Jaja, een n.a.v. topic. Sorry. Wat is een normaal bedrag voor een bruiloft? - naaste familie - verre familie - vrienden - kennissen - collegae - etc... Hoeveel zouden jullie geven? Liep er laatst tegenaan namelijk en wist echt niet hoeveel een normaal bedrag was. Uiteraard ligt het aan de dikte van je portemonnee, maar zouden jullie voor mij bovenstaand lijstje willen invullen?
Familie (bijv broer of zus) 50 Vrienden 25 En vind dat ook wel minimum aangezien je ook onbeperkt kan drinken etc...
Ik kijk niet naar dingen of ik daggast of avond gast ben, of het een super de luxe dure uitgebreide bruiloft is of een klein samenkomen ik geef bedragen op basis van hoe dicht iemand bij me staat / hoeveel ik van iemand hou. Het is dus zo dat ik mijn beste vriendin die gratis trouwt op maandag morgen en een klein besloten etentje geeft meer geld geef dan mijn nicht die trouwt in het Amstelhotel waarbij ik vanaf de ochtend tot laat op de avond aanwezig ben (bij wijze van spreken dan he). Ik hanteer een beetje de volgende bedragen; - beste vrienden, broers en zussen €500 - goede vrienden €250 - familie waar we goed contact mee hebben €200 - normale vrienden die we meerdere keren per jaar zien spreken €100 - familie die we alleen zien en spreken bij feesten, partijen en begravenissen €50 - en alle anderen mensen zoals buren, collega's, teamgenoten, kennissen enz €20 en dat pak ik dan leuk in samen met een klein kadotje van max €15 zoals fotolijst met just married erop of een spaarpotje met saving for the honeymoon of een peper en zout stel als grapje of champagneglazen met de initialen van het bruidspaar of een leuke heliumballon.
Nou die bedragen volgen niet meer haha Ik heb 1 broer en 1 zus die zijn beide al getrouwd. Mijn man heeft 1 zusje die is al getrouwd (die kreeg een wasmachine en droger omdat ze ook net een huis gekocht had) man heeft 1 beste vriend en die is al getrouwd met mijn beste vriendin en daarnaast heb ik nog 1 beste vriendin en die is ook al getrouwd. Dus als niemand van hun allen gek gaat doen en gaat scheiden hertrouwen dan zit dat er voor ons op nu edit. Laatste bruiloft die we hadden van goede vrienden is ook alweer ruim een jaar geleden. En er is volgens mij niemand in de omgeving die bezig is met een bruiloft, hebben niet zo vaak een bruiloft als ik er over nadenk.
Familie: €200-€300 Goede vrienden €100 De rest: €50 Bij turkse bruiloften heb je geen onderscheid in dag of avondgasten. Degenen die heel dichtbij staan halen wel de bruid op met een groep mensen. Maar daar mag in principe iedereen bij zijn die dat wil.
1 keer op een turkse bruiloft geweest. Was een lange dag in een partycentrum, mooi aangekleed, lekker eten. Wat mij daar alleen opviel was dat op het feest vooral gerekend werd op zitgasten. Heel veel tafels met stoele en op alle tafels flessen frisdrank stonden zodat iedereen zelf kon inschenken. Geen alcohol (dat is logisch qua geloof natuurlijk) maar geen bediening en geen bar om drinken te halen. Gewoon de flessen op tafel en pak maar. Is dat normaal voor turkse bruiloften? En wat ik ook van die vriendin die trouwde begreep is dat 75% van de gasten zonder uitnodiging komt. Als de buurvrouw van een tante hoort dat haar neefje trouwt komt die ook met hele gezin en die verteld het weer door aan haar nichten en zussen en zo kom je rustig op + 500 gasten terwijl je er 100 een uitnodiging gestuurt hebt.
@DQueen Ja klopt. En van die tafels met drinken is ook heel normaal. En het eten is ook altijd hetzelfde. Wij krijgen ook weleens een uitnodiging van mensen die we amper kennen, dan ging ik niet mee. En waar ze ook een handje van hebben, is 2-3 dagen van tevoren pas de uitnodiging geven. Daar heb ik wel een hekel aan.
Hier ook precies zo Als ik alleen avond gast ben 25 euro. De vrienden die ik als familie beschouw krijgen wel 50. Maar ik geef liever een passend cadeau of doe een leuk cadeau en vul dat aan met geld
Ik heb niet vaak bruiloften eigenlijk, maar geef nooit geld. Bij mijn laatste bruiloften: - helikoptervlucht gegeven huwelijksreis (nicht), samen met ouders en broer. Was vrij prijzig. - hippe handgemaakte wandklok met trouwdatum en namen erin (kostte 60 euro) voor (niet zo heel nabije) vrienden - hartjeskaarsjes op tableau met 2 leren (in vorm van hart) sleutelhangers met verwijzing naar hun (bijbel) trouwtekst. Samen zo’n 30 euro gekost denk ik. Voor schoonzusje. En dragen nog bij aan het ‘hoofd’cadeau (weet nog niet hoeveel).
Ik vind dit echt moeilijk. Een goeie vriendin trouwt komende maand. Zijn is de peettante van mijn dochter. Ik dacht om 150€ te geven als koppel, maar de vrijgezellen kostte mij ook al 80€. Geen idee of je de vrijgezellen in het achterhoofd houdt of niet.. Bij mijn nicht 50€ gegeven voor de hele dag incl avondfeest, die was er duidelijk niet tevreden mee, maar die is dan ook een verwend nest. Bij een collega van mijn vriend hebben we ook 50€ gegeven, maar blijkbaar mochten we enkel naar de receptie komen (dus hapje en drankje, geen avondfeest), dan vond ik dat weer te veel.
Lastig hoor. Als het vrijgezellenfeest al zo prijzig was, zou ik ook voor iets minder gaan. Hoewel een vrijgezellenfeest niet verplicht is toch? Maar het is wel de peettante en goede vriendin, dat dan weer wel. Moeilijke afweging, doen waar jij je goed bij voelt. Een neef of nicht zou hier ook €50 euro krijgen denk ik. En laatst een collega van vriend, op 12 1/2 jarig jubileum €25 (alleen partner ging 's avonds naar het feestje) Bij mijn broer of zus zou ik ongeveer €200 doen. Voor mijn ouders (gaan richting de 45 jaar samen) komt er een groot cadeau of een reis.
Huh?? Dus ik moet mijn eigen drinken betalen op een feest die iemand anders geeft? Nou, ik dacht het niet Beetje apart.
Nee. Maar er zijn mensen die maar 10/15 euro cadeau doeN en vervolgens wel hele avond gratis zuipen Dus daarom zeg ik. Als je 25/50 geeft als cadeau. Staat dat ook in verhouding met al de drank die je gratis hebt s avonds
Als ik mensen uitnodig op welk feest dan ook hoeven ze geen bedrag te geven aan de hand van hoeveel ze zullen drinken op die avond. Als dat de verwachting is kan je beter geen feest geven, maar dat is mijn bescheiden mening.
Ik vind het cadeau in verhouding staan tot de dikte van mijn portemonnee en de band die ik met het bruidspaar heb. Wat ik op het feest drink staat volledig los van wat ik heb uitgegeven aan het cadeau.
Ik lees dat stukje ook net al 3x of ik het nou echt goed las zeg maar. Zo denken / rekenen is echt nog nooit in me opgekomen. Als ik mensen hier thuis uitnodig om te bbq'en en borrellen, eten en drinken ze ook de hele avond gratis maar dan verwacht toch ook niemand een enveloppe te geven / te krijgen. Waarom dat wel als die uidnodiging voor een bruiloft is. Wat maakt dat anders?
Overigens heb ik dat wel echt meegemaakt. Was snel weer thuis. Kreeg op kosten van het bruidspaar 2 drankjes en er werd 1 rondje bittergarnituur gedaan. Doe het goed of niet.... Wat mij bij is gebleven dat ik ergens trek had haha