de duidelijk antwoorden er staat nu bloemkool op het gas wil ik straks gaan geven. Kga het toch maar zo nu en dan proberen. Is toch lekkerder dan die potjes lijk me ;)

Heb ik nog even een andere vraag. Vanaf wanneer mag je een soepstengel gaan geven? Ik gaf net een soepstengel maar dat ding zat zowat in zn strot en toen brak er ook nog een stuk af in zijn mondje. Kvond het echt eng.

Deel Deze Pagina