het begon met mijn moeder; zij kreeg eerst een koortslip. Bij haar is het bijna over, maar vanochtend had mijn man en ik het ook. Ik heb gehoord dat je de mensen met een koortslip niet in de buurt van een pasgeboren baby mag laten. maar wat moet ik nu. Ik zit in mijn 40-ste week, kan ieder moment bevallen en wij hebben koortslip. wat moet ik doen? hoe gevaarlijk is dit voor een baby?
een pasgeboren baby kan er heel ziek van worden, dus mocht je kleintje geboren worden en je hebt nog een koortslip dan over de verzorging even overleggen met je vk of kraamhulp, je mag je beebje geen kusjes geven dan maar wat er verder bij komt kijken weet ik niet.
ff wat opgezocht op internet, dit komt van ouders online: Een koortslip ontstaat ook door het herpes simplex virus, maar is niet gevaarlijk tijdens de zwangerschap. Een koortslip kan echter wél gevaarlijk zijn voor een pasgeboren baby. Zorg er na de bevalling dus voor dat je mensen met koortsblaasjes niet in de buurt van je baby laat. Moeders met koortsblaasjes moeten ook extra maatregelen nemen (niet knuffelen, mondkapje dragen). Risico: als het virus actief is, zit het ook in het geboortekanaal. Tijdens de geboorte wordt de baby dan besmet. Een besmetting met herpes is voor een pasgeborene levensbedreigend. Als u of uw partner herpes hebt gehad of nog hebt, dan moet u dat melden aan de verloskundige of de gynaecoloog. U wordt dan goed in de gaten gehouden. Als u tijdens de laatste twee weken voor de uitgerekende datum een actieve infectie hebt, moet u rekenen op een keizersnede.
@mymiracle: Gaat het bij dat laatste stukje niet gewoon over herpes aan de geslachtsdelen? Volgens mij maakt het niet uit als je een koortslip heb tijdens de bevalling. Je mag idd niet kussen en moet een mondkapje dragen bij de bevalling. Ook zal ik je handen goed wassen met water en zeep iedere keer dat je de kleine aanraakt.
ja dat zou goed kunnen duimerijntje, het stond er gelijk onder dus heb het ook maar meegenomen in de tekst, maar dat is wrsch niet van toepassing op een koortslip inderdaad, het bovenste stukje wel
klopt bij mijn intake is het ter sprake gekomen. ze vragen bij ons standaart of jed rager bent van het virus wat koortslippen veroorzaakt. je komt er namelijk nooit meer helemaal vanaf. het rust in je ruggemerg. als je toevallig de pech hebt net als jij nu dat je een koorslip hebt als je moet bevallen of als je kleintje heel klein is dan moet je een mondkapje op is me verteld en je kan de blaar extra beschermen met een patch die je erop plakt. ik heb ze nog niet eerder gebruikt dus ken ze ook niet. het schijnt een heel gevaarlijk virus te zijn voor kleintjes dat ze er zelfs dood aan kunnen gaan vandaar dat ze tegenwoordig erg streng zijn met de voorzorgsmaatregelen. maar ik denk dat als je verloskundige je koortslip ziet dat ze dan wel uitleg zal geven hoor. en je handen steeds goed wassen dat je het niet naar andere plekken smeert in een onbewaakt ogenblik of tijdens een toiletbezoek een andere plek infecteerd. het is met name het vocht wat uit de blaasjes komt wat besmettelijk is.
extra vaak je handen wassen en inderdaad geen kusjes of wat ook geven. Ik ben ook drager van het virus en helaas is dit er eentje waar je niets aan kan doen.
Ik ben dan wel niet mymiracle , maar idd; dat gaat om herpes aan de geslachtdelen. Ik had dat stukje ook al eens gelezen en het staat er niet duidelijk in.
euhm hopen dat je kleine nog ff blijft zitten? (zeg ik normaal niet tegen iemand die al 40 weken ver is)
Je mag koortslipcreme gebruiken en mijn vk adviseerde mij deze week om over de creme nog even een patch te plakken (alleen krijg ik ze altijd in mijn neusgat ja ik weet het een rare plek ) Voor de rest zou ik gewoon nu al even je vk bellen en vragen wat en hoe. In ieder geval niet knuffelen met kleine baby's als je een koortslip hebt en goed je handen wassen met desinfectance. Groetjes Anita
In de zwangerschap is het niet gevaarlijk, zodra je beeb er is mag je hem/haar absoluut niet kussen. Ik gebruik voor mijn koortsuitslag de laatste tijd altijd een groene echina stick en dit helpt bij mij het allerbeste Heb die stickers en al die zalfjes al geprobeerd, maar ik hou het bij de stick. Succes het is vervelend genoeg.
Een baby kan aan het virus overlijden. Patch plakken!...het eerste wat je wil doen als het geboren is is knufflen, zoenen...en dat mag dus niet
hier in dld vragen ze er heel erg veel naar en checken ze ook de mama erop. mocht je drager zijn dan heb je de keus om je kleintje na de geboorte de ogen te laten druppelen ze schijnen er dus ook blindheid of vorm van krijgen. weet niet hoe het precies zit maar dit hebben ze ons toen vertled je kunt ze ook standaard wel laten druppelen wij vonden dit niet nodig omdat ik het nooit gehad heb oid. maar is hier dus ong zelfde als hielprikje preventief in ider geval in ons ziekenhuis.
Als de baby het risico loopt op overlijden, dan werkt een patch echt niet afdoende; je moet gewoon een mondkapje dragen!
Jah natuurlijk....maar tot die tijd proberen de kop in te drukken met patches....creme zou via het bloed door je lijf gaan. Maar ik heb er geen ervaringen mee
Baby's en kinderen kunnen er hersenvliesontsteking van krijgen. Goede hygiene is dus erg belangrijk.. Mondkapje, handen desinfecteren voor je je baby aanraakt. Visite met koortslip laten komen als de koortslip weg is. Je mag wel bv geven als je een koortslip hebt(volgens lact.kundige)