Whahahaha jij stort 20 oke jij krijgt een blauw polsbandje om en mag alleen water bestellen en geen hapjes eten
Het idee komt van het bruidspaar maar de organisatie is ermee in de weer, zodat ook niemand vergeten wordt. Hilarisch, zo zie je in 1 klik wie wat aan je uitgeeft. Ik vind het persoonlijk echt een no go. Zou dan nog liever iets van een inboedellijst willen aanschaffen dan geld overmaken ook al komt t op hetzelfde neer als de envelop.
Ja zo zie je maar elk land heeft zijn eigen rituelen daarin. Wij hollanders staan bekend als gierig, ben wel benieuwd wat voor antwoorden je krijgt op zo een gierig topic als je dat over de grens aan mensen vraagt.
Ligt ook een beetje aan waar ik voor uitgenodigd ben. Als ik alleen op de receptie mag komen, dan ben ik meestal niet zo gul. Maar goed, voor goede vrienden en familie 50 euro, 70 als ik voor de hele dag uitgenodigd ben. Collega's 20 tot 40. Broer/zus/schoonzus/zwager 100 euro.
Ik lees veel dat mensen het bedrag baseren op waarvoor ze zijn uitgenodigt. Hele dag / avond / receptie. Is dit omdat dat ook wel een beetje gelijk staat aan de band die je met het bruidspaar hebt? hele dag staat dichtbij, feest is vrienden, receptie is kennis collega. Of is dit omdat je een bedrag baseert op hoe lang je die dag onder de pannen bent? Puur uit nieuwsgierigheid, niet veroordelend ofzo...
Spanjaarden zijn vrij gul. die geven op een Bautizo (doopfeest) of 1e communie ook enveloppen met geld aan kinderen. Daar zit ook 100 euro of meer in. Wij Hollanders zijn dat betreft wat terughoudender, of misschien praat ik nu voor mezelf. Mijn wederhelft in Spaans.
Dat geloof ik meteen, het moet ergens vandaan komen dat de Hollanders als gierig worden gezien in het buitenland.
Ik denk wel dat het voor mij iets te maken heeft met hoe lang je die dag onder de pannen bent ja... Misschien heel achterdochtig van mij hoor, maar dan denk ik al snel dat ik gewoon een wandelende envelop ben, als ik word uitgenodigd voor enkel de receptie maar niet welkom ben bij diner of feest. Ik snap sowieso niet dat bruidsparen de dag opdelen in allerlei verschillende groepen mensen. Je viert je huwelijksvoltrekking de hele dag, waarom dan gefragmenteerd mensen uitnodigen? Voelt voor mij heel erg onwelkom. Terwijl, als ik word uitgenodigd voor de hele dag, dan wil ik wel een beetje een fatsoenlijke envelop geven, want dan geeft het bruidsbaar veel geld uit om me te 'entertainen' en wil ik graag dat ze er zelf ook nog wat aan overhouden. Is dat een rare gedachtengang?